YILDA 5 bin ton üretimin gerçekleştiği 35 milyon dolarlık jöle pazarında rekabet, saçı nemlendiren, besleyen, kepeği ve kırılmayı önleyen ürünlere kaydı.
Geçen yıl Sağlık Bakanlığı’ndan üretim izni alma zorunluluğu kalkınca pazardaki firma sayısı 10’dan 30’a yükseldi.
SAÇTA kepeklenmeyi önleyen ürünlerin piyasaya sürülmesiyle birlikte, jöle pazarı bir anda 35 milyon dolarlık hacme ulaştı. Kullananlarda, duştan ya da havuzdan yeni çıkmış izlenimi yaratan jölede pazar, son bir yılda yüzde 20 büyüdü. Bu da, "ıslak saç sezonu"nun bu yıl, 30 firma ve 10 farklı ürün çeşidiyle açılmasını sağladı. Türk tüketicilerin ilk kez 30 yıl önce Necip Bey briyantinleriyle tanıştığı saç şekillendirici ürün pazarı artık 48 milyon dolara ulaştı. Bunun 35 milyon dolarlık kısmını oluşturan jölenin yıllık üretimi 5 bin tonu buluyor. Üretimlerinin yüzde 30’unu ihraç eden firmalar, artık jölenin saça ıslak ve sert görünüm sağlayan çeşitlerinin yanı sıra, artık uzun süre dayanan, kepeği önleyen, terden etkenmeyen, saçın vitaminle canlanmasını sağlayan farklı işlevlere sahip çeşitleri de üretiliyor.
30 FİRMA VAR: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, bundan 2 yıl öncesine kadar kepek oluşumuna, saç dökülmesine ve saç diplerinde kaşıntıya yol açtığı için jöle kullanımı yaygınlaşamıyordu. Şampuan, saç boya ve bakım kremlerinde olduğu gibi saçı nemlendiren, besleyen, kırılmayı ve elektriklenmeyi önleyen ürünlerin de piyasaya sürülmesiyle birlikte, satışlarda da önemli artışlar sağlandı. Ayrıca, Sağlık Bakanlığı’ndan üretim izni alma zorunluluğu da kalkınca, pazarda faaliyet gösteren firma sayısı 10’dan 30’a çıktı.
ÇEŞİT ARTIYOR: Tüm bunlara, bir de jöle kullanım yaşının 10’a kadar inmesi eklendi. Firmalar da, yazla birlikte açılan ıslak saç sezonuna, bu özel ürünlerle girerek, hem pazarı büyütmeye, hem de paylarını artırmaya çalışıyor. Güneş ışığına karşı koruma sağlayan UV filtreli, çılgın partilere özel terden etkilenmeyen jöleler artık sadece saç tipine göre değil, kullanım amacına göre de farklılıklar gösteriyor.
3 GÜN DAYANIYOR: Saçı yıkamaya gerek kalmadan kendiliğinden kaybolan jöleler, yüzde 20’yle pazardan en büyük payı alıyor. Saçların yataktan yeni çıkmış gibi dağınık ve karışık görünmesini sağlayan jölelerin payı ise yüzde 5’i geçmiyor. 2 yıl öncesine kadar föne alternatif olarak üretilen saç jöleleri de artık, fönle kullanıldığında düzleştirme, hacim verme ve bukle belirginleştirme gibi işlevler kazanabiliyor. Hafızalı jölelerde ortalama 12 saat olan etki süresi, 3 güne kadar çıkıyor.
PAZAR PAYLARI: İthal jöle kullanım oranının yüzde 2’lerde kaldığı Türkiye’de ithalatın kısıtlı kalmasında da yabancı firmaların Türkiye pazarına girdikten sonra üretimi Türkiye’ye kaydırması etkili oluyor. Hobby Jöle’nin yüzde 35’lik payla lider konumunda olduğu pazarda Egos, Loreal Studio Line, İmaj, Wella, Sebastian da öne çıkan markalar arasında yer alıyor.
Pazara erkekler hakim
JÖLENİN özellikle kısa saça uygulanan bir ürün olması erkeklerin pazara hakim konuma gelmesini sağlıyor. Canan Kozmetik Pazarlama Müdürü Anna Palti, "Kızlar çoğunlukla ıslak jöle ve köpük tercih ederken, erkekler çok sert ve sert jöle ile briyantin kullanma yoluna gidiyor. Jöle tüketimi yazın, kış aylarına göre ortalama yüzde 40 artış gösteriyor. En fazla tüketimin gerçekleştiği dönem ise Mayıs ile Eylül arasındaki dönem de oluyor" dedi.
İzin sorunu kalktı firma sayısı arttı
FONEX Halkla İlişkiler Müdürü Kadir Bıyıklı, Türkiye’de markalaşmış ürün pazarlayan firma sayısının 10’da kaldığını söyleyerek, "Özellikle Sağlık Bakanlığı’nın üretim izni zorunluluğunu kaldırıp, yerini denetime bıraktıktan sonra üretici firma sayısı hızla artmaya başladı" dedi.
Kadınlara köpük, erkeklere jel
STUDİO Line Ürün Müdürü Ozan Şahin, "Uzun saça jöle uygulamak bazı tüketiciler için zor olabilir. Bu nedenle kadın tüketiciler köpük formunu daha pratik buluyor. Bunda da köpüğün saç içerisinde dağıtılması ve uygulanmasının kolay oluşu rol oynuyor. Erkekler de, ağırlıklı olarak jel kıvamını tercih ediyor" dedi.
Rekabet kavanozda
JÖLE’nin 38 milyon Euro’luk saç şekillendirici pazarından yüzde 90 pay aldığını söyleyen Egos Ürün Yöneticisi Gül Yavuz "Jöle kategorisi en hızlı büyüyen ve rekabetin en yoğun yaşandığı kategori konumunda bulunuyor. Rekabet özellikle kavanoz formundaki jölelerde kızışıyor" dedi.