Ampul başına tasarruf 100 YTL oldu, 32 milyon dolar göründü

HER biri kullanım ömrü boyunca 100 YTL’lik enerji tasarrufu sağlayan kompakt floresan ampulde satış patlaması yaşanıyor.

50 farklı markanın rekabet ettiği 130 milyon dolarlık pazarda, enerji tasarrufu sağlayan ampullerin aldığı pay, son dört yılda yüzde 3’ten yüzde 15’e çıktı. Bu yıl yüzde 25’lik pazar payı hedeflenen kompakt floresan ampulde, 32 milyon dolarlık satış bekleniyor.

KULLANIM ömrü süresince her biri 100 YTL’lik elektrikten tasarruf sağlayan kompakt floresan ampullere olan talep, hızla artıyor. Enerjiden tasarruf sağlayan bu ampullerin 130 milyon dolarlık toplam pazardan aldığı pay, son dört yılda yüzde 3’ten yüzde 15’e çıktı. 2003 yılında 4 milyon dolar olan satışları 20 milyon dolara çıkarmayı başaran ithalatçı firmalar, bu yıl 32 milyon dolarlık satış hedefliyor. Kompakt floresan lambalarda yaşanan bu hızlı artışta, küresel ısınmaya yönelik tüketici bilincinin oluşmaya başlaması ve elektrik faturalarının giderek kabarması önemli rol oynuyor.

50 MARKANIN REKABETİ: 50 farklı markanın rekabet ettiği pazarda, ucuz Uzakdoğu ürünlerine rağmen Philips, Osram ve General Electric, uyguladıkları garantili satış yöntemi sayesinde ön plana çıkıyor. Dünyada ilk olarak 1980’li yıllarda Philips tarafından geliştirilen enerji tasarruflu ampullerle, Türkiye 1991 yılında tanıştı. Ar-Ge çalışmalarıyla geliştirilen yeni nesil ürünler, ampulde kullanım ömrünü 15 yıla (15 bin saat) kadar çıkardı. Yaşam kalitesinin artması, farklı ürün yapılarının oluşması, promosyon ürüni arasına girmesi ve bu ürünlere uygun özel aydınlatma armatürlerinin geliştirilmesi de, enerji tasarruflu kompakt floresan lambalara olan talep artışında etkili oldu.

ÖMRÜ 15 BİN SAATE ÇIKTI: Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, enerji tasarruflu ampullerin ömrü; 8 yıl için 8 bin saate, 6 yıl için 6 bin saate denk geliyor. Yeni nesil kompakt floresan lambalarda ise kullanım ömrü 15 bin saate kadar ulaşıyor. Elektrik fiyatı 0,1508 YTL kw.saat olarak hesaplandığında ampullerin yılda 1000 saat kullanıldıkları kabul ediliyor. Normal ampuller ile karşılaştırma yapıldığında elde edilen değerlere göre, enerji tasarruflu ampullerin kullanım ömürleri boyunca sağladıkları tasarruf, Türkiye’de ortalama 100 YTL oluyor. Bir konutta tüketilen elektriğin ortalama yüzde 25’i aydınlatmada kullanılıyor. Türkiye’deki 16 milyon haneden her birinde 3 adet enerji tasarruflu ampul kullanılması durumunda, yılda elektrikten sağlanacak tasarruf, 250 milyon YTL’ye ulaşacak.

5-13 YTL ARASINDA: Enerji tasarruflu ampullerin fiyatları ömrüne, dekoratif ve teknik özelliklerine göre farklılık gösteriyor. Fiyatlar 5 YTL’den başlayıp, 13 YTL’ye kadar çıkabiliyor. Yeni nesil enerji tasarruflu ampuller, çubuk, simit ve spot olmak üzere 3 farklı tipi bulunuyor. Dekoratif aydınlatma armatürleriyle de kullanılabilen bu ampuller, konutların yanı sıra, profesyonel uygulamalarda, otel, mağaza aydınlatmalarında da kullanımı hızla artıyor.

AYDINLATMA PAZARI 350 MİLYON DOLAR: Türkiye’de üretimi gerçekleştirilmeyen bu ampuller, ağırlıklı olarak Avrupa ve Uzakdoğu ülkelerinden ithal ediliyor. Philips, General Electric ve Osram’ın ön plana çıktığı sektörde, 50’den fazla marka rekabet ediyor. Türkiye’de toplam aydınlatma pazarında yıllık hacim, 350 milyon dolara ulaşıyor. Bunun 130 milyon dolarını ampuller, 220 milyon dolarını ise aydınlatma armatürleri oluşturuyor.

Tüketimde büyük kentler başı çekiyor

TÜRKİYE’de şu anda geleneksel akkor ampullerden verimli enerji tasarruflu ampullere geçiş süreci yaşanıyor. Henüz tam olarak tamamlanmamış olan bu süreçte tasarruflu ampuller pazarın yüzde 15’ini oluşturuyor. Büyük şehirlerde enerji tasarruflu ampul kullanımı kırsal alanlara göre daha fazla oluyor. Durumun temel nedenini, enerji tasarrufu bilincinin kırsal kesimlerde yeni yeni oluşmaya başlamasına bağlanıyor.

Rakamlarla aydınlatma sektörü

Tüm dünyada yılda 45 milyar dolarlık ampul ve armatür satışı gerçekleşiyor.

Bunun 30 milyar dolarlık kısmını ampul, 15 milyar dolarını da armatürler oluşturuyor.

Pazarın Türkiye’deki yıllık hacmi ise 350 milyon dolar.

Bunun 130 milyon dolarını ampul, 220 milyon dolarını ise armatürler oluşturuyor

Çoğu Uzakdoğulu 50 farklı ampul markası rekabet ediyor.

300’e yakın irili ufaklı firma da armatür üretim ve ithalatı gerçekleştiriyor.

İthalat ağırlıklı olarak Avrupa ve Uzakdoğu ülkelerinden gerçekleşiyor.

Pazarın yüzde 15’ini kompakt floresan ampuller oluşturuyor.
Yazarın Tüm Yazıları