Çeşme ve Bodrum ‘pahalı mı’- Tartışmada son nokta

Aşılanmanın hızlanması ve ‘normalleşme’ ile tatile rağbet arttı. Yerli turist gözünü Bodrum ve Çeşme’ye çevirdi ve her yıl olduğu gibi Bodrum ve Çeşme’de ‘Fiyatlar dudak uçuklatıyor’ sezonu da açıldı. Kelebek’te Orkun Ün yazdı; bir tas tarhana çorba 85, bir lahmacun 120 TL. Beach’lere giriş 500 liradan başlıyor, 30 bin liraya kadar loca var. Ne zaman fiyatları duysam aklıma Banker Bilo’da Şener Şen ile İlyas Salman arasındaki o müthiş diyalog geliyor: “Sor bakalım niye yaptım...” Ben de işletmecilere ve başkanlara sordum. Neden pahalı? Haksız bir eleştiri mi? Ucuza tatil hayal mi?

Haberin Devamı

ABARTAN ‘BİZ’ DEĞİLİZ

Çeşme ve Bodrum ‘pahalı mı’- Tartışmada son nokta


NİŞANTAŞI’ndaki Must bu yıl Bodrum, Yalıkavak Tilkicik Koyu’nda. Fine-dining restoran olarak hizmet veren mekânın ortağı ve işletmecisi Ercan Gümüşkaya her mekânın bahsedilen pahalılıkta olmadığını belirtiyor. Ancak geçen yıla oranla fiyatların arttığını da kabul ediyor. Nedenine gelince... Gümüşkaya “Tüketici fiyatlara bakıyor, haklı olarak ‘Çok pahalı’ diyor ama tedarikçinin ne kadar pahalı olduğunu bilmiyor. Normalleşme ile fiyatlar inanılmaz arttı. Bak mesela personelin konaklaması, konakladıkları yerden mekâna transferleri, yemek, sigorta masrafları buna ek olarak kasabı, manavı... Kiralar desen ‘uçuyor...’ İstanbul’un bile yüzde 20 üzerinde. Geçen yıl aylık 30 bin liraya tuttuğum evin kirası bu yıl 90 bin TL. Anlayacağınız ‘abartan’ biz değiliz!” diyor.

O PARAYI VERENLERE SORMAK LAZIM

Çeşme ve Bodrum ‘pahalı mı’- Tartışmada son nokta


Bodrum Akyarlar’da Porto Bianco’yu işleten oyuncu Cem Özer mekânına giriş ücreti almıyor. Şezlong kirası 50-150, loca kirası ise 3 bin 500 lira. Özer denizin üstünde kendine özel merdiveni ve duşu olan localarda 4-6 kişiye hizmet verildiğini belirterek, “Böyle bir yerde 6 kişi için denizi, çalan müziği ve hizmetine baktığımızda makul bir fiyat. En öndeki şezlong 150, arkası 100 lira ama ‘pahalı’ diyorsan kumsalımızdaki şezlong fiyatı 50 lira. Bodrum’da 10 bin liralık localar varmış. İsterse 20 bin liraya satsın. İşletmeciye kabahat bulmuyorum. O parayı veren adama sormak lazım, memnun mu?” diyor.

GÖSTERİŞ İÇİN GELEN DE ÇOK

Çeşme ve Bodrum ‘pahalı mı’- Tartışmada son nokta


Bodrum Gündoğan’da Mare Deluxe Residence’ın plajında kendi adını verdiği restoran-plajı işleten Danış Ulaç’ın mekânı akşamları ‘ocakbaşı’ oluyor... Ocakbaşı denilince aklıma lahmacun fiyatı geliyor. Danış, “Lahmacun mütevazı bir yemek. Hem konum hem ürün kalitesi olarak bizim mekân da üst gelir grubuna hitap ediyor ama içime sindiremediğim için biz de mütevazı tuttuk ve 35 lira dedik. Ancak 100-120 TL diyene de saygı duyuyorum. Çünkü siz sadece fiyata bakıyorsunuz ama bu işin ciddi maliyetleri var. Her sene ciddi bir tadilat, tamirat sonra personel giderleri... 60 personelim için 525 bin lira ev kirası ödedim. Kimse büyük kârlarla sezonu kapatmıyor. Birçok mekân bulunduğu koy ve ürün kalitesi ile misafirlerine en lüks hizmeti veriyor. ‘Çok pahalı’ deyip isyan edenler 3 gün sonra yine aynı mekâna gidiyorlar. Gösteriş için gelen de çok” hatırlatması yapıyor.

