Buzlu çayda rekabet kızıştı pazar 70 milyon dolara çıktı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
GENÇLERİN hararet gidermek için buzlu çaya yönelmesi, 2008 yaz sezonunda ürün yelpazesinin genişlemesini sağladı. Nar, böğürtlen, maroela gibi kırmızı meyvelerin aromalarını içeren yeni ürünleri piyasaya süren firmalar, bu yeni tatlarla yüzde 40 büyüme yakaladı. Lipton ve Nestea’nin hakim olduğu pazarın 70 milyon dolara ulaşmasıyla Aroma’nın ardından Ülker’de buzlu çaya girdi.
SICAKTAN bunalanların hararetlerini gidermek için farklı tat arayışlarına yönelmesi, buzlu çay üreticilerine yaradı. Lipton ve Nestea’nin hakimiyetindeki pazarda yaşanan hızlı büyüme, içecek üreticilerinin iştahını kabarttı. Bir yandan Aroma’nın ardından Ülker de buzlu çay üretimine başlarken, diğer yandan da 15 yıldır şeftali ve limon aromalarıyla yetinen firmalar, ürün yelpazelerini genişletmek zorunda kaldı. Bunun sonucunda, protein ve C vitamini deposu maroeladan mangoya, böğürtlenden nara kadar kırmızı ağırlıklı meyve aromalı farklı damak tatlarına uygun ürünler piyasaya sürüldü. Yaz sezonunda yüzde 40’lık büyüme oranını yakalayan firmalar, pazar hacmini bir anda 42 milyon dolardan 70 milyon dolara çıkarmayı başardı.
İlk 1993’de tanıştık
Arkadaşımız Meltem Kara’nın yaptığı araştırmaya göre, ilk kez 1993 yılında buzlu çayla tanışan Türkiye’de artık, yılda 35 milyon litrelik üretim gerçekleşiyor. Türkiye, yüzde 40’lık büyüme oranlarını yakalamasıyla birlikte, Rusya, Polonya, Romanya ve Macaristan gibi buzlu çay tüketiminin en fazla arttığı ülkeler arasına girmeyi başardı. Bunda da özellikle gençlerin yeni tatlara yönelmesi etkili oldu. Yüzde 40’lık pazar artışının yüzde 27’sini piyasaya yeni sürülen ürünler oluşturdu. Buzlu çay pazarında yaşanan bu hızlı büyümede, farklı tatların yanı sıra sağlıklı beslenme alışkanlığının yaygınlaşması da etkili oluyor. Buzlu çayların diğer gazlı içeceklere oranla daha az şeker içermesi, gazsız olması ve çaydan gelen doğal antioksidanları barındırması talep artışında önemli rol oynuyor.
İştah kabartıyor
Pazarda yaşanan hızlı büyüme, gazlı içecek sektöründe faaliyet gösteren diğer firmaların da iştahını kabartıyor. Pastadan pay kapmak isteyen firmalar, peş peşe buzlu çay üretimine yöneliyor. Lipton ve Nestea’nin faaliyet gösterdiği pazara geçtiğimiz yıl meyve suyu üreticisi Aroma katılırken, bu yıl da Ülker, Chill Out markalı ürünlerle sektöre girdi. Böylece, firma sayısı ikiden dörde ulaştı. Yüzde 80’lik payla Lipton, sekiz farklı çeşidiyle pazarda liderliği elinde bulunduruyor.
Kimin nesi var
Şeftali ve limon aromalı buzlu çayların light’ını da üreten Lipton, şeftali, limon, mango ve green’den oluşan normal buzlu çayların ürün yelpazesine son olarak, nar ve maroela meyvesinin aromasını içeren Lipton Red’i pazara sundu. Şu anda ürünleri arasında şeftali, limon, böğürtlen, light gibi farklı çeşitleri bulunan Nestea de 2008 sezonunda yeşil çay özütü içeren Cool Green’i pazara sundu. Geçtiğimiz yıl buzlu çay pazarındaki rekabete dahil olan meyve suyu üreticisi Aroma’nın da, şeker yerine, elmayla tatlandırılmış şeftali ve limon çeşitleri bulunuyor. Aroma’nın soğuk çayları yüzde 95 meyve içeriyor. Pazara son katılan Ülker’in ise Chill-Out markasıyla limon, şeftali ve kırmızı meyve olmak üzere üç farklı çeşidi bulunuyor.
Aile boyu ambalajla evler hedefleniyor
BUZLU çay satışlarının yüzde 70’i Ege, Marmara ve Akdeniz Bölgesi’nde gerçekleşiyor. Özellikle 15-34 yaş grubu tüketiciler tarafından tercih ediliyor. Buzlu çayların hedef kitlesini özellikle gençler oluştururken, eklenen yeni aroma ve ambalaj çeşitleriyle de hedef kitle genişliyor. Üreticiler, ağırlıklı olarak hızlı tüketim noktalarında tercih edilen buzlu çayı, evlere de sokmak için teneke kutuların yanı sıra, litrelik ve 1.5 litrelik pet ve karton ambalaja da ağırlık vermeye başladı.
En fazla limon ve şeftali satılıyor
Türkiye’de en fazla şeftali aromalı buzlu çay tüketiliyor. Bu ürünü limon ve yeşil çay takip ediyor. Sektöre sunulan light ürünler de payını hızla artırıyor.
Buzlu çay üreticileri de, yeni aromaları piyasaya sunmak için çalışmalarını sürdürüyor. Gazsız içecekler pazarında hacmi giderek artan buzlu çayların, 330 mililitrelik teneke kutuları 1.25 YTL’den, litrelik pet şişe ve karton kutuların fiyatı da 2 YTL civarında oluyor.
1.5 litrelik ürünler ise 2.5 YTL’lik etiket fiyatıyla market raflarında yer alıyor.