Paylaş
Hazine, önümüzdeki yıl Zorunlu Trafik Sigortası'nda prim belirlemeyi serbest bırakmaya hazırlanıyor. Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdür Yardımcısı Serap Gönülal, ‘‘Yasal engeli kaldırarak, prim belirlemeyi sigorta şirketlerine bırakacağız’’ dedi.
Özel araçların Zorunlu Trafik Sigortası primlerinde bu yıl yüzde 233 oranında şok artış gerçekleştiren Hazine, önümüzdeki yıl prim belirlemeyi sigorta şirketlerine bırakmaya hazırlanıyor. Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdür Yardımcısı Serap Oğuz Gönülal, ‘‘Trafik Sigortası'nı yaptırmak zorunlu olacak ama, primini belirlemeyi serbest bırakacağız’’ dedi. Böylece, Zorunlu Trafik Sigortası'nda da rekabet ortamı oluşacak ve araç sahipleri fiyat karşılaştırması yapabilecek. Hangi sigorta şirketi daha avantajlı teklif getirirse onu tercih edebilecek.
YASA ENGEL
Serap Oğuz Gönülal, Trafik Sigortası'nda prim serbestliğine geçişte yasal engel bulunduğunu ancak, değişiklik yapılarak bu engelin kaldırılmasına çalışıldığını söyledi.
6 milyon aracın bulunduğu Türkiye'de, geçtiğimiz mayıs ayında trafik sigortası primlerine yüzde 233 oranında zam yapılmıştı. Bu zamla birlikte özel otomobillerin trafik sigorta primleri 4.5 milyon liradan 15 milyon liraya yükselmişti. Diğer masraflarla bu rakam 16 milyon lirayı aşıyordu.
‘‘Sigorta şirketleri zarar ediyor’’ gerekçesiyle yapılan bu zam, araç sahiplerinin tepkisini çekerken, sigorta şirketlerinin yüzünü güldürmüştü. Sigorta şirketleri, bir depo benzin bedelinden daha ucuza Trafik Sigortası yapıldığını savunarak, sadece geçtiğimiz Kurban Bayramı'nda trafik kazaları yüzünden 200 kişinin öldüğünü, bu 200 kişiye şahıs başına ödenen ölüm teminatının toplamının hasar bedelleri hariç, 300 milyar lirayı bulduğunu ileri sürmüşlerdi.
Son yıllarda Trafik Sigortaları teminat artışlarına oranla prim artışlarının düşük tutulduğuna da değinen sigortacılar, 1996 yılından bu yana özel otomobillerin prim bedelinin 6.5 kat artmasına karşın, sigorta şirketlerinin ödediği teminat bedellerindeki artışın 10 kat olduğunu savunmuşlardı.
UYGULAMA DELİNDİ
Yaptıkları açıklamalarda, ‘‘Şimdi ancak kurtarıyor’’ demelerine rağmen, bu uygulamayı delen yine sigorta şirketleri oldu. Bazı sigorta şirketleri, birbirlerinden müşteri kapabilmek için trafik sigortası yaptıkları 1998 model araçlara bile yüzde 30'a varan oranda indirimlerde bulunuyorlar. Bu da, tepkilere yol açıyor.
Bu tepkilerin yoğunlaşması, Hazine'nin yeni bir düzenlemeye gitmesini de kaçınılmaz kıldı. Şimdi, Hazine'nin bir an önce gerekli düzenlemeleri yapıp, önümüzdeki yıldan itibaren yeni uygulamayı başlatması bekleniyor.
HANGİ ARAÇ KAÇA SİGORTALANIYOR?
. | Prim | Prim Artışı | |
Özel Otomobil | 15.000.000 | % 233 | |
Taksi | 45.000.000 | % 120 | |
Kamyonet | 25.000.000 | % 138 | |
Minibüs | 35.000.000 | % 133 | |
İş Makinası | 5.000.000 | % 132 | |
Kamyon | 30.000.000 | % 173 | |
Otobüs (1-25 yolcu) | 40.000.000 | % 220 | |
Otobüs (26 yolcu) | 110.000.000 | % 193 | |
Romork ve Traktör | 1.000.000 | % 150 | |
Motorsiklet | 1.500.000 | % 400 | |
Diğer | 12.000.000 | % 300 |
Paylaş