Her şeyin ’light’ını yaptılar 50 milyon doları yakaladılar

KADINLAR sayesinde Türkiye’deki light ürünler pazarı 50 milyon dolara ulaştı. Bunda kahvaltının light margarin ve diyet reçelle yapılması, öğlenlerin light pizzayla geçiştirilmesi, ikindide light pastayla açlık bastırılması, akşamları ise light Adana’nın üstüne diyet baklava yenerek rejim yapılmaya çalışılması etkili oldu. Light ürünlerin gıda pazarındaki payı yüzde 5’i buldu.

KİLO sorunundan kurtulmak isteyen kadınlar sayesinde light ürünler pazarı 50 milyon dolarlık hacme ulaştı. Diyet yapmaya soyunan kadınların oluşturduğu bu pazardan şimdi kebapçıdan baklavacıya, dondurmacıdan pizzacıya, pastacıdan şekerciye kadar gıda sektöründe faaliyet gösteren tüm kesimler kendi çapında pay kapmaya çalışıyor. Kadınlar artık, kahvaltıda kepekli ekmeğin üzerine light margarin ve light reçel sürerek güne başlıyor. Öğlenleri light pizzayla geçiştiriyor. İkindide, un yerine kalorisi daha fazla olan bademden yapılmış light pastalarla açlık bastırıyor. Akşamları ise light Adana’nın yanında, light kola içip, üstüne bir de light baklava yiyerek, rejim yapmaya çalışıyor. Bu rejim mönüsünde, yatmadan önce bir kupa light dondurma da eksik kalmıyor.

PAZAR HIZLA BÜYÜYOR: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, sürekli yeni çıkan ürünler sayesinde yılda ortalama yüzde 20-25 büyüyen diyet ürünler pazarı, artık toplam gıda sektöründen yüzde 5 pay alıyor. Diyet dondurmada, Algida, Ülker ve Panda, reçelde Koska, Ülker, Penguen, Untar, baklavada Güllüoğlu, pizzada SuperFresh, margarinde Ülker, şekerde PVM, peynirde Sütaş, Tahsildaroğlu, Karper, Pınar, Ülker, Bahçıvan, Yörsan, Sek, büsküvide Eti, Mavi Yeşil, Otacı, Saray, pastada Art Cafe, çikolatada ise Divan, Ülker gibi markalar rekabet ediyor.

5 KADINDAN BİRİ OBEZ: Düya Sağlık Örgütü’nün yaptığı aratırmalar dünyada her 5 kadından birinin obez olduğunu ortaya koyuyor. Türk Obezite Vakfı’nın araştırması ise, 3-7 yaş grubundaki her 5 çocuktan birinin aşırı kiloya sahip olduğunu gösteriyor. Türkiye’de, kiloyu sorun etme özellikle 20-50 yaş grubu arasındaki kadınlarda görülüyor. Bu da, mevsimlere göre değişiklik ggösteriyor. İlkbaharla birlikte artmaya başlayan light ürün satış grafiği, yaz aylarında tepe noktasına ulaşıyor. Satışların yüzde 75’i yaz aylarında, yüzde 25’i ise kış ve bahar döneminde gerçekleşiyor. Kilo vermek isteyenlerin yanısıra formda kalmak isteyenlerin de tercih ettiği light ürün tüketenlerin yüzde 70’ini kilo sorunu, yüzde 30’unu da diyabet hastaları oluşturuyor. Diyet ürünlerin tüketiminde ayrıca, tansiyon, kalp ve damar hastalığı sorunu olanlar da etkili oluyor.

Margarinin light’ı kahvaltı sofrasında

ÜLKER, "Margarinin de light’ı olur mu?" diye düşünenlere yanıt olarak light margarini Mavi Yeşil markasıyla ilk kez geçen yıl kahvaltı sofralarına soktu. Kalorisi yüzde 45 oranında azaltılan light margarin, 250 ve 500 gramlık ambalajlarda satılıyor. 99 kuruşluk etiket fiyatıyla market raflarına giren light margarinin 100 gramı 738 kalori yerine 405 kalori içeriyor.

Baklavanın diyetinde kalori yüzde 20 daha az

TÜRKİYE’nin markalaşmış baklavacılarından Güllüoğlu da light modasına uydu. Güllüoğlu, pazara sunduğu light baklavayla, diyabet hastalarının yanı sıra rejim yapan kadınları da hedef alıyor. Diyet baklavanın şerbeti, şeker yerine doğal tatlandırıcıları İsomalt, yapay tatlandırıcılardan aspartam ve asesulfam kullanılarak hazırlanıyor. Diyet liflerle zeginleştirilen bu ürün, kan şekerinin aniden yükselmesini de önlüyor. Yağsız soya unu kullanılarak hazırlanan light baklavanın menopoz sonrası kadınlara tatbik edilen östrojen hormonu terapisine de alternatif oluşturduğu savunuluyor. 100 gram baklavada 460 olan kalori yüzde 20 dolayında azalarak light baklavada 366 kaloriye düşüyor.

