Hürriyet e.yaşam yazarı Erkan Çelebi geleceğin otomobil teknolojilerini Şangay'da düzenlenen Challenge Bibendum 2007'de yerinde inceledi. Organizasyona otomotiv sektörünün önde gelen 100 markası 203 çevreci araç modeliyle katıldı.
BU yıl dokuzuncusu Şangay'da düzenlenen Challenge Bibendum'u görmek, 1998 yılında bu organizasyonun ilk tohumlarını atan ve geçtiğimiz yıl teknesinde balık tutarken denize düşüp hayatını kaybeden Fransız lastik devi Michelin'in Başkanı Edoard Michelin'e kısmet olmadı. Ama yıllarını verdiği bu organizasyon, geleceğin otomobillerinin geçtiğimiz hafta Şangay'da şov yapmasını sağladı.
1998 yılından bu yana son teknolojiye sahip çevre dostu araçların tanıtımı amacıyla düzenlenen Challenge Bibendum'un bu yılki organizasyonuna Volvo'dan Audi'ye, Mercedes'ten Peugeot'ya, Nissan'dan BMW'ye, Ford'dan Zhengzhou Yutong'a kadar otomotiv sektöründe faaliyet gösteren 100'den fazla kuruluş, 203 farklı çevreci ve temiz araçla katıldı. 3 bin 500 katılımcıyla bir anda gövde gösterisine dönüşen organizasyonda özellikle benzin yanında alternatif enerji kaynaklarını da kullanabilen hibrit (melez) araçlar ön plana çıktı. Ancak, bu organizasyonda geleceğin çevreci otomobillerini deneme ve inceleme imkanı bulan biri olarak, en fazla ilgiyi elektrik ve güneş enerjisiyle çalışan otomobillerin çektiğini rahatlıkla söyleyebilirim.
Daimler AG'nin ’Smart fortwo’ adlı otomobilinin en çevreci, Venturi Automobiles'in geliştirdiği güneş enerjisiyle çalışan ’Venturi’nin de en ekonomik çevreci araç seçildiği Challenge Bibendum'da bu yıl yarışan araçlar arasında en fazla dikkati çekenler şunlar oldu:
Güneş enerjisiyle çalışıyor
Dünyada ilk elektrikli spor otomobili üreten Fransız otomobil üreticisi Venturi de yeni modelini Michelin Bibendum’da tanıttı. 1450 kilogramlık bu otomobil elektrik enerjisi, güneş enerjisi ve yenilebilir enerjiyle çalışıyor. Rüzgar türbinleri sayesinde rüzgar enerjisinden de yararlanabilen Venturi, şu ana kadar dünyada üretilmiş en ekonomik çevreci araç özelliğini de taşıyor.
Hem spor, hem temiz
Peugeot ve Citroen'in birlikte geliştirdiği C-Metisse adlı bu prototip otomobil, yakıt tüketimi açısından oldukça ekonomik. Ayrıca, emisyon oranları da düşük olan bu çevreci spor otomobilde, 6 vitesli otomatik şanzıman yer alıyor. 208 beygir gücünde motora sahip olan bu geleceğin otomobilinin karbondioksit emisyon oranı da sadece 174 g/kilometre.
Üç tekerlekli çevreci
Aralarında Berlin Teknik Üniversitesi ve BMW'nin de bulunduğu bir çok Alman kuruluşunun birlikte geliştirdiği düşük emisyonlu bu üç tekerlekli, iki kişilik Clever adlı araç, virajlarda gövdesini kendiliğinden yatırarak devrilme riskini azaltıyor. Çift aşamalı hava yastığının da yer aldığı Clever, sıkıştırılmış doğal gazla çalışıyor. Düşük karbondioksit emisyon oranlarına sahip bu araç, saatte 100 kilometre hıza ulaşabiliyor.
Elektrikli bisiklet
Kunshan Co tarafından üretilen Giant marka bu elektrikli bisiklet bir temiz teknoloji ürünü. Comfort, Sport ve Sport GTS olmak üzere üç farklı modeli bulunan bu bisikletler, set halindeki iki pille çalışıyor. Bir kez şarj edildiğinde 130 kilometre yol kat edebiliyor. Giant bisikletlerde Shimano'nun 8 vites sistemi kullanılıyor.
Kameralardan uyarı
Mercedes Benz'in yakıt hücresi teknolojisiyle ürettiği F600 Hygenius adlı bu araç, kalın çamurlukları, çift renkli gövde boyası ve çıkık marşpiyeleriyle oldukça sportif görünümlü. Sıfır emisyon değerine sahip motoru, 115 beygir gücünde ve 350 nm tork üretebiliyor.
Aracın yakıt tüketimi, geleneksel içten yanmalı motorlar cinsine çevrildiğinde 100 kilometrede 2.9 litre benzine eşit oluyor. Aracın menziliyse 400 kilometreyi buluyor. Oldukça büyük cam yüzeye sahip olan otomobilin tavanı da camdan yapılmış.
Ayrıca, sürekli aracın çevresini gözetleyen kameralarla donatılmış. Şerit değiştirirken aracın yan tarafında görülmeyen bir otomobil olduğunda sürücüyü uyaran bu sistem, araç dururken de çalışıyor.