Başbakan’ın cebinden hiç çıkmadı, çakıya 20 milyon dolar harcandı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
YILLIK 20 milyon dolarlık hacme ulaşan çakı pazarı, Uzakdoğu’nun birebir taklit ürünlerinin hakimiyetine geçti. Yerli firmalar Çin’le rekabette zorlanırken, Victorinox, Werger başta olmak üzere İsviçre, Amerika, Almanya, Fransa ve İspanya’dan ithal edilen markalı ürünlere talep de hızla artıyor. İrili ufaklı 100’den şirketin yer aldığı pazarın 11 milyon dolarlık kısmı taklit, 5 milyon dolarlık kısmı markalı ithal ürünlerden oluşuyor.
BAŞBAKAN Recep Tayyip Erdoğan’ın kendisine hediye edilen halının ipini, cebinden çıkardığı çakıyla kesmesiyle birlikte başlayan "İslam’a göre sünnet mi, değil mi?" tartışmaları bir yanda sürerken, Türkiye’de çakı pazarı 20 milyon dolarlık hacme ulaştı. Dünyaca ünlü Sürmene ve Bora marka çakılarla ön plana çıkan yerli üretim, bir yandan Victorinox, Werger gibi İsviçre, Amerika, Almanya, Fransa ve İspanya ’dan ithal edilen çok fonksiyonlu, diğer yandan da bunların birebir taklitlerinden oluşan Uzak Doğu ürünleriyle rekabet etmek zorunda kalıyor.
İrili ufaklı 100’den fazla üretici ve ithalatçının rekabet ettiği pazarda, Uzakdoğu’nun taklit ürünleriyle rekabette zorlanan yerli üreticiler, tek tek pazardan çekilirken, markalı çakı ithalatı da hızla artıyor. 20 milyon dolarlık pazarın 11 milyon dolarlık kısmını taklit ürünler oluştururken, markalı ithal ürünlerin payı 5 milyon dolara ulaşıyor. Yerli üretim ise 4 milyon dolarla yetinmek zorunda kalıyor.
KURTLAR VADİSİ TETİKLEDİ: Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, Türkiye’de Kurtlar Vadisi dizisinde Polat Alemdar ve Memati’nin sürekli çakı taşıması, satışların tetiklenmesinde önemli bir unsur oldu. Piyasada, Memati ve Polat Alemdar’ın işlemeli çakılarına olan talep arttı. Bunun yanı sıra, çok fonksiyonlu markalı çakılar da pazarda önemli bir paya ulaştı. İsviçre’den Victorinox ve Werger, Amerika’dan Buck, Gerber, Leatherman ve Winchester, Almaya’dan Mauser, İspanya’dan Aitor ve Fransa’dan da Opinel marka çakıların ithalatı yaygınlaştı. Bunda ömür boyu garanti uygulaması da önemli bir rol oynadı. Koleksiyoncuların gözde ürünleri arasına giren bu fonksiyonel çakılar, son dönemlerde yılbaşı, Sevgililer Günü ve Babalar Günü gibi özel günlerin hediyeleri arasında ilk sıralara yükseldi.
150 FARKLI FONKSİYON: Sayıları 150’lere ulaşan bir çok farklı aparatın yer aldığı çok fonksiyonlu çakılar, 600’e yakın modelden oluşuyor. Bu modeller, tek bıçak fonksiyonlu, katlanarak kullanılabilenlerden büyüteç, cımbız, alarm, deprem lambası, balık pulu temizleyicisi, USB, tornavida, makas, kerpeten, törpü gibi bir çok el aletini de içeriyor. Modeller kullanıcının konumuna ve çalışma alanına göre de değişiyor. Solaklar için özel üretilenlerden, balıkçı, bisiklet, golf, işadamı gibi farklı dallarda faaliyet gösterenlerin ihtiyaçlarına göre de modeller bulunuyor. Üretimde kullanılan çeliğin ve ahşabın kalitesi, işçiliği ve fonksiyonlarıyla bu marka çakıların fiyatı 15 YTL’den başlayıp, 350 YTL ye kadar çıkabiliyor. Uzakdoğu’nun taklit ürünlerinin fiyatı ise 1 YTL ile 5 YTL arasında değişirken, piyasada Polat Alemdar olarak adlandırılan işlemeli yerli çakıların fiyatı ise 9 YTL ile 14 YTL arasında satılıyor.
İsviçre Ordusu’yla başladı dünyaya yayıldı
İSVİÇRE Alpleri’nde 1884 yılında Charles ve Victoria Elsener’ın üretmeye başladığı Victorinox çakıları, bugün bir dünya markası haline geldi. 1891 yılında ilk "asker çakıları"nı, üreterek İsviçre ordusuna veren Charles Elsener, daha sonra fonksiyonel "Subay Çakıları" nı geliştirdi. Bu devrim yaratan çakı, resmi olarak 12 Haziran 1897’de tescil edilerek tüm dünyada kullanımı yaygınlaştı. Bugün, yüzlerce farklı fonksiyondan oluşan modelleriyle en büyük çakı üreticisi konumunda.
Saatten sonra ikinci aksesuvar
VICTORINOX marka çok fonksiyonlu çakıların ithalatını gerçekleştiren Eyüboğlu Çelik ve Hobi Ürünleri firmasının sahibi Behçet Eyuboğlu, çakının Türkiye’de erkeklerin saatten sonra gelen en önemli aksesuvarı haline dönüştüğünü söyledi. Eyüboğlu, çakı taşımanın kadınlar arasında da hızla yaygınlaştığına işaret ederek, şöyle konuştu: "Bunda da çok fonksiyonlu ürünlerin makastan, cımbıza kadar bir çok aleti barındırması etkili oluyor. Çakı ve fonksiyonel el aletlerine teknik elemanlar, saha elemanları, ofis çalışanları, doğa sporları ile ilgilenenler ağırlıklı olarak tercih ediyor."
Taklitlerle pazar büyüyor
WERGER marka çakıları İsviçre’den ithal eden Batı Mümessillik’in Satış sorumlusu Ulaş Ersin, son yılarda Çin mallarıyla pazarın hızla büyüdüğüne dikkat çekerek, "Ancak, bu durum uzun vadede markalı ürünlere yarayacak. Adet olarak her geçen gün büyümelerine rağmen, bir süre sonra markalı ürünlerin satışının artmasına neden olacak" dedi.
Yerli firmaları vurdu
ANKARA’da Bora markasıyla üretim gerçekleştiren Bora Knives Satış Sorumlusu Ali Bağcı, ucuz Çin malları yüzünden yerli üreticilerin üretimlerini durdurma noktasına getirdiğini söyleyerek, "Bu devam ederse, dünyada önemli bir konumda bulunan Türk çakısı yok olabilir. Bizler de pazardan çekilmek zorunda kalabiliriz" diye yakındı.