BODRUM PAHALI DEĞİLDİR

Çeşme ve Bodrum ‘pahalı mı’- Tartışmada son nokta


Bodrum Belediye Başkanı Ahmet Aras: “Bodrum turizm çeşitliliği anlamında ziyaretçilerine birçok ürünü bir arada sunuyor. Kitle turizminin daha çok tercih ettiği her şey dahil konaklama da butik, lüks konaklama tercihleri de mevcut. Pazarlama enstrümanı olarak nasıl ürün çeşitliliği bir yöntem ise fiyat farklılaştırılması da öyledir. Fakat biz artık Bodrum üzerine yapıştırılmak istenen bu pahalılık imajının magazinsel boyutunun dışında bir anlam ifade etmediğini görüyoruz. Her çeşit fiyat ve konaklama tercihi Bodrum yarımadasında homojen bir dağılım göstermektedir. Bu dünyada da böyle. Bir kent bütün olarak çok pahalı ya da ucuz diye nitelendirilemez. Bizim tüm amacımız, bir strateji olarak turizmi bütün yıla yaymak, Bodrum’un doğal, tarihi, kültürel dokusunu koruyarak sürdürülebilir turizm ve çevre konusunda başarılı olmaktır. Son söz olarak; Bodrum pahalı değildir ama değerli bir yerdir.”

HESAPLARDA PANDEMİ ETKİSİ VAR

Çeşme ve Bodrum ‘pahalı mı’- Tartışmada son nokta


Nişantaşı’ndaki Cabbar bu yaz Alaçatı’da. İşletmecisi Serkan Koca fiyatların arz-talep dengesi içerisinde olduğunu söylüyor, şöyle devam ediyor: “Bir locaya 20 bin lira verecek insanlar var mı? Var. Gözlemlediğim kadarıyla sırf bu müşteri kalitesini koruyabilmek için fiyatları bilerek yüksek tutan işletmeler de var. ‘Sadece bu parayı ödeyebilenler gelsin...’ diyorlar. Fiyatları bu bakış açısı arttırıyor, bu bir. İkincisi de maalesef biz Çeşme’de çok ucuza ürün alamıyoruz. Burada üretim yok. Önce İzmir’e sonra buraya geliyor. Sevkiyat ve aracılar nedeniyle biz de pahalı alıyoruz. İster istemez yüzde 15-20 fark koyuyoruz. Bir de pandemi etkisi var. Sınırlı sayıda kişiye hizmet veriyoruz. İnsanlarda da büyük bir tatil özlemi var. Haliyle yer yok. Talep fazla, arz yetersiz...”

FİYATLAR GENELİ YANSITMIYOR

Çeşme ve Bodrum ‘pahalı mı’- Tartışmada son nokta


Çeşme’nin sadece Türkiye’nin değil dünyanın önemli turizm lokasyonlarından olduğunu belirten Başkan Ekrem Oran ‘pahalı’ eleştirilerini haksız buluyor, “Çeşme’nin revaçta olması tabii ki bazı bölgelerde fiyatların yükselmesine etken ama unutulmamalı ki Çeşme’de belediye eliyle işletilen pek çok alan var. Özellikle orta ve alt gelir gruplarının da Çeşme’de rahatça tatil yapabilmeleri ve bu tür açıkları kapatmak için devredeyiz. Dünyaca ünlü Ilıca ve Tekke plajlarımız mesela... Ücretsiz hizmet veriyoruz. Tüm sosyal mesafe locaları ile kabinlerin temizlikleri, bakımları tarafımızca yapılıyor. Oralarda belediyeye ait büfe ve restoranımız var ve fiyatları da gayet uygun. Serbest ekonomi gereği, işletmeciler kapıya koydukları fiyatlar ile kendilerince bir pazarlama stratejisi yürütüyor olabilirler ama biz de boş durmuyoruz. Tüm gelir grupları Çeşme’de rahatça tatil yapabilir” diyor.

Yazarın Tüm Yazıları