Ucuz otomobil alanın canı yok mu?

Avrupa, otomobil camında ECE-R 43 standardı uyguluyor. Buna göre, otomobillerin ön camının darbe anında dağılan temperli değil, lamine cam olması gerekiyor. Yerli üreticilerden birçoğu da TSE'nin zorunlu tutmamasına rağmen, buna uyuyor. Ancak, Renault, ‘‘ucuz otomobil’’ diye baktığı Renault 9 ve 12 modellerinde 6 milyon liralık fiyat farkı yüzünden temperli cam kullanıyor.Avrupa'nın ECE-R 43 standardına göre, otomobillerin önünde darbe sırasında dağılmayan lamine cam kullanmak zorunlu. Bundaki amaç da, darbe sırasında başın kırılan camın arasına girip, kesilmesini engellemek.Ne var ki TSE, hâlâ can güvenliğini hiçe sayarak, otomobillerin önünde darbe sırasında dağılan temperli camların kullanılmasına izin veriyor. Buna rağmen yerli üreticilerin büyük çoğunluğu daha pahalı olmasına rağmen, can güvenliğini maliyetlerin önünde tutarak ürettikleri araçların önünde temperli cam kullanmak yerine lamine cama geçti.Ancak, Renault'un bazı modelleri için bunu söylemek mümkün değil. Renault, ürettiği Renault 9 ve Renault 12 otomobillerin önünde sadece 6 milyon lira daha ucuz olan temperli cam kullanmayı yeğliyor.ORTA GELİRLİYERenault buna gerekçe olarak, Araç İmal, Tadil ve Montaj Yönetmeliği'nin her iki camı da emniyet amaçlı kabul etmesini ve lamine camların orta gelir tüketicisine yönelik üretilen Renault 9 ve 12 model otomobillerde maliyetleri yükseltmesini gösteriyor. Renault yetkili servislerinde, Renault 9'ların ön camları temperli olursa 6 milyon liraya, lamine olursa 12 milyon liraya değiştiriliyor. Servisler, ön camın değiştirilmesi için ayrıca 3 milyon 200 bin lira da işçilik ücreti alıyor.Arkadaşımız Zeliha Aslan, okuyucularımızdan Fırat Erkin'in şikayeti üzerine, Renault 9 ve Renault 12 modellerinde lamine camdan 6 milyon lira daha ucuz olan temperli cam kullanan Renault Mais yetkilileriyle görüştü. Renault Mais Müşteri Hizmetleri Müdürü Candan Tunçalp, otomobillerde lamine ve temperli ön cam uygulamasının bir güvenlik tercihi olduğunu söyledi. Tunçalp, ‘‘Araç İmal, Tadil ve Montaj Yönetmeliği'ne göre her iki tip cam da emniyet amaçlı... Lamine ön cam darbe esnasında dağılmıyor, ama önde oturanların başlarını cama çarparak ciddi yaralanmalara ve travmalara neden olabiliyor. Ayrıca, yolcu emniyetini artırıcı ilave bir unsur olmayan lamine camın orta gelir grubundaki tüketicilere yönelik Renault 9 grubu otomobillerin maliyetini de yükseltiyor’’ dedi.TRAKYA CAM NE DİYOR?Ne var ki, Şişe Cam'ın otomobil camı üreten Trakya Cam Sanayi Otocam Fabrikası Üretim Müdürü Yavuzhan Nas, Renault yetkililerinin bu görüşüne katılmıyor. Aksine, otomobillerin önlerinde kesinlikle temperli cam kullanılmaması gerektiğini savunuyor. Nas, ‘‘Ne yazık ki, TSE'ye göre her iki cam da standartlara uygun. Oysa, otomobillerin önünde temperli cam kullanımı, Avrupa'nın ECE-R 43 standardından çoktan çıkarıldı. Avrupa'da kesinlikle artık otomobillerin önünde temperli cam kullanılamıyor. Ön camların lamine olma zorunluluğu var. TSE izin vermesine rağmen, Türkiye'de de bir firmanın dışında otomobillerin önünde temperli cam kullanan kalmadı. Çünkü, temperli cam darbe sonucu kırıldığında camın etrafında bir çok parçacıklar oluşuyor. Bu görüşü engellediği gibi, can güvenliğini de tehlikeye sokuyor. Baş cama vurduğunda camın içine girmemeli. Girdiği taktirde, camın etrafında kalan küçük cam parçacıkları başın ve boynun kesilmesine yol açabilir’’ diye konuştu.
Yazarın Tüm Yazıları