İngiliz tüketici dergisi Which'in araştırmasına göre, uçuş sırasında bebeklerin anne kucağında oturtulması ya da normal koltukta kemer bağlanarak seyahat etmesi tehlikeli bulunuyor. Bebeklerin uçakta özel güvenlik koltuklarına oturtulması gerekiyor. Ancak bu kurala, aralarında THY'nin de bulunduğu şirketlerin büyük bölümü uymuyor.KABİN ekiplerinin uçuştan önce yaptığı anonsların başında, kemer bağlama ikazı geliyor. Yapılan araştırmalara göre, yolcuların yüzde 98'i kalkış ve iniş sırasında yapılan ‘‘Lütfen kemerlerinizi bağlayın’’ anonsuna uyuyor.Ancak, bu kurala, tüm uçuş süresince uyulmuyor. Uçuş sırasında pilotların farkettikleri bir türbülans olasılığı nedeniyle yapılan kemer bağlama ikaz anonsuna uyanların oranı bir anda yüzde 50'nin altına düşüyor. Oysa, güvenli bir yolculuk için tüm uçuş süresince kemerlerin bağlı kalması gerekiyor. Ama bu kurala yolcuların yüzde 70'i uymuyor. Bunun en çarpıcı örneği de iki hafta önce Olimpic Hava Yolları'nın işlettiği uçakta yaşandı. Uçağın Romanya semalarında türbülansa girmesiyle birlikte Yunan Dışişleri Bakan Yardımcısı Yannos Kranidiotis ve 5 yolcu kemerlerini bağlamadıkları için hayatını kaybetmişti.6 bin 900 metre yükseklikte yaşanan bu facia, uçuş sırasında gerekli güvenlik önlemlerinin alınmasının ne kadar önemli olduğunu bir kez daha ortaya koydu. Uçuş sırasında emniyet kemerini bağlı tutmak, yetişkinlerin güvenli seyahat etmelerini sağlıyor.Peki ya bebeklerin güvenliği? Bebeklerin anne kucağında ya da koltukta emniyet kemerine bağlı olarak uçması güvenliklerini yeterince sağlıyor mu?Çünkü, otomobilde bile bu önlemler yeterli olmuyor, bebeklerin özel oto güvenlik koltuklarında oturtulması gerekiyor.ÖZEL KOLTUK GEREKİYORİngilizlerin tüketici dergisi Which'in yaptığı araştırma da, uçuş sırasında anne kucağında oturtmanın ya da emniyet kemerine bağlamanın bebeklerin güvenliğini sağlamadığı belirlendi. Araştırmada, bebeklerin uçakta güvenliği uçuş yapabilmeleri için özel güvenlik koltuklarına oturtulmaları gerektiğine yer verildi.Ancak Which'in yaptığı araştırmada, havayolu şirketlerinin büyük bölümünün bu kuralı gözardı ettiği ortaya çıktı. Dergiye göre, İngiltere'de faaliyet gösteren 7 büyük havayolu şirketinden sadace British Airways ve Virgin Havayolları uçuş sırasında bebekler için özel güvenlik koltuğu kullanıyor.Oysa, havayolu şirketlerinin uçaklarında çocukların güvenliğini sağlamak için, otomobillerdeki gibi güvenlik koltuklarını bulundurması gerekiyor. Buna rağmen, havayolu şirketleri 3 yaşına kadar olan bebekleri annenin kucağında seyahat ettiriyor.ANNEYLE TEHLİKELİOysa, bebeklerin anne kucağında seyahat etmesi sadece bebeğin değil, annenin de güvenliğini de tehlikeye sokuyor. Annelerinin emniyet kemerlerinin uzatılmasıyla güven altına alınmaya çalışılan bebekleri bazı tehlikeler bekliyor. Bunlardan en önemlisini uçağın zorunlu iniş yapması halinde çocuğu öndeki koltukla anne arasında sıkışma tehlikesi oluşturuyor.Buna da örnek olarak, 1989 yılında İngiltere'nin Leicestershire bölgesinde meydana gelen bir zorunlu iniş gösteriliyor. Bu iniş sırasında, anne kucağında seyahat eden çocuk ve anne hayati tehlike atlatmışlardı. Ayrıca, kucakta seyahat eden bebek, annenin rahat hareket etmesini engelliyor ve oksijen maskelerini kullanamamasına yol açıyor.THY'DE KULLANMIYORTürk Hava Yolları da (THY) bebeklerin uçuş sırasında güvenliğini sağlamak için özel güvenlik koltuklarını kullanmayan havayolu şirketleri arasında yer alıyor. Arkadışımız Cüneyt Uzunoğulları, THY yetkililerinden Nergis Çakıroğlu'ya görüştü. Çakıroğlu, THY'de iki yaşına kadar olan bebeklerin ebevyenleriyle, iki yaşından büyük çocukların ise, normal yolcu koltuğunda yüzde 50 indirim uygulanarak seyahat ettirildiğini söyledi. Çakıroğlu, THY'nin Airbus uçaklarında ise iki yaşından küçük bebeklerin güvenliği için istenildiği taktirde uçağın ilk sırasındaki koltukların önüne özel bir pusetin monte edildildiğini ve bebeğin bu koltukta seyahat etmesinin sağlandığını söyledi. Ancak, Airbus uçaklarda da bu koltuklardan sadece iki adet bulunuyor. Diğerleri anne kucağında yolculuk etmek zorunda kalıyor. Bu durumda da bebeklerin güvenliği anneye verilen uzatma kemeri ile sağlanıyor. Airbus'ların dışındaki uçak modellerinde ise böyle bir olanak bulunmuyor.Copyright 1999 Hurriyet| ana sayfa | son dakika | haber indeksi | türkiye | ekonomi | dünya | spor | yaşam | yazarlar | tv programlari | fal | | hava durumu | kelebek | istanbul | | | | | | teknonet | interaktif tüketici | | | | seri ilanlar | e-mail | | |