Ankara’nın liman hamlesi öncesi KKTC de Ercan hamlesi yapmış
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
ANKARA’nın "limanları açma" atağından 48 saat sonra TOBB ile birlikte KKTC’deyiz.
TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu ve beraberindeki heyet Şam üzerinden geliyor.
Şam öncesi aynı heyet Antalya, Konya ve Erzurum’u da ziyaret etmiş.
Hisarcıklıoğlu, 5 yılda TOBB heyetlerinin 1 milyon km yol katettiklerini hesaplamış.
TOBB’un kritik günlerde KKTC çıkarması Kıbrıs Türk Ticaret Odası’nın 44. Genel Kurulu’na rastlıyor.
Cumhurbaşkanı Mehmet Ali Talat, Başbakan Ferdi Sabit Soyer ve muhalefetteki Demokrat Parti’nin Başkanı Serdar Denktaş’a ziyaretlerinden önce KKTC’li işadamlarıyla biraraya gelen TOBB Başkanı, Ankara’nın hamlesiyle ilgili görüşlerini merak ediyor.
Liman hamlesi iyi karşılanmış.
Genel kanı şu:
"Bu bir satranç hamlesi. Piyonu verip veziri alacağız. Geşmişte Rumlar bu tür hamleler yapıyordu. Şimdi sıra bizde."
Hamleye karşı olan tahmin edebileceğiniz gibi Serdar Denktaş.
Liman açılmasıyla ilgili tartışmalar devam ederken KKTC’nin de boş durmadığını öğreniyoruz ziyarette.
Kıbrıs Türk Ticaret Odası Başkanı Erdil Nami, ambargo nedeniyle uluslararası uçuşlara kapalı olan Ercan Havalimanı’nın açılması için geçen hafta İngiliz Sivil Havacılık Dairesi’ne başvurduklarını söylüyor.
Ercan Havalimanı’nın kapalı olmasının faturası ağır.
Güney Rum kesimine 3 milyon turist gelirken, KKTC’ye ziyaretçi sayısı 300 ila 400 bin kadar.
Nami’ye göre, İngiliz uçaklarının Ercan’a uçması talebi büyük bir olasılıkla geri çevrilecek.
"O takdirde İngiliz mahkemelerine başvuracağız. İyi avukatlarımız var" diyor Nami.
Peki madem böyle bir yol izlenebilirdi, KKTC neden bu kadar bekledi?
"Öyle bir noktaya geldik ki artık kaybedeceğimiz bir şey yok. Otellerimizi doldurmak zorundayız" cevabını veriyor Nami.
Bu arada Londra, Antalya ve Lefkoşa arasında "charter" seferleri de planlanıyor.
Erdil Nami’ye göre, KKTC ekonomisi, yılda yüzde 10 ila 11 oranında bir büyüme trendine girmiş.
"Kişi başı milli gelir 11 bin dolara yaklaştı. Güney Rum kesiminde bu 22 bin dolar. Farkımız giderek kapanıyor. Dörtte birden, yarı yarıya geldik."
KKTC’de Nami’nin sözünü ettiği ekonomik büyümeye karşı çıkan bir isim var.
Bir zamanlar yakından tanıdığımız biri.
Turgut Özal’ın prenslerinden Bülent Şemiler.
Ekonomik büyüme sadece inşaat sektöründen mi?
BÜLENT Şemiler ile Kıbrıs Türk Ticaret Odası’nın Genel Kurulu’nda karşılaşıyoruz.
Bir dönem Emlak Bankası nedeniyle başı hayli belaya girmiş olan Şemiler yaklaşık iki buçuk yıldan beri KKTC’de yaşıyor.
Finans alanında danışmanlık yapıyor.
KKTC’de ekonomik büyümeyi bir tek faktöre bağlıyor.
"Referandum sonrası inşaat sektörünün patlaması insanların ellerindeki arazileri satmaya sevk etti. KKTC’li arsasını, toprağını satıp tüketime yöneliyor" diyor.
Gerçekten rakamlar Şemiler’i doğruluyor gibi.
KKTC Ekonomi ve Turizm Bakanı Enver Öztürk’e göre, turizmde yıl boyunca doluluk oranı yüzde 30 oranında.
Yani peşpeşe yapılan oteller çoğunlukla dolu değil.
İhracat ile ithalat arasında büyük uçurum var.
İhracat ağırlıklı olarak narenciye olmak üzere 60 milyon civarında.
İthalat 1 milyar dolara yaklaşmış.
Yani turizm, ihracatta bir gelir yok.
Şemiler’in dediğine göre doğru dürüst bir sanayi de yok.
Geriye inşaat sektörü kalıyor ki bu konu da oldukça "dikenli".
Master plan olmadığı için kontrolsüz yapılan inşaatlar nedeniyle KKTC büyük bir şantiye görünümünde.
Öyle ki, inşaatların bu ayın sonuna kadar durdurulması kararı alınmış.
Ancak gördüğüm kadarıyla adaya büyük zarar verilmiş bile.
Hatta zeytin ağaçlarını ve zeytinciliği kurtarmak için bir vakıf kurulmuş.
Magosa Limanı’na ilgi neden arttı
KIBRIS Türk Ticaret Odası’nın TOBB için verdiği akşam yemeğinde masa komşumuz Magosa Limanı’nda gemicilik acentesi olan Hüseyin Kayalp.
Kayalp’in anlattığı ilginç şeyler var.
Magosa Limanı bir haftadan beri uluslararası basının ilgi odağı halinde.
Tabii limanlar konusu gündemde olunca BBC’den El Cezire’ye dünyanın önde gelen basın organları soluğu Magosa Limanı’nda almış.
Kayalp, "Limanın çalışır vaziyette olduğunu görünce şaşırıyorlar" diyor.
Kayalp’ın verdiği rakama göre, Türkiye’ye ro-ro seferleri dahil Magosa Limanı’ndan haftada 30 ila 40 gemi kalkıyor.
Bu limandan ithalat-ihracat 1 milyon 600 bin tona ulaşmış.
2004 referandum öncesi bu rakam sadece 500 bin ton.
"Magosa Limanı çalışır vaziyette. Düşünün Finlandiya’dan bir ay önce bir elektrik santralı geldi bu limana. Gazetelere ilan verdik. Dünya duysun istiyoruz limanın çalıştığını" diyor Kayalp.