Gizli işkence odasında kurşun geçirmez savaşı

FRANSIZ Figaro gazetesi, geçen hafta, Belçika’da gizli bir “işkence odasını” ortaya çıkardı. Bu odada her türlü işkence aleti vardı. Üzerine çıkanları darmadağın eden yürüyen halılar, kaynar sudan, buz gibi suya dönüşen duşlar ve aklınıza gelebilecek bütün işkence yöntemleri.

Bu haber gazetenin sadece ekonomi sayfasında yer aldı. Çünkü işkenceye uğrayanlar insanlar değil, valizlerdi.
Bu oda, dünyanın önde gelen valiz üreticisi Samsonite’ın Belçika’daki fabrikasında kurulmuştu. Üretilen valizler, burada her türlü işkenceye maruz bırakılıp deneniyordu./images/100/0x0/55eb3727f018fbb8f8b2db87
VALİZDEN TAVŞAN ÇIKARAN MÜTHİŞ CEO
Bugün valiz denince akla ilk gelen isimlerden biri Samsonite. Şirket geçtiğimiz yıllarda gerileme sürecine girdikten sonra Tim Parker adlı yeni bir CEO buldu. Yeni CEO şirketi yeniden tanımladıktan sonra yeni hedefler belirledi.
Bunun sonucunda şirketin geçen yılki satışları yüzde 28.8 artışla 1.7 milyar dolara ulaştı. Kârı 86.7 milyon dolara ulaştı.
Oysa daha 2 yıl önce işler berbat gidiyordu. Şirketi 2007 yılında CVC Capital ve Bank of Scotland tarafından satın almıştı. Geçen haziran ayında Hong Kong Borsası’nda halka arz edildi.
Başlangıç pek de parlak olmadı. 2009 yılında ekonomik kriz nedeniyle satışlar yüzde 18 düştü.
KARDEŞİM BANA KURŞUN GEÇİRMEZ MALZEME BULUN
Yeni CEO Tim Parker, yepyeni bir strateji ile işe başladı.
· Önce şirketin temel stratejisini değiştirdi. Samsonite son yıllarda çok üst sınıfa seslenen bir marka haline gelmişti. Alexandre McQueen
 gibi tasarımcılarla işbirliği yapıp, valizin bir nevi haute couture’ü haline gelmişti. Bu da onun müşteri profilini çok daraltmış ve pazar Uzakdoğu menşeli üreticilere kalmıştı.
· İlk hedef şu oldu: “Üst pozisyonda kalmak ama lüks olmamak...”
· Ardından valiz üretiminde kullanılan malzeme üzerinde çalışmaya başladı.
O zamana kadar valizler “Polyproplene” adlı malzeme ile üretiliyordu. Şirket kurşun geçirmez elyaf üreten şirketlerle yakın bir işbirliğine geçti. Sonuç “Curv”, yeni bir malzemeydi. Bu polyproplene’e göre 8 kere daha dayanıklı hafif bir malzemeydi. Ancak fiyatı eski malzemeye göre 2 kat fazlaydı.
· Ama ortada şöyle bir gerçek vardı. Avrupa Pazarı’nın yüzde 70’i katı, yani sağlam malzemeyle yapılmış valizlere aitti. Curv valizler, işte bu pazarda Samsonite’ın satışlarının hızla yükselmesini sağladı.
İŞLER İYİ GİDİNCE ÖNCE EN BÜYÜK RAKİBİNİ YUTTU
· Ancak bu segment, Samsonite’ın birinci öncelikli konusu değildi. Şirket dünyadaki bütün satışlarının yüzde 50’sini Asya pazarında yapıyordu ve bu pazarda esnek valizler hakimdi. Orada da geçen yıl satışlar yüzde 47 arttı.
·  Şirket bunun üzerine, valiz pazarında yeni alımlara girişti. Önce piyasadaki en büyük rakibi “American Tourister’’ı satın aldı. Bu şirketin esnek XXL valiz satışları 2001’de yüzde 50 arttı.
·  Ardından lüks segmentindeki “Tumi’’yi yuttu.
Belçika’daki gizli işkence odasından
işte böyle büyük bir ekonomik başarı hikayesi çıktı.
NOT: Bu hikayeyi Le Figaro gazetesinin 19 Nisan 2012 günkü sayısındaki yazıdan derledim.
Yazarın Tüm Yazıları