Paylaş
SAĞLIK İLE GELECEK ARASINDA DENGE KURMALIYIZ
TÜRK Eğitim Derneği Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu “Bireyin sağlığı ile geleceği arasında denge kuramazsanız bir neslin felaketine yol açarsınız” diyor. Biz bu dengeyi kuramadık mı? Şöyle yanıtlıyor: “Kuramadık. Afrika, Orta Doğu’daki ülkeler, Güney Amerika’da birkaç ülke ile Türkiye dışında okulları tamamen kapatan ülke yok. ABD, HES benzeri bir uygulama ile alıyor, okul bazında eğitimi açıp, kapıyor. İngiltere-Almanya’da hayat komple durdu. Fransa’da sokağa çıkmak yasak, okullar açık! Önceliğimiz sağlık, aynı zamanda eğitim olmalı. Sağlık bugünü, eğitim geleceği kurtarır.”
ÖĞRENME YOKSULLUĞU BAŞLADI
Özellikle 15 yaş altı, aile geliri düşük, uzaktan eğitime erişim imkânları zor ve özel eğitim görmesi gereken çocuklar için eğitim adaletsizliğinin kapatılamaz bir noktaya geldiğini belirten Pehlivanoğlu, “Geri dönülemeyecek kazanım kayıpları yaşandı ki durum artık öğrenme yoksulluğuna dönüşmüş durumda. Toplumun neredeyse yüzde 85’ine denk gelen dezavantajlı bu grup için yeni bir müfredat düzenlemeden kaybı telafi etmek mümkün değil. Ayrıca çocuklarda görülen sağlık sorunları; obezite, ekran bağımlılığı, dikkat eksikliği had safhada. Gayrisafi milli hasılaya yansıyacak ekonomik kayıpları saymıyorum dahi. Okulları tamamen kapatmak gibi bir lüksümüz artık yok” diyor.
5 TED’İN ÖNERİSİ
Öğretmenleri A2 birinci gruba alalım. 15 Şubat’a kadar birinci aşıları yapılsın.
Yüksek risk grubunda olanlar bir süre daha eğitimden uzak kalsın.
Riskin çok yüksek olduğu yerlerde okullar bir süre daha kapalı kalabilir.
Vaka ve hasta sayılarının düşük olduğu yerler ile köy okulları ise muhakkak açılsın.
Açılmayan okullar ile açılanlar arasındaki fark ise yaz tatili ile telafi edilebilir.
ÖĞRETMENLER AŞILANIP YÜZ YÜZE BAŞLAMALI
EĞİTİM koordinatörü Hatice Yılmaz da okulların kademeli de olsa açılmasının şart olduğunu söylüyor, şöyle devam ediyor: “Bir grup, 1 ve 8. sınıflar kademelide olsa bir süre okula geldi. Ama 6. ve 10. sınıflar 1 yıldır okula hiç gelmedi. Tamamen koptular. Bu sene 1’e başlayanlar, uzaktan eğitimle ne kadar öğrenebildi okuma-yazmayı? Öğrenemediler. 1, 8 ve 12. sınıfların her gün, diğerlerinin de en azından dönüşümlü olarak acilen okula başlaması lazım. Neden? Öğrenme, eski bilgilerin üzerine yeni bilgilerin konmasıyla yürüyen bir süreç. Okulların 1 yıldır kapalı olması var olan eski bilgilerin de unutulmasına yol açtı. Eğer bu seneyi de eğitimsiz kapatırsak bu çocukları eğitime döndürmemiz, eksikliklerini kapama şansımız imkânsızlaşacak.”
AKŞAM TELAFİSİ YAPILSIN
“Sağlık çok önemli ama eğitimde en az bir o kadar önemli. Çocukların bu hastalığı kapma riski düşük olduğuna göre, anne-babaların kendilerini koruması, öğretmenlerin derhal aşılanması ile yüz yüze eğitim başlayabilir. Bir önerim de vaka sayıları iyice düşünce, uzaktan eğitim sürecinde yaşanan eksikliklerin telafisi adına, dezavantajlı öğrenciler için okulların akşam 22.00’ye kadar açık kalması yönünde. Böylelikle eksikliklerini kapatma şansımız olacak. Ayrıca süreç bize, okulların, çocukların tüm teknik donanımlarının modern seviyelere çıkarılmasının ne kadar önemli ve hayati olduğunu da öğretti.”
OKULDAN SOĞUDULAR
ODTÜ Geliştirme Vakfı Niğde Okulları yöneticisi Naim Osman Erem de endişeli. “Bir nesli kaybetmek üzereyiz” diyerek başlıyor söze, şöyle de devam ediyor: “Özel okullarda okuyanlar, bu süreçte online eğitimin kalitesi açısından daha avantajlı olmalarına rağmen okuldan soğudu. Çocuklar görüşmelerde okula dönmek istediklerini söylüyorlar. Öğretmenler için de durum zor. Çocukla göz göze gelemiyor, dokunamıyor. Verim de düşüyor. Uzaktan eğitimle bu işin tam kapasite götürülemeyeceği aşikâr.”
Erem, özel okul velilerinin de kafa karışıklığı yaşadığını, “Yüz yüze olmayacaksa devlete devam edelim” düşüncesinin hâkim olduğunu belirterek, “Buna bir de KDV sorunu eklendi. Haziran sonunda KDV yüzde 8’den yüzde 1’e çekildi. 2021-2022 erken kayıt içinse hâlâ rakamlar belli değil. Biz, yüzde 1 kalmasının veli ve kurumlar açısından daha doğru olduğunu düşünüyoruz. Oran bir an önce açıklansın” diyor.
Paylaş