VARŞOVA Konvansiyonu'na göre, ölümle sonuçlanan uçak kazalarında tazminatlar, yolcunun yaşı, eğitimi ve gelir düzeyine göre belirleniyor. Buna göre, kazada hayatını kaybeden işadamlarının yakınlarına üst sınırdan, gelir düzeyi düşüklerin yakınlarına ise alt sınırdan tazminat hesaplanacak.
ZENGİNLE yoksul, patronla işçi, memurla yönetici, pilotla hostes arasındaki gelir uçurumu, Diyarbakır'da düşen uçakta yaşamını yitiren yolcu ve mürettebatın yakınlarına ödenecek tazminata da yansıyacak. Varşova Konvansiyonu ve Lahey Porotokolü'nde belirlenen kurallara göre, ölümle sonuçlanan uçak kazalarında ödenecek tazminatlar, yolcunun yaşı, eğitimi ve gelir düzeyine göre belirleniyor.
Bunun sonucunda, kazada ölen Lacoste'un üreticisi Eren Holding'in Tekstil Bölümü Başkanı Nurullah Eren ile Şırnak'ta askerlik görevini yapan Jandarma Komando Er Ümit Aktaş'ın yakınlarına ödenecek tazminat, farklı olacak.
223'E KARŞI 35 MİLYAR
Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre, henüz kesinleşmemesine rağmen işadamı ve yönetici yakınlarına tazminat olarak üst limitlerde ödeme yapılabilecek. Bu da, Varşova Konvansiyonu'nda üst sınır olan ve Türk lirası karşılığı 223 milyar liraya denk gelen 100 bin SDR'yi (Özel Çekim Hakkı) bulabilecek.
Buna karşın, Jandarma Er Ümit Aktaş gibi, gelir düzeyi düşük yolcu yakınlarının alacağı tazminat ise alt sınırları aşamayacak. Bu da, THY'nin avans olarak dağıttığı 21 bin doların (35 milyar lira) altına düşmeyecek.
Bu fark beş kişilik mürettebat için de geçerli olacak. Garanti Sigorta tarafından yapılan ferdi kaza sigortası bulunan mürettebattan Kaptan Pilot Alaattin Yunak'ın yakınlarına 150 bin dolar (255 milyar lira) tazminat ödenecek. İkinci Pilot Altuğ Ulusu'nun yakınlarına ise 100 bin dolar (170 milyar lira) tazminat verilecek. Kabin Amiri Devlet Haliloğulları ile Steward Deniz Karasu ve Şenol Yavuz'un yakınlarının alacağı tazminat da 50 bin dolar (85 milyar lira) olacak.
NASIL HESAPLANIYOR?
Uçak kazasında yaşamını kaybeden yolcuların yakınlarına ödenecek maddi tazminat bedellerini aktuerler (hayat sigortalarında hesaplamaları yapan uzman) belirliyor. Aktuerler, ödenecek tazminat bedellerini, yolcunun yaşını, gelirini, kalan çalışma süresini, bakmakla yükümlü olduğu kişi sayısını göz önüne alarak hesaplıyor. Hesaplamada, eşin yeniden evlenme ihtimalinden, çocukların aldığı eğitime göre ilerde elde edebileceği gelire kadar bir çok faktör de etkili oluyor. Uçak kazasında ölen yolcuların yakınları, sigorta aktuerleri tarafından belirlenecek bu maddi tazminatın yanı sıra, manevi tazminat davası açma hakkı da bulunuyor.
Sigorta şirketi için risk yok
DİYARBAKIR'da düşen Konya adlı THY uçağının Mali Mesuliyet Sigortası'nı üstlenen Ray Sigorta Genel Müdürü Çetin Alanya, düşen uçağın yanı sıra, mürettebat ve yolcular için de ayrı ayrı sigortası bulunduğuna dikkat çekti. Alanya, ‘‘Uçağın gövdesini, 21 milyon 900 bin dolara Willis adlı broker firması, mürettebatın ferdi kaza sigortasını da Garanti Sigorta üstlenmişti. Kazada yaşamını kaybeden ya da yaralanan yolcuların tazminat ödemeleri ise Ray Sigorta tarafından gerçekleşecek’’ dedi.
Tazminat ödemelerinde dünyada uygulanan hesaplama yöntemleri uygulanarak belirleneceğine değinen Alanya, ‘‘Riskin tamamı, yurtdışına reasüre edildiği için Ray Sigorta, ödenecek tazminatlardan herhangi bir şekilde etkilenmeyecek’’ dedi.