AMERİKAN Şirketler Derneği’nin salı gecesi düzenlediği davette iki Edelman vardı.
Biri Ankara’daki görevine veda etmeye hazırlanan ABD Büyükelçisi Eric Edelman, diğeri Edelman Grubu’nun Başkan ve CEO’su Richard Edelman.
İsimleri görür görmez sordum; akraba ilişkileri yokmuş.
Richard Edelman’ın başında olduğu şirket uluslararası çapta çalışan bir Halkla İlişkiler Şirketi.
Müşteri portföyünde Kolombiya, Şili, Portekiz, Sri Lanka, Ürdün, Mısır, Kazakistan, Angola, Japonya hükümetleri, IMF, NATO, Dünya Bankası, Panama Kanalı gibi kurumlar var.
Yemekten ve büyükelçiden önce kısa bir konuşma yapan Richard Edelman beraberindeki dosyadan söz etti?
Peki neydi bu dosya?
‘Türkiye nasıl algılanıyor’...
Edelman buraya gelmeden önce ABD’de ve Avrupa’da bir kamuoyu araştırması gerçekleştirmiş.
Konuşmasının başında, Türkiye’nin ‘şöhretinin’ Avrupa Birliği üyeliğini, yabancı yatırımı, turizm ve ticareti ve uluslararası desteği etkilediğini söylüyor.
ABD basınıyla ilgili araştırması ilginç noktaları ortaya çıkartmış.
Amerikan gazeteleri, Türkiye’yi özellikle Avrupa Birliği üyeliği çerçevesinde işliyor.
Türkiye’yi iş dünyası, tarihi, kültürel ve sanatsal açılardan hemen hemen hiç ele almıyor.
Edelman şirketi, Mart 2005’te Avrupa’nın önde gelen gazetelerinden 25 gazeteciyle yüzyüze görüşmeler gerçekleştirmiş.
Bu gazetecilerden sadece 10 tanesi kendisini Türkiye hakkında ayrıntılı bilgiye sahip görüyor.
Diğer 15 tanesinin Türkiye konusunda kendilerini yeterince ‘bilgilendirilmiş’ bulmuyor.
Bu gazetecilerin Die Welt, Le Monde, Le Soir, London Times, Evening Standart, Les Echos gibi gazetelerde çalışıyor olmaları ilginç.
Araştırmaya göre Türkiye’nin ‘şöhretini’ en fazla etkileyen şeylerin başında yüzde 76 ile insan hakları geliyor.
Daha sonra yüzde 62 ile AB üyeliği ve yüzde 57 ile Kıbrıs var.
Yüzde 52 ile kadın hakları ve yine yüzde 52 ile dini özgürlükler dördüncü sırada.
Peki Türkiye, kendisiyle ilgili gelişmeleri medya yoluyla aktarma konusunda başarılı mı?
25 gazeteciden 11’i bu soruya ‘yetersiz’ demiş.
Şimdi gelelim Richard Edelman ve koltuğunun altındaki dosyanın önemine...
Amerikan Şirketler Derneği’nin davetinde, Eric Edelman, Richard Edelman, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın danışmanı Cüneyd Zapsu ile aynı masadaydı.
Öğrendiğime göre, Richard Edelman AKP Hükümeti’yle ilişki içersinde ve büyük bir olasılıkla Türkiye’nin ABD’deki tanıtımı için Ankara ile anlaşmak üzere.
AKP Hükümeti, üç, dört yıldan beri Washington’da Türkiye’nin tanıtımından sorumlu olan Livingstone Şirketi’nden memnun değil.
AB lobiciliği eğitimiyle ilgilenenlere
SÖZ tanıtım ve lobicilikten açılmışken, önümüzdeki günlerde bu konuda İstanbul’da düzenlenecek bir eğitim seminerine değinmek istiyorum.
MK Danışmanlık, 15 Nisan tarihinde, Mövenpick Oteli’nde Brüksel’de Avrupa lobiciliği konusunda uzmanlaşmış eğitim merkezi European Training Institute (ETI) ile birlikte bir seminer düzenliyor.
Seminer için ETI Başkanı Daniel Guegen bizzat İstanbul’a geliyor.
Peki seminerde neler ele alınacak?
AB kurumlarında etkin lobi teknikleri, bu kurumlarda kilit pozisyonlar nasıl tespit edilir ve nasıl iletişim kurulur, AB lobiciliğinin altın kuralları nelerdir...
Bu eğitimle ilgilenenler ayrıntılı bilgiyi mk@mkistanbul.com adresinden alabilirler.