Bu yıl altıncısı yapılan “Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Algısı 2020 Araştırması” Ocak-Şubat aylarında, İstanbul başta toplam 23 ilde, 18 yaş üzeri 1216 kadın-erkek ile yüz yüze gerçekleştirildi.
Üniversitenin, 2016 ile 2020 yılları arasında toplam 6021 kişiyle görüşerek yaptığı araştırma Türkiye’de kadın algısıyla ilgili önemli verileri ortaya koyuyor.
Bunların başında “şiddet” geliyor.
Geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi bu son araştırmada da “şiddet” kadının öncelikli sorunu.
Ankete katılan kadınların yüzde 68’ine, erkeklerin yüzde 63’üne göre kadınların toplum içerisinde yaşadıkları en önemli sorun “şiddet”.
Şiddeti en önemli sorun olarak tanımlanmasında yıldan yıla artış görülüyor.
Geçen yıla göre artış yüzde 6 civarında.
Buna paralel olarak şiddetin boşanma için yeterli sebep olduğu algısı da artıyor.
Cercis Murat Konağı’nın terasından seyrettiğim Mezopotamya Ovası, Artuklu mimarisinin izlerini taşıyan camiler, taş işçiliğinin nadide örnekleriyle dolu daracık sokaklar, abbaralar ve vitrinleri süsleyen cam altı Şahmeran’lar düşer aklıma.
İyiliği, bilgeliği temsil eden yarı kadın, yarı yılan Şahmeran efsanesi Mezopotamya’dan Hindistan’a kadar çeşitli mitojilerde, farklı isimlerle, farklı hikâyelerle yüzyıllardan bu yana günümüze kadar gelmiş.
Geleneksel Şahmeran
İran’daki adı Yemliha.
Bu topraklardaki hikâyesi esas Tarsus’ta geçiyor ama Mardinli zanaatkârlar daha çok sahip çıktıkları için Mardin’in has sembollerinden birine dönüşmüş.
Mardin’
Guterres, 21. yüzyılın da kadın-erkek eşitliğinin sağlandığı yüzyıl olması gerektiğini eklemiş.
Dünyamızın ancak böyle dönüşebileceğinin altını çizmiş.
Ne var ki Guterres, bu konuşmasından çok kısa bir süre sonra, koronavirüs tehlikesi yüzünden BM çatısı altındaki çok önemli kadın toplantılarının iptalini önerdi.
Dolayısıyla BM’nin New York’taki merkezinde, dünyanın dört bir yanından gelecek kadın STK’ların katılımıyla 9-20 Mart tarihleri arasında planlanan Beijing artı 25 toplantıları yapılmayacak.
Beijing’de 1995 yılında katılma fırsatını bulduğum BM Kadın Zirvesi’nin 25. yıldönümü nedeniyle resmi heyetlerin yanı sıra 3 bin dolayında kadın hakları savunucusunun BM Genel Merkezi’nde buluşması bekleniyordu.
550’ye yakın kadın STK ise BM salonlarının dışında etkinlikler düzenleyecekti.
Türkiye’den de çeşitli kadın STK’larının katılacağı toplantıların iptali ve 9 Mart açılışının sadece resmi düzeyde yapılacak olmasına tüm dünyada kadın STK’ların tepkisine yol açmış durumda.
Beijing artı 25
Meksika, Nijerya ilk koronavirüs vakalarını duyuran ülkeler arasında.
57 vakanın tespit edildiği Fransa’da Cumhurbaşkanı Macron “ Bir salgın krizi karşısındayız. Hazırlıkla olmayız” açıklamasını yaparken, Japonya okulları 1 ay tatil etti.
ABD’de ise Demokrat Parti Başkan aday adayı Elizabeth Warren’in “Virüs küresel sağlığı tehdit ettiği gibi küresel ekonomiyi de tehdit ediyor. Büyük bankaların Amerikan ekonomisinin sağlığı için ne yaptıklarını bilmeye hakkımız var” çıkışı nedensiz değil.
Zira ABD Merkez Bankası eski Başkanı Janet Yellen, koronavirüs nedeniyle Amerikan ekonomisinin resesyona girebileceği uyarısında bulunmuştu.