Dondurmada ’yuvarlak hat, ince bel’ sloganı

PANDA, Ülker ve Algida’nın ürettiği light dondurmalar, yüzde 30 ile yüzde 50 daha az kalori içeriyor. Normal dondurmalarda kullanılan şeker, diyet dondurmada yerini aspartam, asesulfam gibi yapay tatlandırıcılara bırakıyor. Terayağı yerine de inulin ve polydekstroz gibi lif miktarı yüksek ve düşük kalorili karbon hidratlar kullanılıyor. Normallerine oranla fiyat farkı bulunmayan bu dondurmalarda hedef kitle olarak "yuvarlak hat ve ince bel" isteyen kadınlar ile diyabet hastaları görülüyor.

Un yerine badem koydu mankenlere pasta yedirdi

TÜRKİYE’de Art Cafe’nin ürettiği unsuz ve yağsız pastalar, özellikle kilosunu korumak isteyen kadınlar tarafından tercih ediliyor. Bu pastalarda, un yerine badem kullanılıyor. Ancak, kalori değerinde herhangi bir değişiklik olmuyor. Şeker yerine tatlandırıcı kullanarak yapılan meyveli tartlarda ise kalori değeri yüzde 50’ye kadar düşüyor. Art Cafe yetkilileri, "Bu iki ürün sayesinde mankenleri de müşterilerimiz arasına ekledik. Artık müşterilerim arasında, Cansu Dere, Demet Şener, Sinem Güven gibi mankenler de yer alıyor" dedi.

Şekersiz şekerle fazla kiloya son

ŞEKER Alpenliebe’nin toplam satışlardan aldığı payın yüzde 15’e ulaştığını söyleyen PVM Şekercilik Ürün Müdürü Gizem Gül Gürcüoğlu, "Kalorisi düşük bu bonbon şekerlerin üç farklı çeşidi bulunuyor. Şekersiz segmentinde yüzde 53’lük paya sahip olan bu bonbonlar, Türkiye’de kilo yapmayan tek şeker olma özelliğini taşıyor" dedi.

Pizzanın kepeklisinde 50 kalorilik tasarruf

KEREVİTAŞ’ın Superfresh markasıyla ürettiği light pizzalar, yüzde 35 daha az yağ içeriyor. Sadece brokoli, mantar, mısır, biber, domates gibi sebzelerden hazırlanan bu pizzalarda beyaz yerine kepekli un kullanılıyor. Karbonhidrat ve enerji oranı yüzde 20 daha düşük olan kepekli pizzanın 100 gramı 217 kalori içeriyor. Bu diğer pizzalarda 269 kalori oluyor.

Reçelde kalori yarıya düşüyor

KOSKA, Ülker, Penguen, Untar gibi firmaların ürettiği light reçellerin kalori değeri normallere oranla yüzde 52 daha düşük olduğu savunuluyor. Bu ürünlerde kullanılan fruktoz ve aspartamın kan şekerini de dengelediği ileri sürülüyor. 3 kaşık diyet reçelin kalorisi yaklaşık 1 porsiyon meyvenin kalorisine eşit olduğunu söyleyen Ülker Yetkilileri "Normal bir reçelin 100 gramı 298 kalori içermesine rağmen diyet reçeller, 141 kaloride kalıyor" dedi.

Yanlış tüketim şişmanlatıyor

Türk Gıda Kodeksine göre, ’light’ ve ’diyet’ ürün gibi tanımların geçerli olmadığını savunan Beslenme Uzmanı Prof. Dr. Filiz Açkurt, "Kodekse göre bu ürünlerde enerjisi ve yağı azaltılmış ibaresinin kullanılması gerekiyor. Light ürünlere karşı değilim. Ancak bu ürünlerin çok yalnış kullanıldığını düşünüyorum. Az enerjili olduğu için çok miktarda tüketilen bu ürünler normalinden daha fazla kalori alınmasına yol açabiliyor. Bu da, zayıflamak istenirken kilo alınasına neden oluyor. Zayıflamak için öncelikle bu ürünlerin bilinçli tüketilmesi gerekiyor. Bilinçli tüketildiği taktirde diyet ürünler zayıflamaya yardımcı olabiliyor. Ancak, aşırı tatlandırıcı kullanımı sağlığı da olumsuz etkileyebiliyor" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları