Kahve zinciri Türkiye’yi sardı pazar 50 milyon YTL’ye uzandı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
Gloria Jeans’le başlayan, Starbucks, Barney, Coffee and Chocolate, Johns, Schiller, Tehibo, Illy, Cafe Crown ve Kahve Dünyası’yla yayılan kahve zincirleri toplam 140 şubeye ulaştı. Türk tüketicisini mocha, latte, Americano, macchiato, coffe press, frapuccino gibi 50’ye yakın çeşitle yakalayan bu zincirlerin yıllık müşteri sayısı 10 milyona, toplam cirosu 50 milyon YTL’ye çıktı.
TÜRKİYE’ye 1999 yılında Gloria Jeans ile giren zincir kafeler, bugün Starbucks’tan Barney’e, Coffee and Chocolate’dan Johns’a, Cafe Crown’dan Kahve Dünyası’na, Schiller’den Tehibo ve Illy’ye kadar toplam 140 şubeli dev bir pazar haline geldi. Türk tüketicilerinin, mocha, latte, Americano, macchiato, coffe press, frapuccino gibi farklı çeşitler arasında seçim yapabilecek kadar kahve kültürünün oluşmasını sağlayan bu zincirlerin yıllık müşteri sayısı da 10 milyona dayandı. Artık şarapta olduğu gibi kahvede de degustatörlerin (tadım uzmanı) oluştuğu Türkiye’de, 50 milyon YTL’lik hacme ulaşan pazarın yıllık büyüme hızı da yüzde 40 gibi yüksek bir oranı buldu. Türkiye’de yaşanan bu hızlı büyüme, İngiltere merkezli dünyanın en büyük kahve zincirlerinden biri olan Kosta’nın da pazara girmek için kolları sıvamasını sağladı.
TÜRK KAHVESİ YÜZDE 4: İstanbul’un ünlü caddelerinin yanı sıra, hemen hemen tüm alışveriş merkezlerine, havalimanı ve hastanelere kadar giren bu zincir kahve dükkanlarında, kışın Caffe Latte, Caramel Macchiato gibi içecekler, yazın da buzlu frapeler ön plana çıkıyor. Fiyatların 1.5 YTL ile 14 YTL arasında değiştiği bu dükkanlarda, en fazla tüketilen kahve cinsi, Caffe Mocha ve Latte oluyor. Cafe Crown gibi kahvenin yanısıra gazlı içecek ve yiyecek servisinin de yapıldığı zincirlerde ise bu ürünlerin payı yüzde 23’leri buluyor. Kahve zincirlerinde satışa sunulan ürünlerin tamamı espresso ile hazırlanıyor. Espressoyu krema, şurup ve aromayla zenginleştirilmiş olarak içmeyi tercih eden Türk tüketicileri, bu yolla 400 kaloriyi tek bir fincandan alabiliyor.
140 KAFE VAR: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, Türkiye’de şu anda en fazla Starbucks’ın şubesi bulunuyor. Starbucks, 59 şubeyle hizmet verirken, Gloria Jeans’in 31, Kahve Dünyası’nın 20, Cafe Crown’un 14, Coffee and Chocolate’ın 10, Johns’un 3 şubesi faaliyet gösteriyor.
AÇMAK İÇİN 130 BİN DOLAR: Türkiye’de kahve zincirlerine bağlı bir şube işletebilmek için frenchise ücreti olarak ortalama 30 bin dolar ödenmek zorunda kalınıyor. Kafenin dekorasyonu ve kahve makinesi için de yapılması gereken yatırım ortalama 100 bin doları buluyor. Gloria Jeans’in Türkiye distribütörü Reysaş ve Starbucks’ın distribütörü Shaya, kafeler için frenchise verme yoluna gitmiyor.
Kadınlar sütlü ve tatlı erkekler sert içiyor
TÜRKİYE’de kahve içmenin özel bir seremoni niteliğinde olduğunu söyleyen Starbucks Coffee Türkiye Pazarlama Müdürü Gülben Tuncaakar, "Türkiye’de kadın ve erkeklerin kahveye olan ilgisi birbirine eşit. Kadınların tercihi genellikle sütlü ve tatlı içeceklerden yana olurken erkeklerin tercihi özellikle filtre kahve gibi sert seçeneklerde yoğunlaşıyor" dedi.
Gloria Jeans, dünyada self Türkiye’de masaya servis
DÜNYANIN 18 ülkesinde 800’den fazla şubede self servis hizmet veren Gloria Jeans, sadece Türkiye’de masaya servis hizmeti veriyor. Reysaş Pazarlama Müdürü Bilgehan Karakuy, "Misafirlerimizin rahat koltuklarda sohbet edebildikleri, servis personelinden iyi hizmet alabildikleri, sosyalleşebilecekleri mekanlar sunmaya çalışıyoruz. 2007 hedefimizde yüzde 70 büyüme öngörüyoruz" dedi.
45 dakika oturup 5 YTL harcıyoruz
Ülker’in Cafelerden Sorumlu Yöneticisi Murat Eser, "Türkiye’de bir kahve zincirinde oturma süresi ortalama 45 dakika olurken harcanan ortalama bedel de 5 YTL’de kalıyor. İçilecek kahve tercihleri de şehirlere göre farklılık gösterebiliyor. Bu nedenle Ankara’daki mağazalar nescafe servisi yaparken İstanbul’daki ürünlerinin tamamını espressolular oluşturuyor" dedi.