KREDİ kartında rekabetin ödül puanlara kayması, tüketicilere yarıyor. Geçtiğimiz yıl 533 milyon YTL’lik ödül puan kullandıran bankalar, 2006 yılında verdikleri ödül puanlarını da yüzde 83’e varan oranda artırmayı hedefliyor.
30 milyon kredi kartıyla, yılda 85 milyar YTL’lik alışverişin yapıldığı Türkiye’de, bankalar arasında yaşanan rekabet, kredi kartı kullanıcılarına yarıyor. Bankaların "Ödül puan" uygulaması sayesinde, kart kullanıcıları, geçtiğimiz yıl 533 milyon YTL’lik bedava alışveriş yaptı.
Kredi kartında rekabetin ödül puanlara kayması, özel kampanyaları da beraberinde getirdi. Bankalar şimdi, işyerleriyle özel anlaşmalar yaparak, ödül puan oranlarını belli dönemlerde yükseltme yoluna gidiyor. Bu yolla, kendi kartlarının kullanımını artırmaya çalışan bankalar, 2006 yılında verdikleri ödül puanlarını da yüzde 83’e varan oranda artırmayı hedefliyor.
HEDEFLER BÜYÜDÜ: Arkadaşımız Birol Öner’in yaptığı araştırmaya göre, Türkiye’de en fazla kredi kartı bulunan bankalar arasında ilk sıralarda yer alan Yapı ve Kredi Bankası, geçtiğimiz yıl kullandırdığı 200 milyon YTL’lik world puanını bu yıl, 250 milyon YTL’ye çıkartmayı hedefliyor. Garanti Bankası, 2005 yılında 144.5 milyon YTL’lik kullandırdığı bonusu, bu yıl 180 milyon YTL’ye çıkartmayı amaçlıyor. Kart sahiplerine geçtiğimiz yıl 88 milyon YTL’lik bedava alışveriş imkanı sağlayan İş Bankası, bu yıl 161 milyon YTL maxi puan, Fortis de kullandırdığı 12 milyon YTL’lik ideal puanını 16 milyon YTL’ye yükseltmeyi hedefliyor. Akbank’da 88 milyon 400 bin YTL olan "chip para" uygulamasını bu yıl önemli oranda artırmayı planlıyor.
NASIL KAZANILIYOR: Bankaların üye kuruluşlarla işbirliği yaparak gerçekleştirdiği "ödül puan" uygulaması, kart kullanıcılarının yaptıkları her alışverişin sonunda binde 5 ile yüzde 10 arasında değişen oranlarda hediye puanı kazanmalarını sağlıyor. Bu oran, dönemsel kampanyalarla yüzde 30’lara kadar çıkabiliyor. Kazanılan puanlar üye işyerlerinde kullanılarak, bedava alışveriş imkanı sağlıyor. Bu puanlar, aynı zamanda avantajlı uçak ve otobüs bileti almada, konaklama hizmetlerinden yararlanmada, cep telefonlarına kontör yüklemede, hayat sigortalarında katkı payı ödemekte de kullanılabiliyor. Ancak, bazı özel kampanyalarda kazanılan ödül puanlarının kullanımı için tarih sınırlaması da getirilebiliyor. Belirlenen tarih içinde kullanılmayan puanlar, iptal edilebiliyor. 2005 yılında iptal edilen puanların oranı da bazı kartlarda yüzde 15’i buluyor. Avrupa’nın en büyük üçüncü kart pazarı olan Türkiye’de, kredi kartı borcunun alternatif kanallarla ödenmesi, ek kart çıkartılması, bankaya yeni müşteri kazandırılması, ATM’lerden nakit kredi çekilmesi, otomatik ödeme talimatı verilmesi gibi farklı işlemlerden de ödül puanı kazanmak mümkün oluyor.
MAKİNEYE DİKKAT!: Ödül puan kazanabilmek için, üye işyerleri dışında yapılan harcamalarda kredi kartının geçirildiği POS makinesinin fazla bir önemi bulunmuyor. Ancak, üye işyerlerinde yapılan harcamalarda işlemin gerçekleştirildiği POS makinesinin kartı veren bankaya ait olması gerekiyor. Aksi taktirde, uygulanan özel kampanyadan kart kullanıcısının yararlanması mümkün olmuyor. Buna karşın, bazı bankalar, bunu tespit edip müşterilerinin mağdur olmasını önleyebiliyor.