Paylaş
AMERİKA başta olmak üzere Çin, Japonya ve Fransa, Almanya, İtalya, İspanya, İngiltere gibi Avrupa ülkelerinin ardından dünyada en fazla gıda takviyelerinin tüketildiği ülkelerden biri konumuna gelen Türkiye, yerli ve yabancı firmaların iştahını kabarttı. Bunda da, bağışıklık sistemini desteklediği, ciltte yaşlanmayı geciktirdiği, kemikleri kuvvetlendirip, saç tellerini ve tırnakları güçlendirdiği, sporcuların performansını artırdığı iddia edilen bitki özlü gıda takviye tüketiminin, özellikle son 5 yılda hızla yaygınlaşması etkili oldu.
Firma sayısı 50’yi buldu
Türk tüketicilerinin ilk kez Herbalife adlı uluslararası doğrudan pazarlama kuruluşunun o dönem büyük tartışmalara yol açan ürünleriyle 1990 yılında tanıştığı gıda takviye ürünlerinde pazar, daha 640 milyon dolarlık hacme ulaştı. Yüzlerce ürünün piyasaya çıktığı, firma sayısının da 50’yi bulduğu gıda takviyeleri pazarında yaşanan bu hızlı büyüme, B’iota Laboratuvarları ve De Vita, Aksu Vital, Sepe Natural, Partnec Bioteknoloji gibi yerli firmaların da üretime başlamasını sağladı.
En yoğun rekabet ‘vücut’ta
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, gıda takviyeleri pazarında en yoğun rekabetin yaşandığı alanlar
arasında vücut geliştirmede kullanılan protein tozları oldu. Protein tozları alanında BSN, Muscletecch, Weider, Allstar, Twinlab, Biotech, San, Stallone Instone, Labrada, BMS, Dymatize, Optimum Nutrition, Goldfield, Ultimate Nutrition, Met-RX’inde aralarında bulunduğu 25’den fazla marka yer alıyor.
Bu ürünler ne işe yarıyor
Bitkisel ürünün ‘gıda takviyesi’ olarak kabul edilebilmesi için vitamin, mineral, amino asit gibi temel besi maddelerini içermesi gerekiyor. Vitamin, mineral, amino asit, doku, enzim, bitki ekstresi, enerji konsantresi veya metabolit gibi maddelerin bir veya daha fazlasını çeşitli oranlarda bulunduran ürünler gıda takviyesi olarak tanımlanıyor. Hastalıkları tedavi etmek amacıyla üretilmeyen bu ürünler, günlük hayatta, doğal kaynaklardan elde edilemeyen vitaminler, mineraller, enzimler, amino asitler ve bazı yararlı yağ gruplarının vücuda alınmasını sağlıyor.
Kadınlar güzellik erkekler enerji için kullanıyor
YAPILAN araştırmalar Türkiye’de, çoğunlukla genç kadınların güzellik, genç erkeklerin enerji, orta yaşlı kadın ve erkeklerin ise fiziksel yetilerini korumak amacıyla bitkisel destekleri kullandıklarını gösteriyor. Bu nedenle firmalar ürün gamlarını oluştururken, farklı etkilere sahip, farklı sorunları hedefleyen her yaşa hitap eden içerikleri oluşturuyor. Bu tür ürünleri yaşlanmayı reddeden, hareketli ve dinç yaşamayı seven, göz sorunları yaşayan, saç ve tırnak sağlığına önem veren, enfeksiyonlara açık hale gelmiş kişiler, metabolizması herhangi bir nedenle yavaş çalışan, kilo vermekte zorlananlar, romatizma, eklem ve diz ağrıları çeken ve vücudunu geliştirmek isteyenler tercih ediyor.
Eczacılara danışmadan kullanmayın
BİTKİSEL destek ürünlerinin doktor tavsiyesi olmadan kullanılabildiğini söyleyen Nutraxin Pazarlama Müdürü Figen Aksoy, “Bilimsel çalışmaların bitkisel destek ürünlerinin etkinlik ve güvenilirliğini desteklemekte ve bitkisel ürünlerin yan etkilerinin klasik ilaç tedavilerine göre oldukça düşük olduğunu gösteriyor. Fakat, doğru ve kaliteli ürün kullandığınızdan emin olmak amacıyla bu alanda uzman meslek grubu eczacılara danışılması gerekiyor” uyarısında bulundu. DE Vita İlaç firmasının sahibi Op. Dr. Burhan Bilgin, ürünün sertifikalı olması, hangi firmadan ithal edildiğinin belirtilmiş olup, uluslararası belgelere sahip olması gibi konularda dikkatli olunması gerektiğini belirtti. Ayrıca bir sağlık uzmanına başvuradan ürün alanların da mutlaka içeriğini okuması gerektiğini vurgulayan Bilgin, “Özellikle zayıflama pazarı inanılmaz büyüyor, bu pastadan pay almak isteyenlerin insanların sağlığı ile oynuyor” dedi.
Takviyelerin kimyasal içermemesi gerekiyor
BİTKİ özlerinden yararlanılarak formüle edilen bu ürünlerin kapsül, tablet, toz ve çay şeklinde vücuda alınmasını sağlayan bu tür ürünlerin her birinin ayrı ayrı, bağışıklık sistemini desteklemek, ciltte yaşlanma etkilerini engellemek, kemik sağlığını kuvvetlendirmek, saç ve tırnak sağlığını korumak, selüliti gidermek ve stresten arındırmak gibi vaadleri bulunuyor. Bu ürünlerde herhangi bir kimyasal ve ilaç maddesi bulunmaması gerekiyor. Bitki ekstreleri hiçbir kimyasal reaksiyondan geçirilmeden hazırlanıyor. Bu tür güven oluşturmayan sağlıksız ürünlerin kullanımı ciddi sağlık sorunlarına
neden olabiliyor.
Küresel büyüklüğü 200 milyar dolar
YAPILAN araştırmalar 2008 yılında global besin takviyeleri pazarının 100 milyar dolar aralığında olduğunu gösteriyor. Son 3 yılda hacmini ikiye katlayan toplam dünya pazarının 200 milyar dolara ulaştığı ifade ediliyor.
Paylaş