‘Akıl’lanamadı İstanbul

AKILLI Şehirler son dönemlerde sıklıkla karşımıza çıkan bir kavram.

Haberin Devamı

İstanbul’u düşünerek bununla ilgili düzenlenen toplantıları kaçırmamaya gayret ediyorum.
Şehirler giderek önem kazanıyor.
Zira 2050 yılına gelince dünya nüfusunun yüzde 70’i şehirlerde yaşayacak.Her hafta 1 milyondan fazla kişi kırsal kesimlerden şehirlere göç edecek. Elbet Türkiye de bu hareketlilikten payını alacak.
Her neyse, en son üç gün önce izlediğim Akbank Sanat’ta düzenlenen “Akıllı Şehirler ve İnsanlar” etkinliğine değineyim. Türkiye Bilişim Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Eczacıbaşı “İnovasyon ve Girişimcilik Ensititüsü” nün düzenlediği toplantının açılışını yapıyor.
Enstitü’nün kurucu ortaklarından ODTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü öğretim üyesi Dr. Hakan Gürsu’nun “Akıllı Şehir”ler sunumu kavrama açıklık getiriyor.
Nedir bu “Akıllı Şehirler”?
Notlarımdan aktarmaya çalışayım.
“Akıllı Şehir” kavramı sürekli değişiyor.
2000 yılında “dijital şehir”, 2005 yılında “sosyal entegrasyonu” sağlamak, 2010 yılından itibaren ise “daha yüksek yaşam kalitesi” yani refah anlamına geliyor.Yani her şeyin odağında “insan” olacak.
Daha çevreci, daha güvenli, daha yenilikçi, alt yapı enerji, su, ulaşımda daha teknolojik olmak yetmiyor. Vatandaşla “interaktif ilişki” “Akıllı Şehrin” olmazsa olmaz koşulu. Yani şehri tasarlarken “katılımcılığı” göz ardı etmeyeceksiniz, vatandaşın taleplerine kulak vereceksiniz.Gürsu’nun şehrin planlanmasında formülü şöyle:
Danışma, entegre etme, birlikte yaratma. Yerel seçimlere kısa bir süre kala son bir- iki günde İstanbul’un geleceğiyle yöneticilerimiz bu formülü uyguluyor mu?
Siz karar verin.
İstanbul Belediye Başkanı Kadir Topbaş, twitter ortamında sürpriz bir şekilde Taksim’in yeni yüzünü paylaştı.
Gezi olayları sırasında “bir otobüs durağının yerini bile halka danışacağız” diyen Topbaş, bu sürpriz yeni projeyi kime çizdirdi, hangi mimarlarla, hangi şehircilik uzmanlarıyla çalıştı belli değil.En azından ben bilmiyorum. Projede dimdik ayakta görünen AKM’nın akıbetini bilemediğim gibi.
Yeni Taksim Meydanı’ndan hemen sonra Topbaş bu kez İstanbul Şehir Hatları’nın yeni vapurlarını tanıttı.
Renklerini halkın belirleyeceğini söyledi.Yıllar önce oysa vapurların sadece rengi değil şekli de halka sorulmuştu.Çeşitli tasarımları aylarca gazetelerde görmüştük.
Katılımcılıkta ileri değil sanki geriye gidiyoruz.
Hayır.
Maalesef umudum yok benim.
Hiç “Akıl”lanamadı ve “Akıl”lanamayacak İstanbul.

Haberin Devamı

2020 yılında 403 milyar dolarlık bir pazar

Haberin Devamı

AKILLI şehirler özellikle teknoloji alanında çalışan şirketler için önemli bir pazar oluşturacak.
Nitekim sözünü ettiğim Akbank Sanat’taki toplantıda “Akıllı Şehir”lerle ilgili ürünler geliştiren hem İBM, hem Microsoft’un temsilcileri de var.
Gürsu, sunumunda “Akıllı Şehir”lerin global ekonomiye maliyetini de hesaplamış.
Tablo şöyle:
Akıllı Enerji Teknolojileri: 220 milyar dolar.
Ulaşım: 156 milyar dolar
Su: 22 milyar dolar
Akıllı Atık Yönetimi: 5 milyar dolar.
Yani 2020 yılına gelince “Akıllı Şehirler” için 403 milyar dolarlık bir pazar söz konusu.

Yazarın Tüm Yazıları