PaylaÅŸ
KOYU çikolatadan karamel kahveye kadar yüz hatlarını daha belirgin hale getiren ve doğallığı bozmayan farklı tonlardaki renklerin kadınlar arasında yeni trend olması, saç boyalarında yıllık pazar hacminin 173 milyon TL’ye ulaşmasını sağladı. Buna da saç renginde sarıyı tercih edenlerin oranı yüzde 21.9’a gerileyen Türkiye’de, kahve tonlarının yüzde 62.8’e kadar çıkması yol açtı.
Türk kadınları arasında 1980’li yıllarda meç ve röfleyle baÅŸlayan, 1990’larda ise zirveye ulaÅŸan sarışın saç rengi, 2000’li yılların başında yerini kızıla bıraktı. 2008 yılına kadar bakır, karamel ve bal köpüğü tonlarını tercih eden kadınlar, son üç yılda ise doÄŸal görünümlerine hızlı bir dönüş yaptı. Bu dönüş, saç boyalarında kahve rengi tonlarını bir anda zirveye taşıdı. Artık Türkiye’de her 5 kadından 3’ü saçlarında doÄŸal rengini tercih ediyor.Â
Arkadaşımız Mehtap Özcan Ertürk’ün yaptığı araştırmaya göre, bu dönüşüm, firmaları çalışmalarını, beyaz saç tellerini kapatma ve saç teline doğal ve sağlıklı görünüm kazandırmanın förmulü üzerinde yoğunlaştırmasına neden oluyor. Boyama sonrasında saçın parlak ve bakımlı olması için, saç boyası formülünde bitkisel ekstraktlar ve özel yağlar kullanılıyor. Köpük boya gibi yenilikçi ürünlerin trendlere uygun saç renkleriyle desteklenmesi, saç boyası pazarının canlılığını korumasını sağlıyor.
200 milyon TL’yi aşacak
Nielsen Araştırma Şirketi’nin verilerine göre, Türkiye’de saç boyası perakende pazarı 23 milyon adetle 172 milyon 419 bin TL’ye ulaşıyor. Saç boyası pazarı 2011’in ilk 10 ayında geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre adet olarak yüzde 17, değer olarak yüzde 19’luk büyüme kaydetti. Bu da saç boyasında perakende pazarının 2011’i 200 milyon TL’yi aşarak kapatacağını gösteriyor. Kit (set) ve tüp olarak iki farklı segmente ayrılan pazarın yüzde 82’sini kitler, yüzde 18’ini ise tüpler oluşturuyor. Türk kadınları saçlarını yılda ortalama 6 kez boyuyor. Bu oran Avrupa ve Amerika’da yıllık ortalama 10 ile 12 arasında değişiyor. Saç boyası fiyatları ise 6 TL’den başlayıp 25 TL’ye kadar çıkıyor.
Sarı yerini kahveye bıraktı
Neva Kozmetik’in Türkiye genelindeki 18 ilde 3 bin kadını kapsayan Saç Trendi Ölçümleme Araştırması’na göre de, Türkiye’deki 18 yaş ve üstü kadın nüfusunun yüzde 56’sı saçlarına en az bir kez uygulama yaptırırken, yüzde 37’si saçlarını sürekli boyatıyor. Saçını boyatan kadınlar yılda 3 kez saç rengini değiştiriyor ve kadınların yüzde 62.8’i artık saç rengi olarak kahverengi ve tonlarını tercih ediyor. Bunda da açık kahverengi, kumral, fındık kabuğu öne çıkıyor. Kadınların yüzde 22.9’u siyahı, yüzde 21.9’u sarı ve tonlarını, yüzde 20,1’i ise kızıl, kırmızı, mor renkleri ve tonlarını tercih ediyor. Kadınlar saç boyama dönemini özellikle bayram ve yılbaşı dönemlerine denk getiriyor. Bunun dışında mevsimlerin de saç rengi değişikliklerinde etkisi oluyor.
