YILLIK hacmi 170 milyon dolara çıkan ıslak mendilde 8 ülkede pazar liderliğini ele geçiren Türk firmalarının ihraç ettiği ürün sayısı da 130’a ulaştı.
53 farklı ülkeye 70 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren firmalar, ameliyatlı hastalara yönelik medikal ürünlerin yanı sıra, ıslak tuvalet kâğıdı, golf sopası parlatıcısı, LCD ekranda leke çıkarıcı gibi mendil ve havlularla öne çıkıyor.
ÇOCUKLARA ve yetişkinlere yönelik geliştirdikleri ürünlerle sektörün hacmini 7 yılda 15 milyon dolardan 170 milyon dolara çıkarmayı başaran ıslak mendil üreticileri, peş peşe piyasaya sürdükleri fonksiyonel ürünlerle uluslararası pazarlara da yükleniyor. Yatalak hastalarda vücut temizliğinden makyaja, vücudun hassas bölgelerini bakterilerden arındırıp, tahrişi önleyenlerden ıslak tuvalet kağıdına, cildi gençleştirmeden anti bakteriyel temizlik bezlerinden golf sopası parlatıcısına, LCD ekranlarda leke çıkarıcıdan ayakkabı cilalarına kadar farklı işlevlere sahip ıslak mendillerle yurt dışına açılan firma sayısı daha şimdiden 50’yi, ihraç edilen ürün sayısıda 130’u buldu. 53 farklı ülkeye satış gerçekleştiren bu firmaların, yaptığı ihracatta 70 milyon dolara ulaştı.
Medikalle büyüyor
Arkadaşımız Cansu Mansur’un yaptığı araştırmaya göre, ıslak mendil üreticisi firmalar, ürün yelpazelerine ekledikleri medikal ürünlerle pazarın hızla büyümesinde etkili rol oynuyor. Bu ürünler arasında yatalak hastaların hijyenik temizliğine yönelik ürünler ön plana çıkıyor. Vücut ve perine (genital) bölgede hijyenik temizlik sağlayan ıslak mendil ve havlular arasında, mikrodalgada ısıtılabilen ve ameliyatlı hastaların temizliğinde kullanılan B5 ve E vitamini katkılı ürünlerde bulunuyor. Ayrıca bu ürünler arasında, antibakteriyel havlular ile ölü deri tabakasını soyup, cildin gençleşmesini sağlayan mendiller ve ıslatmaya gerek kalmadan saçları temizlenmesine imkan tanıyan boneler yer alıyor.
Koltuk altı pedi
Islak mendil üreticilerinin piyasaya yeni sürdüğü ürünler arasında koltuk altı pedleri de bulunuyor. Emici özelliği bulunan bu pedler, kıyafetin koltuk altı kısmına yapıştırılarak, terin elbiseye çıkmasını engelliyor. Firmaların son dönemde piyasaya sürdüğü yeni ürünler arasında ayakkabıların cilalanmasını sağlayan ıslak mendiller, aftershaveler, golf sopası temizleyiciler, ahşap yüzeylerin temizlenmesini ve cilalanmasını sağlayan havlular, otomobillerin tozunu alan bezler de yer alıyor.
Sekiz ülkede lider
130 farklı çeşitte ıslak mendil ve havlu üreten Türk firmaları, 52 ülkeye gerçekleştirdikleri ihracatla da ön plana çıkıyor. Rusya ve Ukrayna başta olmak üzere 8 ülkede pazar liderliğini ele geçiren bu firmalar, Avrupa ve Ortadoğu ülkelerinin yanı sıra Güney Amerika ve Güney Afrika ülkelerinde de önemli bir pazar payına da sahip bulunuyor. Son dönemlerde ise Bulgaristan, Irak, Suriye, Lübnan ve Kosova’ya yapılan ihracatta önemli bir artış yaşanıyor.
Bebek tüketimi 19 milyon paket
Bebek bezi değişimi sırasında ortalama 3 adet ıslak havlu kullanılması, bez üreticilerini de tamamlayıcı ürün olarak pişik oluşumunu engelleme ve cildi nemlendirme özelliği bulunan ıslak mendil ve havlu üretimine yöneltiyor. Bebek bezi değiştirme sıklığının günde ortalama 2.7 olduğu Türkiye’de, bebek bakımına yönelik geliştirilen ıslak mendil ve havluların pazar payı yüzde 20’yi buluyor. Her birinde 60 ile 100 adet mendil ve havlunun yer aldığı paketlerden yılda 19 milyon adedi bebekler için satın alınıyor. Bebeklere yönelik pazarda yeni doğan, kremli, losyonlu gibi özellikli ürünler öne çıkıyor.
Pazarda 95 milyon paket ürün bulunuyor
2003 yılından itibaren kolonyalı mendilin yerini alan ıslak mendilde, pazarlanan ürün sayısı da yılda 95 milyon paketi buluyor. Bunun yüzde 20’sini bebek ürünleri oluştururken, medikal ürünlerin payı da yüzde 15’e ulaşıyor. Türkiye’de üretim gerçekleştiren firmalar arasında Ataman Kozmetik Uni markasıyla, Lotus Hops’la, Kardeşler Pazarlama da Fresh and Soft’la ön plana çıkarken, ithal ürünlerde ise Procter & Gamble’ın İspanya’dan getirdiği Prima marka ıslak mendiller ile, Kimberly-Clark’ın Huggies’i, SC Johnson’ın Johnson and Johnson markaları dikkat çekiyor. Hops, Dalin, Prima, Fresh&Soft, Uni, Huggies, Can bebe ve J&J pazarın yüzde 80’sine hakim olurken, Eczacıbaşı’da Nivea’nın ardından Selin markasıyla rekabette gücünü artırmayı hedefliyor.