CEP telefonlarında numara taşımadan sonra sanal mobil operatörler devreye giriyor. Faaliyetlerini GSM operatörlerinden satın aldıkları görüşme süreleri karşılığında sürdüren bu operatörler, ücretsiz SMS gönderme ve bedava konuşma hakkı karşılığında, cep telefonu abonelerinin interaktif reklamlara katılımını, anketlere yanıt vermesini sağlayacak, ’cep’ten pazarlama yaptıracak.
TÜRKİYE’de cep telefonu numaralarının farklı operatörlere taşınmasına izin verilmesiyle birlikte şimdi gözler, Avrupa ve Amerika’da yaygın olarak uygulanan sanal mobil operatörlüğüne çevrildi. Özellikle reklam ve pazarlama alanında yeni bir dönemin başlamasına yol açacak olan bu uygulama, başta banka ve zincir mağazaların vakitli vakitsiz cep telefonlarına gönderdiği spam mesajlarının da yerini alacak. T-Box, Advantage Kart’ın yaratıcısı Cem Boyner, Seda Sayan ve aralarında Galatasaray ve Fenerbahçe gibi spor kulüplerinin de yer aldığı birçok kişi ve kuruluş, daha şimdiden Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kurumu’nun (BTK) sanal mobil operatörlüğü için düğmeye basmasını bekliyor.
Ürün pazarlama
Avrupa ve Amerika’da abone sayıları milyonları bulan Virgin, Blyk, AMP’D, Movida, Mobile ESPN gibi sanal mobil operatörleri, ücretsiz SMS gönderme ve bedava konuşma hakkı tanıma karşılığında, cep telefonu abonelerinin interaktif reklamlara katılımını, anketlere yanıt vermelerini sağlamanın yanı sıra, ürün pazarlamasını da gerçekleştiriyor. Altyapı yatırımına gerek kalmadan faaliyetlerini GSM operatörlerinden satın aldıkları görüşme süreleri karşılığında sürdüren sanal mobil operatörlerin 9.5 milyar dolarlık hacme ulaşan Türkiye pazarından da yüzde 10 pay alması bekleniyor.
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın araştırmasına göre, Amerika’da AMP’D Mobile, 18-24 yaş gruplarındaki gençleri hedef alarak ücretsiz SMS ve görüşme süreleri verirken, Modiva, Latin kökenlilere, Mobile ESPN ise hatlarını spor fanatiklerine veriyor. Avrupa’da ise Virgin Mobile ve Blyk gibi operatörler, ücretsiz konuşma süresi ve SMS karşılığında abonelerinin gönderdikleri interaktif reklamlara katılımlarını sağlarken, dünyadaki sanal operatörlerin sayısı ise 300’e ulaşıyor. Almanya’da 40, Belçika’da ise 47 sanal operatör faaliyet gösteriyor. Carrefour’la Belçika ve İtalya’da işbirliği yapan Effortel’in pazardan aldığı pay yüzde 1’e ulaşırken, Virgin Mobile’in İngiltere’deki abone sayısı 5 milyonu buluyor. 2012’de sanal operatör abone sayısının ise 352 milyonu bulacağı tahmin ediliyor.
Cepten pazarlama
Sanal operatörlerin hizmet vermeye başlaması ile konuşma ücretleri ile yetinmek istemeyen GSM operatörleri, içinde logo, melodi, oyun kısa mesaj gibi hizmetleri barındıran mobil eğlence pazarının yanı sıra mobil pazarlama sektörü de gelişecek. Uygulamanın devreye girmesiyle birlikte bir yıl içinde 75 bin aboneye ulaşmayı hedefleyen Sedamobil, mobil pazarlamanın Türkiye’deki ilk örneklerin birini oluşturacak. Aboneler, Sedamobil’in ’network marketing’ ağıyla telefonları üzerinden ’Seda Sayan Marketing’ ürünlerini indirimli olarak alabilecek, kontör yükledikleri takdirde puan kazanıp, bu puanlarla bedava alışveriş yapabilecekler. Boyner Grubu ise sanal operatörlükte, 2.5 milyonu bulan müşteri portföyünden yararlanmayı amaçlıyor.
Lisanslar 2009’a kaydı
SERBEST Telekomünikasyon İşletmeleri Derneği (Telkoder) Genel Sekreteri Rıdvan Uğurlu, sanal operatör lisanslarının verilmesinin önündeki yasal boşluğun ortadan kaldırıldığına dikkat çekerek, "Lisansların 5 ay içerisinde verilmesi halinde, hem sektör hem de sektördeki rekabet, yıllık olağan büyümesini yüzde 10 artıracaktır" diye konuştu. Sanal mobil operatörü işletmelerini bir platform altında toplamayı planlayan Vegatel İletişim’in İş Geliştirme Müdürü Hakan Şapçı ise, "Kurulacak sanal mobil operatörü kuruluşlara altyapı ve teknik hizmetin yanı sıra, ücretlendirme, raporlama ve gelir paylaşımına dayalı bir platform oluşturacağız. Bu platform sayesinde sanal operatörlerin başarılı olmalarını sağlayacağız" dedi.