Bulaşık yüzde 81 elde yıkanıyor, deterjancı ‘tasarruf’ta yarışıyor

TÜRKİYE’de bulaşık makinesi olan evlerde bile alışkanlık sürdüğü için bulaşığı elde yıkama oranı yüzde 81’i buluyor. Deterjan üreticileri de elde yıkamada tasarruf yarışına yükleniyor.

Haberin Devamı

BEYAZ eşya üreticisi firmaların tüm çabalarına rağmen, Türk ev kadınlarının bulaşıkları elde yıkamayı sürdürmesi, yılda 420 milyon dolarlık deterjanın satıldığı pazarda, rekabetin ovalamaya gerek kalmadan, az miktarla zor yağları kolayca çıkarabilen, etkisini kısa sürede kaybetmeyen yeni nesil ürünlere kaymasını sağladı. Unilever’in süngerde 4 kat daha uzun süre kalabilen yeni ürünü Cif Konsantre Jel’le pazar payını yüzde 2 artırması, Procter and Gamble’ın bir şişesiyle 18 bin tabak yıkayabilen Fairy’i, MagTonguç’un da konsantre Reinex’i piyasaya sürmesini sağladı.
Henkel’in zor yağları kolayca çözüp, dağ kadar bulaşığı ovalamadan temizlenmesini sağlayan Pril Power’la, Eczacıbaşı’nın tek sıkımıyla 30 tabak bulaşığı yıkayabilen Frosch’la rekabet ettiği pazarda, Hayat Kimya da köpüğü uzun süre dayanabilen Bingo Sensitive’le ön plana çıkmaya çalışıyor.
100 evden 30’unda makine var
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, pazarda üretici firmaların elde yıkanan bulaşıklar için geliştirdikleri deterjanlara ağırlık vermesinde, bu ürünlerin toplam pazarın yüzde 68’ini oluşturması etkili oluyor. Her 100 evden sadece 30’unda bulaşık makinesi bulunuyor. Makine olmasına rağmen kullanılmayan ya da az kullanılan evlerin oranı da yüzde 11’e ulaşıyor. Bunun sonucunda, elde bulaşık yıkama oranı Türkiye’de yüzde 81’e ulaşıyor. Türkiye’de, yılık sıvı deterjan satışı 155 milyon litre, bulaşık makinelerinde kullanılan tablet deterjanların miktarı da 740 milyon adet oluyor. Tablet de otomatik makine deterjanları tüketiliyor. Bunun sonucunda, ev başına düşen yıllık sıvı deterjan tüketimi 8 litreye ulaşırken, bulaşık makinelerinde kullanılan deterjan ise 100 tablet düzeyinde kalıyor.
Konsantre faktörü
Sunlight Cif Konsantre Jel bulaşık deterjanı sayesinde 2009 yılında yüzde 18 olan pazar paylarını 2010 yılının ilk dört ayında yüzde 20’ye ulaşmasını sağladıklarını söyleyen Unilever Türkiye Ev Temizlik Kategori Müdürü Aslı Tanyer, bunda da tüketicinin az miktarda deterjan kullanarak, fazla bulaşık yıkama isteğinin etkili olduğunu savunuyor. Reinex marka konsantre bulaşık deterjanlarının ithalatçısı MagTonguç’un sahibi Tayfun Tonguç da, önümüzdeki dönemde bulaşık deterjanı sektöründe konsantre ürünlerin ön plana çıkacağına değinirken, rekabete Fairy marka bulaşık deterjanlarıyla katılan Procter&Gamble’ın ev ve kumaş bakım ürünleri pazarlama Müdürü Uluç Ayık da, yeni ürünleriyle ilk etapta 3.7 milyon haneye girmeyi hedeflediklerine dikkat çekiyor.
Avrupa’da ekolojik ürünler
Avrupa ve Amerika gibi ülkelerde ise doğa dostu ekolojik deterjan tüketimi hızla artıyor. Bu da, üretici firmaların rekabeti ekolojik ürünlere kaydırmasını sağlıyor. Alman Frosch marka bulaşık deterjanlarının ithalatçısı Eczacıbaşı, son iki yıl içinde sadece Fransa’da ki ekolojik deterjan pazarının 3 kat birden büyüme gösterdiğine dikkat çekerek, “Biz de ithal ettiğimiz ürünlerle, bu bilincin Türkiye’de oluşmasına çalışıyoruz” mesajı verdi.

 

Yazarın Tüm Yazıları