Yazıcıda ‘eksik toner’ tartışması

YOĞUN rekabet ortamında, pazar payını artırmak isteyen bazı firmalar, lazer yazıcılarının fiyatlarını düşük tutmanın yolunu, ‘başlangıç kartuşu’nda buldu. Bu firmalar, yazıcılarla birlikte verdikleri başlangıç kartuşlarındaki toner miktarını, piyasadaki tonerlerden daha az tutup, kartuş fiyatına yazıcı satıyor.

HEWLETT Packard’ın (HP) radyolarda yayınlanan reklamı, lazer yazıcı pazarında ithalatçı firmalar arasında yaşanan kartuş kavgasının su yüzüne çıkmasını sağladı. Bu reklam, lazer yazıcıların nasıl kartuş fiyatına satılabildiğini de gözler önüne seriyor. Yoğun rekabet ortamında pazar paylarını artırmak isteyen firmaların, yazıcı fiyatlarını düşük tutmanın yolunu başlangıç kartuşlarında, toner miktarında bulduğunu ortaya koyuyor. HP, ‘Aman tanrım, daha geleli iki gün oldu, toner bitti: Bu nasıl başlangıç toneri böyle? Yarım depo benzinle yola çıkılır mı? Hangi yüzle anlatacağım ben şimdi bunu? Kim bakıyor kardeşim bu toner işine, itibarım sıfır oldu sayenizde’ diye başlayan reklamıyla, diğer markalarla toner farkını ortaya koymaya çalışıyor.

EKSİK TONER Mİ:

Arkadaşımız Ceyhun Kuburlu, HP’nin bu reklamında ön plana çıkardığı lazer yazıcılarındaki kartuşlarda gerçekten de eksik toner kullanılıp, kullanılmadığını araştırdı. Araştırmanın sonucunda, bazı lazer yazıcı firmalarının fiyatlarını düşük tutabilmek için yazıcılarla birlikte verilen başlangıç kartuşlarındaki toner miktarını piyasadaki tonerlerden daha az tutarak, fiyat avantajı sağlama yoluna gittiği ortaya çıktı. Bunun sonucunda, fiyatı cazip diye tercih edilen bazı lazer yazıcılarına, tüketiciler aslında kartuşlarının kısa sürede bitmesi yüzünden daha fazla bedel ödemek zorunda kalıyor.

56 DOLARA DA VAR:

Firmalar bu yönteme, Xerox, Lexmark, Epson, Samsung, OKI gibi lazer yazıcılarında başvuruyor. Fiyatları 56 dolar /images/100/0x0/55eae363f018fbb8f89d22d1ile 135 Euro arasında değişen bu yazıcılardaki kartuşlarda yer alan tonerlerin miktarı üçte bire kadar düşebiliyor.

HAKSIZ REKABET:

Yazıcı firmalarının, ticari kullanımda genellikle yüksek baskı maliyetlerinde önemli yer tutan sarf malzemelerinin kapasitesini düşük tuttuklarına değinen HP yetkilileri, ‘Oysa biz, sattığımız lazer yazıcılarla birlikte piyasada satılan orijinal kartuşları veriyoruz. Bir başka deyişle, kullanıcılar piyasadan alacakları orijinal HP tonerlerinin aynısını, ürünü aldıklarında kutunun içinde de buluyor. Buna karşın, sektördeki bazı firmalar, lazer yazıcılarla birlikte tüketicilere daha sonradan piyasada bulabilecekleri kapasitede değil, başlangıç kartuşu (Starter Cartridge) diye adlandırdıkları içinde daha az toner bulunan kartuşları veriyor. Bunun sonucunda tüketiciler, başlangıç kartuşlarının kısa sürede bitmesi yüzünden yeni kartuş almak zorunda kalıyor. Bu da, haksız rekabete yol açıyor’ dedi.

60 dolara toner almak yerine 100 dolara yazıcı alıyorlar

TÜKETİCİLERİN bir çoğunun 60 dolar verip toner almak yerine 100 dolar verip yazıcı aldığına dikkat çeken Xerox Masaüstü Yazıcılar Ürün Müdürü Erhan Aslantürk, ‘Tüketici bu konuda bilinçsiz. Yazıcıyı satın alırken, yazıcının ne kadar sayfa bastığını ve kalitesini sorması gerekiyor. Evet bir çok firma alım maliyetini ucuza getirmek için düşük baskı sayısına sahip ‘Başlangıç Kartuşu’nu kullanıyor. Ama bu durum sadece bizim ülkemiz için geçerli değil. Bu cihazlar yurtdışından ithal ediliyor. Avrupa’da, Uzakdoğu’da dünyanın her yerinde aynı kartuşlar kullanılıyor’ dedi.

Haksızlık yapmasınlar

HP
’nin düzenlemiş olduğu reklam kampanyasının yanıltıcı bir çalışma olduğuna dikkat çeken Lexmark yetkilileri ‘HP, diğer firmalara haksızlık ediyor. Yurtdışında uygulanan politika neyse burada da aynısı geçerli. Firmalar ‘tüketicinin alım maliyeti düşsün’ diye böyle bir çalışma uyguluyor. Asıl yanlışlık, satıcılarda kaynaklanıyor. Çünkü tüketici uyarılmıyor’ dedi.

Art niyet aramayın

BİLGİSAYAR
firmalarının Lazer yazıcılar için kullandığı başlangıç kartuşunun tüketiciyi kandırmaya yönelik bir uygulama olmadığını belirten Samsung yetkilileri, ‘Eğer içersine daha çok baskı kapasitesine sahip kartuş konsa, bu kez fiyatlar artar ve tüketicinin alım gücü azalır. Firmalar da bunu önlemeye, ürünlerini alım gücüne uygun hale getirmeye çalışıyor’ dedi.

Azaltılmış tonerli kartuş hediyedir kavgası olmaz

EPSON
Türkiye Ofisi Müşteri Hizmetleri Müdürü Ahmet Gürle, ‘Tüm yazıcı markalarına ait bazı yazıcı modelleri azaltılmış kartuşlarla satışa sunulur. Bu bütün dünyada üreticilerin kullandığı bir pazarlama yöntemidir. Çünkü satın alınan sadece yazıcının kendisidir. İçindeki kartuş, üretici firmanın müşterisine hediyesidir. Hediyenin de tartışması olmaz. Aksine, bu uygulama son kullanıcılara özellikle giriş seviyesindeki ürünler için uygun fiyat alternatifi sunulmasını sağlar’ dedi.

Tüketiciyi yanıltmıyoruz

OKI
marka yazıcıların ithalatçısı Ortek’in yetkilileri, ‘Başlangıç kartuşlarıyla tüketicinin yanıltılması söz konusu değil. Sadece orijinal kartuşlardaki toner kadar fazla baskı kapasitesine sahip değil. Zaten yazıcıların düşük fiyatla satılması da bundan kaynaklanıyor’ dedi.
Yazarın Tüm Yazıları