Paylaş
65 milyon GSM, 17 milyon da sabit hat abonesinin bulunduğu Türkiye’de, 118’le başlayan bilinmeyen numaralarda bir türlü hedeflenen çağrı sayısı ve yıllık pazar hacmi yakalanamadı. Bunda da 14 kata ulaşan tarife farkının yanı sıra, daha önce tek firma ve tek numara üzerinden verilen hizmetin 11 firma ve 20 farklı numara arasında paylaşılması etkili oluyor. Şu anda bu firmalardan sadece 6’sının 7 farklı numarayla hizmet vermesine rağmen, 118’le başlayan bilinmeyen numaralara 2010 yılında yapılan çağrı sayısı 13 milyon 600 binle sınırlı kalırken, toplam çalışan sayısının 858’e ulaştığı bu hatlardan elde edilen yıllık gelir de 17 milyon 334 bin TL’yi aşamıyor. Pazarda faaliyet gösteren firmalar arasındaki
rekabet de kızışıyor.
Akılda kalan numara
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, tüm bunlar, bilinmeyen numara hizmeti veren kuruluşlar arasında “akılda kalan numara olma” yarışını da beraberinde getiriyor. Firmalar, düzenledikleri reklam kampanyalarında numara vurgusunu yaparak, çağrıda bulunacak aboneleri hatlarına çekmeye çalışırken, seçim öncesi oy kullanılacak yer ve sandık sorgulama, hava raporu, maç sonucu, son dakika haberleri gibi 188’le başlayan hatlardan verilen bazı hizmetleri de ön plana çıkarma yoluna gidiyor. Ayrıca, öğrenilmek istenilen numarayla aramaya gerek kalmadan bu hatlar üzerinden görüşme yapmakta mümkün. Ancak, bunun maliyeti, abonelere 14 kat daha pahalıya mal olabiliyor. Sabit hatlardan dakikası 8.8 kuruşa, GSM hatlarından ise 37 kuruşa yapılabilen aramalar, 118’li hatlar üzerinde yapıldığı taktirde dakikası 1 lira 30 kuruşa kadar çıkabiliyor. Bu da astarı yüzünden pahalıya getiritiriyor.
Tarife hatta göre değişiyor
Aboneler bilinmeyen numara servislerini cep telefonundan ya da sabit telefondan arayarak verdikleri hizmetlerden yararlandıkları takdirde, ya arama başına ya da aradıkları süre üzerinden ücret ödüyor. Firmaların bu hiztemlerinin dakikası da 96 kuruştan başlayıp, 1 lira 30 kuruşa kadar ulaşıyor. En düşük tarifeyi 96 kuruşla 118 18’li hatlar, sabit hat abonelerine uygularken, en yüksek tarifeyi ise dakikası 1 lira 30 kuruş ile 118 10’lu hat, Türk Telekom abonelerine yansıtıyor.
Yılda 13 milyon çağrı
118 bilinmeyen numaralar hizmetinin Mart 2007’de Türk Telekom bünyesinden alınarak, rekabete açılması, farklı 118’le başlayan numaraların faaliyete geçmesine neden oldu. Bu düzenlemeyle 5 haneli konuma getirilen bilinmeyen numaralar hizmetini Türk Telekom, Turkcell, Avea ve Vodafone’un dışında 7 farklı kuruluşun da sağlama yetkisi bulunuyor. Ancak her şirketin birden fazla numarası olabiliyor. Numara ile sorgulama hizmeti henüz kullanılmazken, çağrıların tamamı isim ile sorgulama şeklinde gerçekleşiyor. BTK verilerine göre, 118 ile başlayan numaralarla rehberlik servisi veren işletmecilerin 2010 yılındaki toplam çağrı sayısı, 13 milyon 600 bin 297 olurken, toplam gelirleri de 17 milyon 334 bin TL’yi buldu. 118 hatlarda toplam çalışan sayısı ise 858’e ulaştı. Bu 13 milyon 600 bin 297 çağrıda yapılan görüşmelerin toplam süresi de 19 milyon 221 bin 44 dakika oldu.
Uluslararası bilinmeyen numaraları da verebiliyor
FİRMALARIN bu alandaki hedefi sadece bilinmeyen numaralar hizmet vermek değil. Nöbetçi eczane, çilingir, araç çekici, hastane ve otel isimleri, adres ve tarif detayları gibi aklınıza gelebilecek her türlü bilgi bu numaralardan öğrenilebiliyor. Maç sonuçları, yemek tarifleri, hava durumu gibi konularda bilgi edinilebiliyor. Ayrıca, özel izinle uluslararası bilinmeyen numara hizmeti de verilebiliyor.
Paylaş