Paylaş
Haksızlıklara karşı seslerini yükseltmek, kendisi ve çevresi için değişim isteyenlere internet üzerinde kampanya açma imkanı veren bir platform change.org.
Dileyen herkes çevre olsun, hayvan hakları ya da adalet arayışı olsun, bir kampanya başlatıp, imza toplayabiliyor.
2007 yılında Silikon Vadisi’nden çıkmış bir başarı hikayesi olan change.org’un Başkanı ve Genel Müdürü Jennifer Dulski ile bundan yaklaşık 3 yıl önce İstanbul’da buluşmuştuk.
Dulski, “sosyal değişimin Google’ı” diye tanımladığı change.org’un o dönemde Türkiye’de 2.5 milyon kişiye ulaştığını söylemişti.
Bugün bu sayı 7.5 milyonu geçmiş durumda.
2016 yılında change.org kullanıcıları 2015’e göre yüzde 50 oranında daha fazla kampanya başlatmış.
Sayıları 34 bin 800’e ulaşan kampanyalar için 16 milyondan fazla imza atılmış.
En fazla kampanya başlatılan alan eğitim.
Eğitimin en sorunlu alanlarımızdan biri olduğunu kanıtı sayıları 1143’u ulaşan bu kampanyalar.
823 BİN 481 İMZANIN BAŞARISI
Ancak change.org’un önceki gün paylaştığı raporda 2016 yılına “adalet arayışının” damga attığını ortaya koyuyor.
Adalet alanında açılan kampanyalarda, ekonomik adalet talebinde bir yıl öncesine göre 4 kat, ceza adaleti talebinde ise 3 kat artış görülüyor.
2016 yılında en çok imza atılan kampanyalar hangileri?
Birinci sırada aylarca konuştuğumuz “Cinsel İstismara Uğrayan Mağdur Tecavüzcüsüyle Evlendirilsin Önergesi İptal Edilsin” geliyor.
Bu kampanya için 823 bin 481 kişi imza atmış.
İkinci sırada ise “Sema Ramazanoğlu (eski Aile Bakanı) Görevinden Alınsın” kampanyasını görüyoruz.
Kampanyalarda kadın haklarıyla ilgili olanların yüzde 37.4’ü başarı kazanmış.
Nitekim 2016 yılında imzalar sayesinde başarıya ulaşmış kampanyalar arasında “tecavüzcüsüyle evlendirilmesin” kampanyası birinci sırada.
Atılan 800 bini aşkın imza sayesinde önerge durduruldu.
BOZCAADA KURTULDU
Bunun gibi Change.org’un başarıya ulaşmış diğer kampanyalar arasında Bozcaada koylarının kurtulması da var.
Adanın koylarının ihaleye açılacağının duyulması üzerine Bozcaada sakinlerinin “Mirasımızı geleceğe bırakmak, doğasıyla, deniziyle, koylarıyla temiz adada yaşamak ve yaşatmak için” diye başlattıkları kampanyaya 48 bin 677 kişi imza attı.
Yaşlandığında huzur evinde zihinsel engelli oğlundan ayrılmak istemeyen Gevher Kara’nın başlattığı kampanya sayesinde yasa değişti.
Engelli çocukları olan aileler rahat nefes aldı.
Kampanyalar sanayinin önde gelen isimlerini de hareketi geçirdi desem.
ARÇELİK VE VESTEL’DEN SESLİ ALET ÜRETİMİ
Change.org’de “Altı Nokta Körler Derneği” kadın üyelerinin açtıkları “Beyaz Aletlere Ses Ver” kampanyası örneğin.
Görme engellilerinin beyaz eşya kullanmalarını kolaylaştırmak için başlatılan ve 70 bin kişinin imzaladığı kampanyaya Arçelik ve Vestel ses verdi.
Her iki marka engelliler için sesli beyaz eşya üretimine başladı.
Engelliler bundan böyle özel olarak geliştirilen ürünlerdeki özel işaretler, sesli uyarılar, Braille alfabesi kullanan panoları ve sesli kullanım kitapçıklarıyla kimseye muhtaç olmadan işlerini görebilecekler.
Ar-Ge’ye önemli paralar ayıran bu iki marka beyaz aletlere kuşkusuz yıllar öncesinden “ses” verebilirlerdi.
Ancak böyle bir talep büyük bir olasılıkla kendilerine kampanya olarak ulaşmamıştı.
Demek ki, bazı şeyleri değiştirmek için bu kampanyalar gerçekten vazgeçilmez.
Paylaş