Saçların yeni gözdesi Hürrem’in tarçın bakırıÂ
SON dönemde satışları en çok artan saç boyası rengi ise, Muhteşem Yüzyıl dizisindeki Hürrem Sultan karakterini canlandıran Meryem Uzerli’nin saç rengi tarçın bakırı oluyor. Türkiye’de saçları boyalı olan kadınların yüzde 66.7’si evde kendileri boyuyor. 45-54 yaş aralığında ise bu oran, yüzde 78.1’e çıkıyor. Kadınların yüzde 10.2’si saçlarına röfle, balyaj gibi uygulamaları yaptırıyor. 55 yaş ve üstü
kadınların yüzde 13.1’i ve kırsal kesimdekilerin ise yüzde 8’i saçına kına uyguluyor.
Erkeklerin boyama alışkanlığı artıyor
SAÇ boyası sektöründe satışların yüzde 90’ını kadınlar karşılıyor. Erkeklerde de son yıllarda saç boyama alışkanlığı gelişiyor. Yaş ortalamasının 45 yaş ve üzeri grubun oluşturduğu erkekler, saçlarında beyazlar görülmeye başlandığında saçlarını boyuyorlar.
Evde saç 200 TL’ye boyanıyor
TÜRKİYE’de eğer kadınlar saçlarını evde boyamayı tercih ederlerse yıllık boya masrafı 200 TL ile 300 TL arasında oluyor. Kuaförde saç boyatmayı tercih eden kadınlar ise yılda 750 TL ile 1000 TL’yi gözden çıkarıyor. Türkiye’de saç boyayanlar iki gruba ayrılıyor. Birinci grup daha çok beyaz kapatma sebebiyle saçını boyarken, ikinci grup ise renk değiştirme amaçlı saçını boyuyor.
Kadınlar en fazla Sibel Can’dan etkileniyor
ARAŞTIRMAYA göre, kadınların yüzde 76’sı saç rengi tercihinde çevresindekilerin fikrini almak istemiyor. Kadınların yüzde 40’ı ise kuaförünün önerisini dikkate alıyor. Bunu yüzde 36 ile arkadaş, yüzde 31 ile eş veya sevgili takip ediyor. Türk kadınlarını saç rengi konusunda en fazla etkileyen ünlü ise Sibel Can olarak araştırmada yer alıyor.
Hangi marka hangi boyayla öne çıkıyor
Neva Kozmetik: Bambu özü ve özel bitkisel yağlar içeren ürünleriyle öne çıkmayı amaçlarken, amonyaksız saç boyası ve köpük boya üretimini ABD’li bir laboratuarla Çerkezköy’deki fabrikasında üretmeye hazırlanıyor.
DoÄŸatek Kozmetik: Organic
Naturel Colors sertifikalı organik ürünler olan soya fasulyesi, aloe vera, hindistan cevizi, mısır, palmiye fıstığı, buğday yağı, muz, portakal, E ve C vitaminlerini içeriyor.
Henkel Kozmetik: Schwarzkopf, Palette markasıyla öne çıkıyor. Yeni bir teknoloji kullanılarak geliÅŸtirilen köpük boyaları piyasaya sunulan markanın Türkiye’de ilk ve tek erkek saç boyası olan Men Perfect adlı jel boyası da bulunuyor.Â
Procter&Gamble: Koleston Naturals ve Wella- Koleston olmak üzere pazarda iki farklı markayla yer alıyor. Wella Koleston köpük boya çeşidi
ile öne çıkarken, Koleston Renk Aktifleştiricisiyle de saç boyadıktan sonra 15’inci günde saç rengi canlandırılabiliyor.
L’oreal: Garnier Color Naturals zeytinyağlı formülü ile saçları besliyor. Color&Shine ise amonyak içermeyen formülü parlak renkli sonuçlar vermeyi amaçlıyor.
PaylaÅŸ