AKARYAKIT dağıtım şirketleri şimdi, kredi kartıyla taksitli alışveriş imkanından kalem kutusuna, sabundan çaya, okul çantasından meşrubata kadar bir çok ürünü hediye ediyor. Bu yolla akaryakıt ürünlerine yapılan zamlar sonucunda düşen pazarda, paylarını artırmaya çalışıyorlar.
YAŞANAN ekonomik krizin ardından akaryakıt ürünlerine peş peşe yapılan zamlar yüzünden satışları düşen dağıtım şirketleri, daralan pazardan pay kapmanın çaresini promosyonda buldu. Düzenledikleri cazip kampanyalarla pazar paylarını yüzde 5 ile yüzde 17 oranında artırmaya çalışan dağıtım şirketleri, bir yandan bankalarla özel anlaşmalar yapıyor. Bu anlaşmalarla müşterilerine, kredi kartıyla taksitli alışveriş imkanı sağlarken, diğer yandan da kalem kutusundan, sıvı sabuna, çaydan okul çantasına, meşrubattan kolonyaya kadar bir çok ürünü hediye ediyor.
Akaryakıt istasyonlarında düzenlenen kampanyalar, satışları önemli oranda artırınca, dağıtım şirketleri arasında yaşanan rekabet de promosyona kaydı. Şirketler, dağıtım paylarının azalmasına, işletme sermayelerinin artmasına karşın, fiyat artışları yüzünden düşen satışlarını şimdi hediyeli satışlarla artırmaya çalışıyor.
Arkadaşımız Yeliz Küçük'ün yaptığı araştırmaya göre, akaryakıt dağıtım şirketlerinin promosyon savaşında kullandıkları yöntemler şöyle:
PETROL OFİSİ: Dünya Kupası maçları sırasında kupa amblemli su ve çay bardağıyla başlattığı promosyonlu satışları deterjanla sürdüren Petrol Ofisi, okulların açılmasıyla birlikte ‘‘taraftar çantası’’ kampanyasını devreye soktu. Dört büyük kulübün resmi logo ve renklerini içeren bu okul çantaları, 30 milyon liralık 12 kupon karşılığında müşterilere hediye ediliyor. Şirket ayrıca, Maksimum Kart ve İdeal Kart ile yapılan alışverişlere de ek puan kazandırıyor.
SHELL: Avrupa'nın 16 ülkesinde başlatılan Smart Kart uygulamasıyla puan sistemine geçerek satışlarını yüzde 17'ye varan oranda artıran şirket, yapılan alışverişlerin karşılığında biriken puanlarla çeşitli hediyelerin kazanımını sağlıyor. Biriken puanlar karşılığında alınabilecek hediyeler arasında DVD'den müzik setine, uçak biletinden bisiklete, oto lastiğinden aküye, traş makinesinden mutfak robotuna kadar bir çok ürün bulunuyor.
BP: Eylül ayında başlatılan ‘‘Okula Dönüş Kampanyası’’ çerçevesinde, BP istasyonlarından alınan 60 milyon liralık akaryakıta karşılık kalem kutusu seti hediye ediliyor. Kalem kutusunda kurşun kalem, silgi ve kalemtraş bulunuyor. Ayrıca, Axess kart kullanıcılarına ek puan kazandırılıyor.
TOTAL ELF: Şirket, Ağustos ayında başlattığı Sandy kampanyasında 100 milyon liralık akaryakıt ya da 80 milyon liralık otogaz satın alan tüketicilere, 125 mililitrelik kolonya ya da 500 gramlık sıvı sabun veriyor. 50 milyon liralık satışta ise bu sabun ve kolonyaların boyutu küçülüyor.
OPET: 30 milyon liralık akaryakıt karşılığında, 1 kutu ice tea ya da içinde 6 adet poşet bulunan Lipton çay veriliyor. Alışverişlerinde World Card kullanan müşterilere de ek puan uygulamasında bulunuluyor. Bu biriken World puanlarla akaryakıt alımına imkan da sağlanıyor.
TÜRK PETROL: World Card'a ek puan uygulamasında bulunan şirket, Galaxy Card'la taksitli alışveriş yapılmasını sağlıyor. Tek taksitli ödemede ise yüzde 1 hediye puanı kazandırılıyor.
MOİL: Yaz sezonunda güneşlik ve şapka hediye eden şirket, okulların açılmasıyla birlikte akaryakıt alan müşterilerine, 2 adet kalem, kalemtraş, defter, silgi, cetvelden oluşan bir okul seti veriliyor.Yeliz KÜÇÜK