Telekom: Bize yüklenmeyi bırakın, GSM’e de bakın

UZAK mesafe görüşmelerinde yüzde 56’ya varan indirimlere rağmen, cirosunun yüzde 80’ini oluşturan şehiriçi görüşmelere tek kalemde yüzde 26 zam yapınca tepki çeken Türk Telekom’dan suçlamalara yanıt geldi.

Yapılan açıklamada, şehiriçi görüşme bedellerinin 2004 yılından bu yana ilk kez enflasyon oranında artırıldığına dikkat çekilerek, "Oysa, bazı GSM operatörlerinin aynı dönemde faturasız hatlara yaptığı zamların toplamı, yüzde 48’i buldu" denildi.

MART ayından itibaren GSM hatlarının yanı sıra, şehirler ve milletlerarası görüşme tarifelerinde yüzde 56’ya varan oranda yapılan indirimlere rağmen, cirosunun yüzde 80’ini oluşturan şehiriçi görüşmelere yaptığı yüzde 26’lık zam yüzünden eleştiri oklarına hedef olan Türk Telekom, yeni tarifelerini, savundu. Türk Telekom Kurumsal İlişkiler Başkanı Ahter Kutadgu, İcra Kurulu Danışmanı Koray Kıymaz ve Pazarlama Direktörü Erem Demircan, şehiriçi görüşme bedellerinin 2004 yılından bu yana ilk kez artırıldığına dikkat çekerek, "2.5 yıl sonra yapılan bu ayarlama, enflasyon oranında gerçekleştirildi. Oysa, bazı GSM operatörleri aynı dönemde faturasız hatlara yüzde 48’i bulan zam yaptı" dediler. Çalışan sayısı 416 bine, cirosu da 8 milyar YTL’ye ulaşan Telekom’un yıllık bakım masraflarının 200 milyon doları bulduğuna dikkat çeken Kutadgu "Ayrıca, her yıl 1 milyar dolar altyapı yenilemelerine harcıyoruz. Maliyetimizin yüzde 24’ünü sabit ücretlerle karşılıyoruz" dedi. Türklerin yılda 87 milyar dakika telefonla görüştüğüne de dikkat çeken Kutadgu, "2005 yılında bunun yüzde 64.5’ini Telekom gerçekleştiriyordu. Şimdi bu oran, yüzde 58’e geriledi. GSM operatörleri ise 30 milyar dakika olan görüşme sürelerini 33 milyar dakikaya çıkardı. Artık telefon görüşmelerinin yüzde 38’i cep telefonuyla gerçekleşiyor" diye konuştu.

GSM’E BAKIN: Erem Demircan ise son 2.5 yıldır hiç zam yapmadıklarına dikkat çekerek şunları söyledi: "Şehiriçi görüşme bedellerinde yaptığımız son ayarlama yüzde 26 düzeyinde. Bu da, 2.5 yıllık enflasyon oranıyla aynı. Ayrıca, şehirlerarasını, şehiriçi tarifeye çektik. GSM ve uluslararası tarifelerde önemli indirimler yaptık. GSM şirketleri ise, uygulamaya koydukları yeni paketlerle sürekli ucuza görüşme sağladıkları imajı yaratmaya çalışıyor. Oysa, cep telefonlarıyla gerçekleştirilen görüşmelerin yüzde 81’i GSM şirketlerinin faturasız hatları üzerinden yapılıyor. Bazı GSM şirketlerinin bu hatlarla yapılan görüşmelere yaptığı zam oranları, son 2.5 yılda yüzde 48’i buluyor. Turkcell, 2004 yılı Kasım ayında 27.7 kuruş olan bu hatlar üzerinden yapılan görüşmelerin dakikasını, 2007 Ocak ayında 40.9 kuruşa çıkardı. Avea, 20-25 kuruşa görüştürüyor. Telsim Vadofone’un tarifesi, 29 kuruş. Bizim ise son ayarlamalarla birlikte 10 kuruş."

YANLIŞ TARİFE: Abonelerin 19 milyon Telekom hatından yararlandığına da değinen Demircan, bunların 4 milyonunun hesaplı hat abonesi olduğunu, ancak yapılan tespitlerde, bunun 500 bininin yanlış tarifeyi seçtiğini gördüklerini söyledi. Demircan, şöyle devam etti: "Bu yüzünden ödemesi gerekenden daha kabarık faturaları üstlenmek zorunda kaldıklarını tespit ettik. Telekom’da gelir kaybı oluşturmasına rağmen bu aboneler, tek tek aranarak, yanlış tarifeden doğru tarifeye geçmeleri sağlandı. Bunların sayısı da 250 bini buldu. Ayrıca standart pakette, hediye olarak 100 kontör vermeye başladık. 2.4 YTL’lik sabit hat artışına karşın, gece 10’dan sonra 8 YTL’lik bedava konuşma imkanı sağladık. Son ayarlamayla elde edilecek gelirde bunların hiç biri hesaba katılmıyor. Oysa, 8 milyar YTL cirosu olan Türk Telekom’un bu ayarlamalardan sonra elde edeceği ek gelir, sadece 150 milyon YTL olacak. Ticari sırların dokunulmazlığı olmasına rağmen, bu ayarlamadan 720 milyon dolar ek gelir elde edeceğimizi ileri süren TELKODER yöneticileri hakkında dava açtık."

TATLIYA BAĞLANDI: Uygulamaya koyulan son kampanya sayesinde 500 bin aboneyle anlaşmaya vardıklarını da söyleyen Demircan, "Bu abonelerimizin borçlarını tatlıya bağlayarak, 100 milyon YTL’lik alacağımızı tahsil etme yoluna gittik" dedi. Koray Kıymaz ise 2004 yılında lisans alan Uzak Mesafe Telefon Hizmeti (UMTH) veren operatör kuruluşların yatırım yapmadan sadece Telekom’un alt yapısını kullanma yoluna gittiğini savundu.

En pahalı ADSL Türkiye’de değil

TÜRKİYE’de, 2003 yılından itibaren ADSL kullanımının başladığına, 3 yılda 300 milyon dolarlık yatırım yapıldığına değinen Koray Kıymaz, "Tüm hatlardan yüzde 80’ine ADSL hizmeti verilebilir düzeye gelindi. 15 bin aboneden bugün 3.2 milyon aboneye ulaşıldı. ADSL hizmetinin en pahalı Türkiye’de verildiği iddiaları doğru değil. Avrupa’da en ucuz alınan paketler açısından yapılan karşılaştırmada Türkiye, 8’nci sırada. Bunları da eski doğu Avrupa ülkeleri oluşturuyor" diye konuştu.

VDSL 2008’de başlıyor

KORAY Kıymaz, şu anda Avrupa’da sadece Deutsche Telekom’un üzerinde çalıştığı VDSL’nin testlerine Türkiye’de eylül ayında başlayacaklarını belirterek, "2008 yılından itibaren de VDSL uygulamaya konulacak. Böylece 6 yılın sonunda yaptığımız yatırımların toplamı 750 milyon dolara ulaşacak" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları