’Aklın gıdası’na kadar uzandılar hedefe 150 milyon doları koydular

SİNDİRİMİ kolaylaştıran ürünlerle kadınları, kolesterol düşürücü ürünlerle erkekleri, zeka geliştirici ürünlerle çocukları yakalamayı başaran fonksiyonel gıda üreticileri, üç yılda 100 milyon dolarlık büyüklüğe ulaştı. Fonksiyonel gıdada pazar hedefi 150 milyon dolara yükseldi.

SON üç yılda Türkiye’nin en hızlı büyüyen sektörü konumuna gelen fonksiyonel gıdalarda pazar, peş peşe piyasaya sürülen yeni ürünlerle bir anda 100 milyon dolara ulaştı. Bunun sonucunda, sindirim kolaylaştıran ürünlerle kadınları, kolesterol düşürücü ürünlerle erkekleri, zeka geliştirici ürünlerle çocukları yakalamayı başaran üretici firmalar, şimdi de vücuttaki yağları yakan ürünlerle kilo sorunu, tansiyon dengeleyicilerle sağlık sorunu, deri hücrelerini yenileyen ürünlerle de cilt sorunu olanları hedef aldı. Ar-Ge çalışmalarında bu yeni ürünlerin geliştirilmesine ağırlık veren firmalar, ürün yelpazesini genişleterek, pazarın daha da büyümesini amaçlıyor.

PAZARI BÜYÜTEN ÜRÜNLER: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, Türk tüketicilerinin 2004 yılında piyasaya sürülen ve sindirim sorununu gidermeye yardımcı olan probiyotik süt, yoğurt ve yoğurt içeceklerle tanıştığı fonksiyonel gıdalara, 2005 yılında çocukların ve bebeklerin bağışıklık sistemini geliştiren, kalsiyum, fosfor, B-12 vitamin ve minerallerini içeren ürünler eklendi. Geçen yıl da kolestrol dengeleyici ürünler piyasaya sürüldü. Son olarak Unilever, Türkiye’deki laboratuvarlarında geliştirdiği D-HA formüllü balık yağı ve süt tozu ağırlıklı Amaze adlı zeka geliştirici ürünlerle pazarın daha da büyümesini sağladı.

KOLESTEROLE 5.5 MİLYON DOLAR: Bebeklerin bağışıklık sistemini geliştiren ürünlerin de eklenmesiyle birlikte, 100 milyon dolara ulaşan pazardan ürünlerin aldığı pay, yüzde 64’e ulaştı. Geçen yıl fonksiyonel gıda pazarına giren kolestrol dengeleyici ürünler ise kısa bir sürede 5.5 milyon dolarlık satışa ulaşmayı başardı. Firmalar şimdi, yıl sonuna kadar bu ürün grubunda 40 milyon dolarlık satışa yakalamayı hedefliyor.

HEDEF 150 MİLYON DOLAR: Çocukların günlük vitamin ve kalsiyum ihtiyacının 3’te birini karşılayan yoğurt ve hamilelik döneminde plasenta, emzirme döneminde ise anne sütü sayesinde bebeklerde görme ve zihinsel yetilerinin gelişimine destek olan Omega 3’lü sütlerin ardından pazar, şimdi de zihin gelişimine yardımcı olan ürünlerle büyüme trendi yaşıyor. Unilever’in D-HA formülü Amaze ile şekillenen bu yeni ürün grubu, zihinsel gelişim için çocukların her gün yeterli miktarda alması gereken demir, iyot ve balık yağında bulunan Omega 3 maddesinin ideal bir oranda birleşimiyle oluşuyor. Unilever’in Türkiye’de başlattığı ve kısa bir süre sonra tüm dünyada satışını planladığı bu ürün grubunun, diğer firmaların da devreye girmesiyle birlikte pazardan aldığı payın yüzde 25’e ulaşması bekleniyor. Unilever’in balık yağı ve süt tozu ağırlıklı Amaze’i ile çocukların zihinsel gelişimine katkıda bulunduğu pazarda, artık 150 milyon dolarlık satış hedefleniyor.

Çocuklarda gelişimi sağlıyor yetişkinlerde sorun çözüyor

SAĞLIKLI yaşam tarzının yerleşmesiyle birlikte Türkiye’de fonksiyonel gıdalara olan eğilimin hızla artmaya başladığını söyleryen Yaşar Gıda Grubu Pazarlama Direktörü Kaan Tanık, "Fonksiyonel gıdalar özellikle sağlıklı beslenme bilincini taşıyan tüketiciler tarafından talep ediliyor. Pazarda çocuklar için zihinsel ve fiziksel gelişimlerine katkı sağlayacak ekstra vitamin içeren ürünler öne çıkarken, büyükler için daha çok sorun çözücü ve önleyici olanlar öne çıkıyor" dedi.

Hangi firma neyi üretiyor

Sindirime yardımcı ürün grubunda Activia markasıyla ürettiği probiyotik yoğurt, süt ve yoğurt içeceği ürünlerinde lider konumda bulunan Danone’u Yovita’nın üreticisi Sütaş ve Denge markasıyla faaliyet gösteren Pınar izliyor.

Bağışıklık sistemini güçlendirici ve büyümeye yardımcı ürünlerde Milupa Aptamil ile, Pınar İlk adım sütlerle, Ülker Hero ile Danone Danette ve Danino ile, Sütaş ise Büyümix ve Babymix ile rekabet ediyor.

Kolestrol düşürmeye yardımcı ürünlerde ise Unilever Becel ProActiv marka margarinleriyle, Ülker Kalbim Benecol marka süt, yoğurt, margarin ve yoğurt içeceğiyle ön plana çıkmaya çalışıyor.

Zihinsel gelişimi destekleyen ürünler kategorisinde ise Unilever’in Amaze adlı ürünleri, şu anda tek markayı oluşturuyor.

Tansiyon dengelemeye yardımcı olan gıda üzerinde çalışılıyor

5-12 yaş grubu çocuk nüfusunun 10 milyona ulaştığı Türkiye’de, rekabetin çocuk zekasının gelişimine yardımcı olan ürünlere kaydırması, Ülker’i harekete geçirdi. Ülker tüketici potansiyeli olan bu ürün grubunda da fırsatları değerlendirebileceklerine dikkat çekiyor. Firmalar ayrıca, yurt dışında yoğun talep görmesine karşın henüz satışa sunulmayan vücut yağlarını yakmaya yardımcı, enerji veren, tansiyonu dengelemeye yardımcı ürünler konusunda da Ar-Ge çalışmalarını sürdürüyor.

Amaze, 1 milyar dolar hedefliyor

UNILEVER’in Türkiye’deki laboratuvarlarında geliştirdiği Amaze adlı üründen önümüzdeki 8 yıl içinde dünyada 1 milyar dolarlık ciro hedeflediğini söyleyen Unilever’in gıdadan sorumlu Pazarlama Başkan Yardımcısı Mustafa Seçkin, "Türkiye’deki fonksiyonel gıda pazarı, yüksek büyüme potansiyeli nedeniyle tüm şirketlerin ilgi odağı haline geldi. Bu pazarda yeni girişler bekliyoruz. Tüm gıda şirketleri yeni kategorilere ve bulunduğu kategorilerde yeni ürünlere girecekler" dedi.

Düzenli kullanmaya alışamadık

TÜRK tüketicisinin fonksiyonel ürünleri çoğunlukla sadece belirli bir sağlık durumunu düzelmeye yardımcı olmak üzere kullandığını söyleyen Sütaş yetkilileri, "Bu tüketiciler semptomlar geçtiği ya da azaldığında ürünü düzenli kullanmayı bırakıyorlar. Oysa fonksiyonel gıdalar, sağlıklı beslenmenin bir parçası olarak değerlendirilmeli ve düzenli kullanım ile sağlıklı yaşama destek olan gıdalar olarak algılanmalıdır" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları