Paylaş
Etrafınızdaki genç insanlar sizi küçümsüyor. Hepsi, haberi ellerindeki cep telefonundan alıyor.
Ama siz ısrarla, kâğıda basılmış gazetenizi okumaya devam ediyorsunuz.
Twitter’cılar, Facebook’cular, Snapchat’ciler sizi ezmiş geçmiş...
***
Bu yüzden zaman zaman komplekse bile kapılıyorsunuz.
Hemen söyleyeyim. Kapılmayın...
Nesliniz tükenmedi, tükenmiyor...
Hatta size çok çarpıcı bir şey daha söyleyeyim.
Herkes gazete ölecek diye beklerken, bir şey var ki, gazeteden önce ölecek...
Ne ki?
Sıkı durun...
Masaüstü bilgisayarı...
İşte o gebermek üzere...
iPad fırtınası da dinmiş durumda.
Şimdi “imparatore” akıllı cep telefonları.
***
Bayanlar baylar, siz kâğıt gazete okurları...
Arkanıza yaslanın, size ilginç bazı bilgiler vereceğim.
Bakın bakalım, gazete okuru olarak dünyada kaç kişisiniz ve gücünüz nedir?
HER YIL MERAKLA BEKLEDİĞİM ŞEY DÜN SABAH AÇIKLANDI
GAZETECİ olarak her yıl en merakla beklediğim şeylerden biri, Dünya Yayıncılar Birliği’nin (WAN-IFRA) yıllık gazete trendleri raporu.
Bu rapor dün Cartagena saatiyle sabah tam 09.00’da açıklanmaya başlandı.
-2.7 MİLYAR: Hâlâ her gün dünyada 2.7 milyar kişi günlük gazeteyi basılı kâğıttan okuyor.
-168 MİLYAR DOLAR: Bu gazeteler satış ve reklamdan yılda 168 milyar dolar gelir elde ediyorlar.
-90 MİLYAR DOLAR: Bunun 90 milyar doları gazete satışı ve dijital gelirden elde ediliyor.
-78 MİLYAR DOLAR: Gazetelerin reklamdan elde ettiği gelir bu.
-HÂLÂ ÜÇÜNCÜ GRUP: Gazete ve dergiler, dünya kültür ve yaratıcılık ekonomisinde hâlâ üçüncü grubu oluşturuyor.
SOSYAL MEDYACI BU KADAR YAYGARA YAPIYOR AMA BAKIN SAYISI NE
NEREYE baksak sosyal medya yaygarası var değil mi...
Peki onlar kaç kişi...
Bu yılki raporun en çarpıcı sonucu şu:
- 3.4 MİLYAR: Dünyada internet kullanıcı sayısı 3.4 milyar kişi.Yani dünya nüfusunun yüzde 46’sına ulaşıyor.
- 2.7 MİLYAR: Dünyadaki aktif sosyal medya kullanıcısı sayısı 2.7 milyar.
Trol arkadaşlar, sosyal medya yaygaracıları, paylaşım vuvuzelaları, iyi okudunuz mu? Dünyadaki gazete okuyucusu sayısını hâlâ geçemediniz.
WHATSAPP VE INSTAGRAM
- CEP telefonlarının yükseliş devrini yaşıyoruz.
Dünyada 3.8 milyar cep telefonu var.
Bu arada paylaşım konusunda en aktif uygulama WhatsApp.
Instagram da daha altlarda ama çok iyi yükseliyor.
İNANMAYACAKSINIZ AMA DÜNYADA TİRAJ ARTIYOR
- EVET yanlış okumadınız.
- YÜZDE 4.9 ARTIŞ: Bu yıl dünyada gazete tirajları yüzde 4.9 arttı.
Son 5 yıldaki artış yüzde 21.6 oldu.
Çünkü Hindistan ve Çin’de gelir ve okuma-yazma oranı arttıkça gazete satışları anormal artıyor ve bu da dünyada tirajları arttırıyor.
Buna karşılık Kuzey Amerika, Avrupa ve Ortadoğu’da gazete tirajları düşüyor.
HÜKÜMET MEDYASI İYİ Kİ BURADA YOK
- SON 2 yıldır hükümet yanlısı hiçbir gazetenin temsilcisi bu kongreye katılmıyor
.İyi ki de gelmiyorlar.
Birincisi Türkiye’nin medya özgürlüğü karnesi felaket.
Savunmaları mümkün değildi.İkincisi bu rakamları görünce, patronlarının damperli kamyonlarla döktüğü parayı, gerçekte üç-beş bin satan gazetelerle nasıl çarçur ettikleri çok açıkça ortaya çıkardı.
İNSANLAR GERÇEK HABERİ Mİ ARIYORLAR YOKSA PALAVRANIN PEŞİNE Mİ DÜŞTÜLER
BURASI gazetelerin, yani kurumların üye olduğu bir platform.Doğal olarak “marka kurumların ve itibarlı haberlerin” tekrar önem kazanacağı beklentisi var.
Geçen yıldan bu yana kurumsal haber sitelerinin ön plana çıktığı izlenimi vardı. Bu devam ediyor.
Ama Brezilyalı meslektaşımızın anlattığı bir şey kafamızı karıştırdı.
Bu yıl nisan ayında Brezilya’da Facebook’ta en çok paylaşılan 5 haberin listesini verdi.
Bu 5 konunun 3’ü uydurma habermiş...İnsanlar gerçeği mi arıyor, yoksa hayallerin mi peşindeler...
Ben buradaki meslektaşlarım kadar iyimser değilim...Palavra bütün dünyada çok talebi olan bir mal haline geliyor.
ARKADAŞIM CALLAWAY USA TODAY’DEN AYRILMIŞ
MIAMI’den Cartagena’ya uçarken USA Today gazetesindeki haberden öğreniyorum. Gazetenin genel yayın yönetmeni David Callaway görevinden ayrılmış.
The Street adlı ekonomik haberler konusunda uzmanlaşmış bir haber şirketi kuruyorlarmış ve onun başına geçmiş.
“Artık kendi şirketimin patron olacağım” diyor.
Onun yerine geçici olarak, dijital yayınların başındaki editör Patti Michalski getirilmiş.
Arkadaşımın ayrılmasına üzüldüm, yerine bir kadın gazetecinin geçmesine sevindim.
GAZETECİNİN ŞOFÖRSÜZ ARABADA EKRAN SAVAŞI
KAFAM bir süredir arabaların seyir ekranlarına takılı durumda. Bu ekranlar hızla “entertainment” (eğlence) ekranlarına dönüşüyor.
Google ve Apple, bu ekranlarda büyük payı kapmak için büyük savaş veriyor.
Ben de “Acaba Hürriyet bu ekranın standart donanımına nasıl girer” sorusuna cevap arıyordum.
Geçen yıl Washington’da USA Today’in haber merkezinde David’le uzun uzun bunu konuşmuştuk. O da bu konu üzerinde çalışıyordu.
David dün, benim aklıma gelmeyen bir şey daha hatırlattı.
Şoförsüz arabalar dönemi iyice yaklaştı.
O başladığında arabadaki insanların yol boyunca çok zamanı olacak ve eğlence ekranları arabaların en kıymetli yeri haline gelecek.
Paylaş