Paylaş
İNTERNET ve cep telefonu kullanıcılarının onayı olmadan reklam mesajı gönderimini yasaklayan Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun mayıs ayı başında uygulamaya girdi. Firmalar portföylerinde yer alan potansiyel müşterilerden izin alma telaşına düştü. Bu telaşı gören ve ‘e-mail pazarlama’ diye adlandırılan bazı toplu mesaj gönderim şirketleri de bu firmaları kıskaca alacak yeni bir yöntem geliştirdi. Yeni uygulamaya göre eğer firmalar tüketiciye izinsiz gönderi yaparlarsa 1000-5000 TL’den başlayan ve katlanarak artan ceza ödemesiyle karşılaşıyor. Ceza almamak için firmaların reklam mesajı gönderdikleri müşterilerden tek tek onay alması gerekiyor. İşte toplu mesaj gönderim şirketleri milyonlarca cep telefonu ve internet kullanıcısından reklam mesajı onayı aldıklarını iddia ederek bu izinleri toplu halde firmalara pazarlamaya çalışıyor.
SPAMA DÜŞMÜYORMUŞ
Reklamları her gün veritabanlarında yer alan milyonlarca kullanıcıdan 10 binlercesine ulaştırmayı vaat eden bu e-mail pazarlama kuruluşları, demografik kriterlere göre belirlenmiş hedef kitleye uygun filtreleme yaptıklarını, reklamların Hotmail, Gmail gibi servislerde dahi spama düşmesinin engellendiği de savunuyor. Tüm bunları da geliştirdikleri yazılımlarla gerçekleştirdikleri vurgulanıyor. Bu yazılımların, reklam mesajını gönderenlerin mail adreslerinin kullanıcıların mail kutusundaki iletişim listesine otomatik olarak eklenmesini sağlattığı ve bunun da gönderilen maili izinli hale dönüştürdüğü savunuluyor.
KANUNDA ONAY ŞARTI VAR
Oysa, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, firmaların internet ve cep telefonu kullanıcılarının kabusu haline dönüşen kampanya ve reklam içerikli mesajlarına “onay” zorunluluğu getiriyor. Kişisel veriler ile tüketicileri e-ticarette korumayı, iletişimin gizliliğini sağlamayı amaçlayan bu yasa, reklam içerikli SMS ya da e-postaları onay alınmadan gönderilmesini ise yasaklıyor. Kullanıcının izni olmadan bu tip mesajları gönderenler için katlamalı olarak artan idari para cezalarını kapsıyor. Yasa, firmalara müşterilerinden bu onayı da, sadece sözleşme imzalatma, SMS yoluyla onay mesajı göndertme ya da sitenin üyelik sayfasına tıklatma yöntemiyle alabilmelerine imkan sağlıyor. Mesaj gönderenin sadece mail adresinin kullanıcının iletişim listesinde yer alması, gönderilen reklam ya da kampanya mesajının izinli mesaja dönüşmesi için yeterli olmuyor. Hatta hiç önemi bulunmuyor. Ayrıca, her gün 10 binlerce kişiye atılacak mesajlar için aylık 510 lira ile 1000 lira arasında değişen kira bedellerinin talep edildiği bu veritabanlarında yer alan kullanıcıların e-posta adresleri ile cep telefonu numaralarını da reklamını yapmak isteyen firmalara verilmiyor. Bunun sonucunda isteseler de reklamlarını gönderdikleri müşterilerden izin alma imkanları da olmuyor. Kanun, reklamı gönderen firmalara onay veren tüketicilere, daha sonra bu onaydan vazgeçme hakkı da tanıyor.
Engellemenin farklı yöntemleri
İSTENMEYEN mesajları inatla göndermeye devam edenler hakkında yasal işlemlerin yanı sıra, e-mail programında ki küçük bir tuşu tıklayarak engellemek de mümkün. E-mail programınızdaki ‘önemsiz e-posta’ ya da ‘spam bildir’ tuşuna tıkladığınızda gerçekleştirebiliyorsunuz. Bu yapıldığında alıcının ISP’sine alarm gönderiliyor. Ardından da bu ISP tarafından e-mail gönderen kişiye uyarı gidiyor. Şayet, bir ISP’den en fazla 5 uyarı alınırsa, o zaman mesajı gönderenin e-mail’leri anında kısıtlanıyor. Bu uyarının sayısı 10’u geçtiğinde mesaj gönderen e-mail server’ı bloke ediliyor.
Listeleri sık sık kontrol edin
GÜNDE ortalama 4 milyar mail internet üzerinden gönderiliyor. Bu maillerin yüzde 90’ı spam ‘istenmeyen’ mesajlardan oluşuyor. Böyle olunca da Hotmail, Yahoo, Gmail gibi mail sunucuları da bu istenmeyen mailleri engellemek için birçok koruma önlemlerini devreye sokuyor. Rasgele gönderilen bu maillerin büyük bölümü çöpe gidiyor. Bazı yazılımlar, kullanıcılarının mail programlarında oynamalar yaparak, maili gönderenlerin adreslerini kullanıcıların bilgisi dışında iletişim listelerine otomatik ekliyor. Bu uygulamalardan kurtulmak için iletişim listelerini sık sık ayıklamak gerekiyor.
Paylaş