Son yazıda COVİD19’un en büyük darbeyi uluslararası turizme vuracağını yazmıştım.
Devamında NG Hotels Yönetim Kurulu Başkanı Başkanı ve TUROB Türkiye Otelciler Birliği Başkan Yardımcısı Hediye Güral Gür ile COVİD19’un turizme ve diğer sektörlere etkisini konuştuk.
Sohbetin başında Hediye Güral Gür “Otelcilik havadaki buluttan nem kapan bir sektör. Hem olumlu, hem olumsuz gelişmelerden hemen etkileniyoruz” diye bir hatırlatma yapıyor.
Dünya Seyahat ve Turizm Konseyi’nin verileriyle 2018 yılında dünya ekonomisine 8.8 trilyon dolar katkısı olan turizm sektörü zor günlerin eşiğinde.
Havacılık sektörü de öyle.
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’ne (İATA) göre havayollarının gelirinde bu yıl 29 milyar dolarlık bir düşüş bekleniyor.
2008-2009 küresel finansal krizden bu yana ilk kez küresel hava trafiğinin bu yıl yüzde 4.7 oranında düşeceği hesaplanmış.
Dünyanın önde gelen havayolu şirketleri Çin’e uçuşlarını durdururken, İATA CEO’su Alexandre de Juniac açıklamasında “küresel hava taşımacılığı sanayi için zor günler kapıda” diyor.
Çin’deki iç hatlar yolculukları da hemen hemen durma noktasında.
Çinli turistlerin son yıllarda ekonomilerini ihya ettiği Vietnam, Kamboçya, Malezya, Singapur’un gibi ülkelerin her birinin kaybının 3 milyar dolar olacağı hesaplanmış.
Japonya’nın 32 milyona ulaşan rekor ziyaretçi sayısının dörtte biri Çinli.
Aynı binanın ön cephesinde de süreli değişen ilanlara boğulmuş halde Bedri Rahmi’nin elinden çıkmış uzun bir duvar panosu vardır.
Geçen hafta aynı yerden geçtiğimde panonun son bölümü düşmüştü.
Bir keresinde 4.Levent’ten araçla geçerken 1947 ile 1957 yılları arasında Emlak Kredi Bankası’nın toplu konut olarak inşa ettirdiği bir evin cephesinde yine Bedri Rahmi’nin yaptığı mozaik bir panonun fotoğrafını çekmeyi başarmıştım.
4.Levent’teki binanın üzerinde Bedri Rahmi eseri
Sanayi devrimini kaçırmış bir ülke için konu önemlidir zira.
Tam bir yıl önce, aynı zamanda Türkiye Bilişim Vakfı’nın başkanı olan Faruk Eczacıbaşı’nın başında olduğu Dijital Türkiye Platformu DPT’nin Pwc’nin işbirliğiyle hazırladığı “Dijitalleşme Yolunda Türkiye” raporuna yer vermiştim?
Kısacık hatırlatmak gerekirse ne vardı raporda?
En önemli nokta şu: Nüfusun temel becerileri Avrupa Birliği’nin gerisinde.
“Dijitalleşme Yolunda Türkiye” Raporu’na gelirsek, nüfusun temel becerileri Avrupa Birliği’nin gerisinde.
Bu arada, DPT, Avrupa dijital teknoloji endüstrisini temsil eden DijitalEurope’un üyesi olduğu için raporda kıyaslama Avrupa ile yapılmış.
Rapora devam edersek, Türkiye’de
Müzik eğitiminin yaygınlaşması ve bu eğitimi alamayan çocuklara ulaşması hayaliyle 15 yıl önce Fatih’te Ulubatlı Hasan İlkokulu’nun bodrum katında başlayan Barış için Müzik Gençlik Orkestrası bir hayalin nasıl gerçeğe dönüşebileceğinin en somut örneği.
Kısıtlı olanaklar nedeniyle önce akordeon ile başlayan hayale yolculuğun son noktası Enka Oditoryumu’nda Leipzig Operası Çocuk Korosu ile birlikte müzikli performans idi.
Barış için Müzik ve Leipzig Orkestrası Çocuk Korosu İstanbul’da sahnede.
Barış için Müzik Gençlik Orkestrası