Paylaş
Tüketicilerin yanıltılmasına yol açtığı iddia edilen bu yöntemle pansiyonların otel, üç yıldız kategorisine giremeyecek otellerin de 4-5 yıldızlı diye pazarlanabildiği ifade ediliyor. Ancak yasalar gereği ister tatil isterse iş amaçlı olsun tüketicilerin tercih ettiği söz konusu otellerin uluslararası kıstaslara göre pazarlanması zorunlu kılınıyor.
4 yıldız kategorisine giren otellerde, yüzme havuzu, 100 kişinin aynı anda yemek yiyebileceği lokanta, spor, dinlenme ve toplantı yapabilen salonlar, kahve ya da içki içebileceği barların bulunması gerekiyor. Odalarda mini bar ve kıymetli eşyaların konulabileceği kasaların olması da şartlar arasında bulunuyor. Kurallar, 5 yıldızlı işletmelerde daha da üst seviyelere çıkıyor. Yatak boyutlarından havuzların açık ve kapalı olmasına kadar bir çok unsur, zorunlu standart olarak yer alması gerekiyor.
BAKANLIK DEVREDE
İnternet üzerinden tesislerin pazarlanmasını sağlayan yerli ve yabancı sitelerin, listelerine dahil ettikleri otelleri yeterince araştırmadığı, sadece işletmelerin beyanlarıyla yetinme yoluna gittiği iddialar arasında yer alıyor. Yeterince araştırılmayan otellerin de bu sayede ‘yıldız oyunlarını’ yapabildği öne sürülüyor. Otellerinde ki bir kaç oda ve bölümü 4 ya da 5 yıldız özelliğinde dizayn edip, sadece bu bölümlerin resimlerini internete koyan bu oteller, internete yükledikleri bu resimleri, sahte konuk yorum ve değerlendirme notlarıyla da pekiştirme yoluna gidebiliyor.
TESİSLER İNCELENİYOR
Bu durumu önlemek de, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü ile Reklam Kurulu’na düşüyor. Bakanlık, tüketicilerin zarar görmesini önlemek amacıyla, yapılan tüm şikayetleri tek tek değerlendirerek, bu sitelerin portföylerinde yer alan Türkiye’deki tesisleri incelemeye tabii tutuyor. Bunun sonucunda da internet üzerinden pazarlanırken yıldız oyununa başvurduğu belirlenen otellere, ceza uygulamasına gidiliyor.
Bakanlığın tespit ettiği oteller
İşte, Bakanlığın son dönemlerde internet üzerinden yapılan pazarlamalarında yıldız oyununa başvurduğunu tespit ettiği Türkiye’de ki otellerden bazıları:
İKİ YILDIZA 3 YILDIZ: Turkuaz Beach Otel adlı turizm işletmesinin Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından 2 yıldızlı otel ve kısmi turizm işletmesi belgesi olmasına karşın, booking.com internet sitesinde 3 yıldızlı otel olarak tanıtım ve reklamları yapılarak, tüketicilerin yanıltıldığı ve aldatıldığı tespit edildi. Bunun sonucunda Sinan Yalçın Turizm, Sanayi ve Ticaret adlı kuruluşa, anılan reklamları durdurma cezası verildi.
BELGESİZE 4 YILDIZ: Bayır adlı turizm işletmesine ait Atlas Otel adlı tesisin Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından verilen herhangi bir işletme belgesi olmamasına karşın tripadvisor.com.tr ve trivago.com.tr adresli internet sitelerinde yayınlanan tanıtımlarda 4 yıldızlı otel olarak reklamının yapıldığı tespit edildi. Bu nedenle de anılan reklamların durdurma cezası verilmesine karar verildi.
5 YILDIZLI TATİL: Ulu Otel adlı turizm işletmesinin de Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından “3 Yıldızlı Otel Turizm Yatırımı Belgesi” ile belgelendirilmiş olduğu tarihlerde, tripadvisor.com.tr adresli internet sitesinin resmi açıklama kısmında, “Akdeniz’in saklı koylarında 5 yıldız standartlarında mükemmel bir tatil cenneti” ifadelerine yer verilerek, tüketicilerin aldatılmasına yol açıldığı belirlendi. Bunun sonucunda işletmeci firmaya, reklamı durdurma cezası verilmesi kararına varıldı.
PANSİYONA OTEL REKLAMI: Mehmet Selçuk Apaydın adlı şahsa ait olan Araucaria Pansiyon’a ilişkin olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan “Pansiyon Turizm İşletmesi Belgesi” talebinde bulunulmasına ve ilgili belediye tarafından düzenlenen İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı’nda faaliyet konusunun pansiyon işletmeciliği olmasına karşın, booking.com ve tripadvisor.com.tr adresli internet sitelerinde “otel” diye tanıtımı yapılarak, tüketicilerin yanıltılarak, aldatıldığı, bu nedenle de işletmeci Mehmet Selçuk Apaydın’a anılan reklamları durdurma cezası verilmesine karar verildiği yer alıyor.
Paylaş