Paylaş
BAŞTA Türk olmak üzere, İtalyan, Meksika, Uzak Doğu gibi dünya mutfaklarından farklı tatları ürün yelpazelerine ekleyen firmalar, Türkiye’deki her 10 evden 3’üne girince hazır yemekte yılda 100 milyon TL’lik pazar hacmine ulaştı. Lazanya, cordon bleu, şinitzel, nugget, burger, döner gibi hazır yemeklerde pişirme süresinin 1 dakikaya kadar indirilmesi, yıllık üretimin de 10 bin tona ulaşmasını sağladı. Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, koruyuculu özel kap, konserve veya dondurulmuş gıda teknolojileri yardımıyla tüketicilere pratik çözümler sunmayı amaçlayan firmaların, kebapdan ıspanağa, enginardan imam bayıldıya, soslu makarnadan pilava, uskumrudan tavuğa kadar pişirmeye hazır farklı lezzetleri market raflarına taşıyor. Hazır yemeklerin bazıları, kapağı açıldığı anda tüketilebildiği gibi, bazılarını da mikrodalga fırında 1-4 dakika, fırında ise 3-7 dakika arasında ısıtmak yeterli oluyor.
Rekabet kızışıyor
Amerikan ordu yemeği olarak adlandırılan hazır yemek çeşitlerini piyasaya süren Bizim Mutfak, etli kuru fasulye, nohut, türlü, sebzeli tavuk, ton balıklı güveç ve İzmir köfte çeşitleriyle hızla büyüyen pazarda öne çıkmaya çalışıyor. Taze pişmiş ürünlerine döner, burger, köfte, Adana Kebap, şinitzel, nugget, cordon bleu gibi yemekleri de ekleyen Pınar’ın hindi etli ve piliç etli çeşitleri de bulunuyor.
Easyfood ise pişmiş etli kuru fasulyeden, arpa şehriyeli pirinç pilavına, etli yaprak sarmadan, levrek buğulamaya kadar birçok ürünle pazarda yer alıyor. Dondurulmuş gıda pazarında öne çıkan firmalardan Superfresh, garnitürlü enginarıyla, Sahan Gıda ise etli bezelye, çiftlik köfte, etli bahçıvan kebabı, İzmir köfte, patlıcan oturtma, tavuklu bahçivan kebabı, etli taze fasulye yemekleriyle rekabete katılıyor.
Konserve teknolojisi ile hazır yemek üreten Yurt Gıda’nın uskumrudan soslu tavuğa kadar 35 farklı çeşidi bulunurken Tukaş, yaprak sarma fasulye, barbunya pilaki, Penguen Gıda haşlanmış ıspanak, Tamek, patlıcan kızartma, lahana sarma ve imam bayıldıyla Tat, etli kuru fasulye ile Dardanel ise bulgurlu, nohutlu, mısırlı fasulyeli ton balıklarıyla sektörde öne çıkmayı amaçlıyor.
10 evden 3’üne giriyor
Türkiye’de hanelerin yüzde 30’una yılda en az bir kere taze pişmiş ürün giriyor. Türkiye’de taze pişmiş ürünler pazarı hızlı bir büyüme oranına sahip olmasına rağmen, ABD ve Avrupa ile kıyaslandığında potansiyelinin çok altında seyrediyor. Hazır çorbalar da dahil, paketlenmiş konserve, taze ya da donmuş yemek ve oda sıcaklığında saklanabilir yemek türündeki tüm hazır gıda ürünlerinin pazar payı 1 milyar doları buluyor. Bundan pişirilmiş hazır yemeklerin aldığı pay ise 100 milyon TL’ye ulaşıyor.
4 dakikada hazırlanıyor
Bizim Mutfak ürünleri, mikrodalga fırında 1 dakikada, ocak ve fırında ise 3 dakikada ısıtılarak servise hazır hale geliyor. Alüminyum kaplarda saklanan yemeklerin içine mikroorganizma oluşumunu ve aktivasyonu önlemek amacıyla azot gazı veriliyor. Kapağı hiç hava almayacak şekilde kapatılıyor ve oda sıcaklığında hiç açılmadan iki yıl muhafaza edilebiliyor. Piyasada soğuk zincirde veya evlerde buzdolabında saklamaya gerek kalmıyor. Easyfood ise ürünleri pişmiş olduğu için mikrodalgada 2-4 dakika, tencerede kısık ateşte 5-7 dakika ısıtmak yeterli oluyor. Buzdolabında saklanmasına gerek olmayan bu ürünlerin açıldığı anda 2-3 gün içinde tüketilmesi gerekiyor. Açıldıktan sonra normal yemek gibi buzdolabında muhafaza edilebiliyor.
Kendi kendine pişen yemek pahalı geldi
2000’li yıllarda silahlı kuvetler için hazırladığı kendi kendine pişen konserve ürünleriyle öne çıkan Yurt Gıda, yüksek maliyet yüzünden bu ürünlerin üretiminden vazgeçti. Bu ürünlerin kapağı açıldığında içerisindeki özel kısımda yer alan sönmemiş granur, suyla temas ederek 100 derecelik bir ısı oluşuyor ve içerisindeki yemeğin 5 dakikada ısınmasını sağlıyordu. Bu ürünlerin üretiminden vaz geçilmesinde maliyetin yanı sıra pişirme haznesinin de özellikle askerlerin
sırt çantalarında daha fazla yer kaplamasına yol açması da
etkili oldu.
Yeni teknolojiye yatırım yaptık
ÜRETİLECEK ürünün özelliklerine göre şekil verme, pişirme, kızartma, kaplama, dondurma veya soğutma ile paketleme sistemleri kullanıldığını anlatan Yaşar Holding Gıda ve İçecek Grubu Pazarlama Direktörü Cüneyt Şahin, “Et ürünleri üretim sektöründe, bu gruptaki ürünler için son yıllarda yeni teknoloji ürünlere yatırım yapıldı. Elektronik kontrollü sistemlerle donatılmış tam otomatik makineler sayesinde, doğalgaz ve buharla çalışan bu makinelerden geçen ürünlerin standart olarak pişirilmesi ve kızartılması sağlanıyor. Bu makinelerden oluşan üretim hatlarında, daha yüksek kapasiteli, standart, daha verimli ve güvenilir üretimler gerçekleştirilebiliyor. Üretilen Pınar ürünlerinin ambalajlanması; tam otomatik ambalajlama tekniği ile gerçekleştiriliyor, böylelikle ürünlerin raf ömrü daha uzun tutulabiliyor” dedi.
Paylaş