Hürriyet'in Tüketici Köşesi olarak ilkini 1994 yılının sonunda başlattığımız geleneksel ‘‘Yılın tüketicisi’’ ve ‘‘Yılın tüketicisine saygılı firmaları’’ seçiminin bu yıl beşincisini gerçekleştirdik. Her yıl sonunda Tüketici Köşesi'ne yapılan şikayetler arasından belirlediğimiz ‘‘Yılın tüketicisi’’ ve ‘‘Yılın tüketicisine saygılı firmaları’’ seçimini bu yıl da 15 bin şikayet başvurusunu gözönüne alarak belirledik.Böylece, 1998 yılında yapılan başvurularla birlikte son altı yılda Hürriyet'in Tüketici Servisi'nin aracılık ettiği tüketici sorunu sayısı da toplam 71 bin 244'e ulaştı. Bu değerlendirmede sadece Hürriyet Tüketici Servisi'ne son bir yıl içinde mektup, faks ve internet aracılığıyla yapılan tüketici başvurularını ve bu başvuruların sonuçlarını dikkate aldık. Tamamen objektif ve tarafsız bir gözle geride bıraktığımız yılı sizin için taradık.BAKAN DA OLSA TÜKETİCİYaptığımız değerlendirmenin sonucunda Mustafa Taşar'ı ‘‘Yılın tüketicisi’’ seçmeye karar verdik. Bunda da, Tarım ve Köyişleri Bakanı Taşar'ın tüm baskılara rağmen ekmekte ambalaj uygulamasının yaygınlaşması için gösterdiği çabanın etkisi büyük oldu. Şayet Taşar, kararlı bir tutum sergilememiş olsaydı, aynı oyun sergilenecek ve ekmekte ambalaj uygulaması yine rafa kalkacaktı. Ancak bu kez, oyun tutmadı. Halkın sağlığıyla oynamayı alışkanlık edinen fırıncılar, 1998 yılında tezgahtarların mıncıkladığı, kedi ve köpeklerin yaladığı ekmekleri tüketicilere yediremeyeceklerini anladı. Gramajdan çalmayan, hijyenik ortamda üretim yaparak, halkın sağlığıyla oynamak istemeyen fırıncılar, karara hemen uydu ve ekmeği ambalaja soktu.Ancak, yıllardır halkın ekmeğiyle oynamayı alışkanlık edinen fırıncılar, hâlâ direniyor. Şimdi sıra, Taşar'ın sağlıksız ekmek üretimine karşı başlattığı bu uygulamanın yaygınlaştırılmasına geldi. Artık ambalajın yanı sıra, ekmeğin hijyenik ortamlarda üretilip, satılması da önemli. Bunun için 1998 yılında atılan adımdan, 1999 yılında taviz verilmemesi gerekiyor.YILIN SAYGILILARIÜrünlerine ‘‘30 günlük iade garantisi’’ vermeye başlayan Demirdöküm'ü, müşterilerine ‘‘bir aylık düşünme ve kıyaslama yapma imkanı’’ sağlayan Halk Yaşam Sigorta'yı, ürünlerine ‘‘Üç yıl tam garanti’’ uygulamasını başlatan Arçelik'i, devre tatil sisteminde ilk kez müşterisine ‘‘Cayma hakkı’’ tanıyan Prestij Vip Holiday adlı firmayı, tekstil de ‘‘çivi garantisi’’ni devreye sokan Karabuz Tekstil'i 1998’de tüketicisine en fazla saygı gösteren firmalar olarak belirledik. DEMİRDÖKÜM, 1998'de ürünleri için 30 günlük iade garantisi veren firma oldu. Demirdöküm ayrıca, ‘‘Hem iadeli, hem garantili’’ sloganıyla başlattığı kampanyayla, ürünlerinin garanti süresini de bir yıldan 5 yıla çıkardı. HALK YAŞAM SİGORTA'ya 1998’de hayat sigortası yaptıranlar, bir aylık düşünme ve kıyaslama yapma imkanına kavuştu. Sözleşme imzalanmış, sigorta bedeli ödenmiş olsa da, bir ay içinde hayat sigortası iptal edilebiliyor.ARÇELİK buzdolabı, derin dondurucu, çamaşır makinesi, fırın, mikro dalga fırın, renkli televizyon ve bilgisayar alanlara 3 yıl tam garanti uygulanmaya başlandı. 1 Temmuz 1998 tarihinden itibaren satılan küçük ev aletleri dışındaki tüm ürünleri kapsıyor. KARABUZ TEKSTİL, ürettiği Black Ice marka blucinleri ‘‘Çiviye takılma’’ ve ‘‘Çamaşır suyu damlatma’’ ya karşı garantiye alan firma oldu. Bir yıl içerisinde Black Ice marka blucinler, çamaşır suyu damlatılsa, çiviye takıp, yırtılsa dahi yenisiyle değiştiriliyor.PRESTİJ VİP HOLİDAY adlı firma, 1998 yılında devre tatil sisteminde müşterisine ‘‘Cayma hakkı’’ tanıyan ilk kuruluş oldu. Firma, Kuşadası'nda ki tesislerine kaydettiği üyelerine birer Cayma Bildirim Belgesi veriyor. Bu belge sayesinde tüketiciler, firmaya herhangi bir komisyon ödemek zorunda kalmaksızın, 7 gün içinde devre tatil almaktan vazgeçebiliyor.YILIN SAYGISIZLARIYılın tüketiciye saygısızı olarak biri tüketici derneği olmak üzere iki kuruluşu seçtik. Müstakil Tüketiciler Birliği: Çekilişle otomobil kampanyaları düzenleyen Çukurovalı firmasına karşı, tüketiciler adına sözde hukuk mücadelesi başlattı. Birliğin çağrısına 1500 mağdurdan 700'ü yanıt verdi. Birliğin Başkanı Mehmet Bülent Deniz, mağdurları kendine ait hukuk bürosuna yönlendirdi ve bu yolla 700 mağdurdan 500 milyon lirayı bulan avukatlık ücretleri talep etti. Başkanı olduğu örgütü kullanarak maddi çıkar sağlama yoluna gitti.Renault: Avrupa'da, can güvenliğini tehlikeye soktuğu gerekçesiyle otomobillerin ön camında temperli cam kullanımı yasaklandı. Lamine cam kullanımı zorunlu hale getirildi. Türkiye'de böyle bir zorunluluk yok. Ancak, yerli üreticilerin çoğu buna uyuyor. Renault 9 ve 12 modellerinde hala temperli cam kullanılmaya devam ediliyor.Yılın TüketicisiMustafa TaşarTarım ve Köyişleri Bakanı Mustafa Taşar, tüm baskılara rağmen ekmekte ambalaj uygulamasını başlattı. Şimdi sıra, ambalajın yanı sıra, ekmeğin hijyenik ortamlarda üretilip, satılmasına geldi. YILIN SAYGILI FİRMALARIDemirdöküm1998'de ürünlerine 30 günlük iade garantisi veren firma oldu. Ayrıca, başlattığı kampanyayla, ürünlerinin garanti süresini de 5 yıla çıkardı. Arçelik Ürünlerinde 3 yıl tam garanti uygulanmasını başlattı. 1 Temmuz 1998 tarihinden itibaren geçerli olan bu uygulamaya, küçük ev aletleri dışındaki tüm ürünleri dahil etti. Karabuz TekstilÜrettiği Black Ice marka blucinleri ‘‘Çiviye takılma’’ ve ‘‘Çamaşır suyu damlatma’’ya karşı garantiye aldı. Sorun kullanım hatasından kaynaklansa dahi ürünü yenisiyle değiştiriyor.Prestij Vip HolidayDevre tatil sisteminde müşterisine kendiliğinden ‘‘Cayma hakkı’’ tanıyan ilk kuruluş oldu. Üyelerine Cayma Bildirim Belgesi veriyor.Halk YaşamHayat sigortası yaptıranlara, bir aylık düşünme ve kıyaslama yapma imkanı sağladı. Bu süre içerisinde sigortalılar artık, poliçelerini her hangi bir gerekçe göstermeksizin iptal edebiliyor.