LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
ÖNCE bir spor sorusu ile başlayayım.Sizce Nike firmasının Amerika Birleşik Devletleri’nde en çok satan kulüp veya spor forması hangisidir?
Kendi kendinize bir tahmin yapın.
LA Lakers forması mı?
New York Knicks mi?
Yoksa Yankees mi?
Bence kafanızı fazla yormayın, çünkü tahmin etmek çok güç.
O yüzden cevabını ben vereyim:
Meksika milli futbol takımının forması.
Dünya Kupası yaklaşırken Hispanik Amerikalılar bu formayı zirveye taşımış.
* * *
Bilmiyordum, geçen gün Wall Street Journal’da çıkan bir yazıdan öğrendim.
"Joga bonito" Portekizce’de "Güzel oyna" anlamına geliyormuş.
Nike firmasının yeni küresel kampanyasının sloganı buymuş.
Dünya Kupası yaklaşırken, sahalarda ve dışarda müthiş bir ekonomik savaş başlıyor.
Bu, iki küresel spor malzemesi devi "Adidas" ile "Nike"ın" Titanlar savaşı olacak.
Son yıllara kadar "futbol" malzemesi denince akla Adidas gelirdi.
Şimdi çarpıcı bir haber vereyim.
Bu Dünya Kupası’nda Nike, Adidas’tan daha çok milli takımın sponsorluğunu almış.
Daha doğrusu, Adidas’ın sponsorluğunu aldığı takımların bir bölümü elenince böyle bir tablo ortaya çıkmış.
Son durum şöyle:
Nike 8, Adidas 6 takımın sponsorluğunu yüklenmiş.
Ama futbol dünyasında Adidas hálá Nike’ın önünde.
Adidas bu yıl futbol malzemesi satışlarında yüzde 30’luk bir artışla 1.5 milyar doları geçmeyi bekliyor.
* * *
Nike ise son yıllara kadar daha çok basket ayakkabısı alanında iddialıydı.
Sadece ABD’de 2.1 milyar dolarlık satışı vardı.
Nike çok önemli bir adım attı ve Ronaldinho ile anlaştı.
Ayrıca Brezilya Milli Takımı ile 100 milyon dolarlık bir anlaşma yaparak, 10 yıl sponsorluğunu yüklendi.
Ayrıca Google’la ortaklaşa "Joga.com" adlı bir futbol sitesi kurdu.
Burada isteyen kendi rüya takımını kurabiliyor.
Böylece futbol eşyası satışları 40 milyon dolardan 1.5 milyar dolara doğru yükselmeye başladı.
Ama Adidas’ın arkasında, tam 80 yıllık bir futbol mazisi var.
1970 yılından beri bütün dünya kupalarının toplarını o yapıyor.
Dev Alman firması, Nike’ın futbol alanındaki meydan okuyuşuna, onun kendi evinde cevap veriyor.
Önce 3.8 milyar dolara Reebok firmasını satın alarak cirosunu Nike’a yaklaştırıyor.
Arkasından, savaşı Nike’ın en kuvvetli olduğu basketbol malzemesi sahasına kaydırıyor.
NBA ile 11 yıllık bir anlaşma imzalıyor.
* * *
Sporcular üzerine bu kadar büyük yatırım yapmak bazen dramatik sonuçlara yol açabiliyor.
Nike, bir süre önce Manchester United’lı Rooney’le bir anlaşma yaptı.
Ancak "Nike Air Zoom" modeli futbol ayakkabısı ile oynarken ayağını kırdı.
Bu da spor çevrelerinde bu ayakkabının iyi dizayn edilip edilmediği tartışmasını başlattı.
Hemen belirteyim ki bu küçük yol kazaları, titanların muazzam ciro savaşını etkilemiyor.
Şimdi herkes aynı sloganı haykırıyor:
"Joga bonito..."
* * *
Wall Street Journal’dan yaptığım bu geniş özet biraz kopya yazı oldu ama kendimi tutamadım.
Çünkü futbol artık sadece sonuçtan ibaret değil.
Dev bir ekonomik sektör.
Türkiye’de bunu en iyi anlayan insan Aziz Yıldırım olduğu için Kongre’de oyumu ona vermiştim.
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
Yazarın Tüm Yazıları