Aboneliği mezara götüren yanacak

Yasak kararına rağmen, iletişim kuruluşlarının ‘Taahhütlü paket’ uygulamaları, sadece aboneleri değil, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nı da çileden çıkardı. Bakanlık, aboneliğini erken sonlandırdığı gerekçesiyle üyelerinden almadıkları hizmetin bedelini de tahsil etme yoluna giden kuruluşlarla ilgili inceleme başlattı.

Haberin Devamı

BİLGİ Teknolojileri İletişim Kurulu’nun (BTİK) ‘Yasak’ kararına rağmen, GSM operatörü kuruluşlar başta olmak üzere ADSL hizmeti sunan internet şirketlerinden kablo ya da uydu üzerinden televizyon yayınlarını evlere ulaştıran dijital platformlara kadar abonelik sistemiyle üyelerine elektronik haberleşme hizmeti sağlayan kuruluşların ‘Taahhütlü paket’ uygulamaları, sadece aboneliğini erken sonlandıran üyeleri değil, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nı da çileden çıkardı. Bakanlığa bağlı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdür Vekili Ramazan Ersoy, BTİK’in kararına rağmen aboneliğini erken sonlandırdığı gerekçesiyle üyelerinden almadıkları hizmetin bedelini de tahsil etme yoluna giden elektronik haberleşme hizmeti veren kuruluşlar hakkında inceleme başlatacaklarını açıkladı.

Haberin Devamı

BÜYÜK CEZALARI İÇERİYOR

Ersoy, geçtiğimiz Hafta Hürriyet’in Tüketici Köşesi’nde ‘Mezarda bile kurtulmak zor’ başlığıyla yer alan haberle ilgili bir açıklama yaptı. Açıklamada, Bilişim Teknolojileri İletişim Kurulu’nun 1 Kasım 2011 tarihinde aldığı karara dikkat çeken Ramazan Ersoy, “Kurul’un bu kararı, elektronik haberleşme hizmeti veren iletişim şirketlerinin taahhütlü abonelik paketlerine bazı yaptırımlar getiriyor. Bu yaptırımlar da özellikle, üyeliğini taahhüt edilen süreden önce sonlandırmak isteyen abonelere yansıtılacak cezaları içeriyor. Buna göre aboneler, şayet üyeliklerini taahhüt ettikleri süreden önce iptal etmek isterse, işletmenin sadece o güne kadar sağladığı indirim bedelini geri talep etme hakkı bulunuyor. Verilmeyen hizmet için kalan ayların ücretlerini ve erken sonlandırma cezası gibi bedelleri talep etme hakları ise kesinlikle bulunmuyor” dedi.

YENİ DÜZENLEME YAPILDI

BTİK, elektronik haberleşme hizmeti veren iletişim şirketlerinin taahütlü aboneliklerde, öngörülen süre dolmadan sözleşmeyi sona erdirmek isteyen üyelerine, geriye kalan ayların bedelini cezai şart ya da cayma tazminatı olarak yüklemesi, Bilgi Teknolojileri İletişim Kurulu’nun 1 Kasım 2011’de yeni bir düzenleme yapmasına neden oldu. Kurul’un bu son düzenlemesi, elektronik haberleşme hizmeti veren kuruluşların abonelerine vermedikleri hizmetin bedelini üyelerinden tahsil etmesini yasaklıyor. Tüketicilerin ekonomik menfaatlerinin korunması, tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi, elektronik haberleşme hizmetlerinin sunulmasında güvenin sağlanması, rekabet ortamının güçlendirilmesi ve tüketicilerin pazarlık güçlerinin arttırılmasını amaçlayan Kurul Kararı, 5809 sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu’nda mevzuat hükümleri göz önünde bulundurularak, değişiklikleri içeriyor.

Haberin Devamı

Vefat mücbir sebeptir taahhüt hemen bitmeli

TÜKETİCİNİN Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdür Vekili Ramazan Ersoy, iletişim şirketlerinin vefat eden abonelerin üyelik iptallerinde, mirasçılardan taahhüt sonuna kadar her ay faturaların düzenli ödenip, taahüdün yerine getirilmesİni isteme ya da vefat eden abonenin ceza ödemeden üyeliğinin sonlandırmak için reddi miras talebinde bulunma haklarının da olmadığına dikkat çekti. Bunu da ölüm, iflas, hastalık, tutukluluk gibi görevin, taahüdün ve sorumluluğun yerine getirilmesine engel teşkil eden durumların hukukta mücbir sebeb olarak kabul edilmesine bağladı. Ersoy, “vefat etme bir mücbir sebebtir. Bu nedenle, nüfustan kaydı silinen bir abonenin üyeliğinin de sonlandırılması gerekir. Bu abonenin, tahahütü var diyerek, üyeliği devam ettirmekte ısrarcı olunulamaz” dedi.

Haberin Devamı

Verilmeyen hizmetin bedeli

BİLGİ Teknolojileri İletişim Kurulu’nun (BTİK) 1 Kasım 2011 tarihini taşıyan kararında elektronik haberleşme hizmeti sağlayan şirketlere şu sınırlamalar getiriyor:
1-  Aboneliklerde kampanyaya aykırılık, cezai şart veya cayma bedeli gibi adlar altında üyelere yansıtılan ücretler, abonelere sağlanan avantajların sözleşmenin feshedildiği tarihe kadar tahsil edilmeyen indirimlerin toplamıyla sınırlı tutulabiliyor. Aboneden ekstra ceza bedeli ya da hizmet almadığı ayların bedelleri talep edilemiyor.
2-  Ayrıca, sözleşme kapsamında temin edilen cihazların bedeli de sadece sözleşmenin imzalandığı tarihteki cihazın fiyatını kapsayabilir. Bu fiyatın üzerine çıkılamıyor.
3-  Cezai şarta konu cihaz veya diğer indirimin taahhütnamenin imzalandığı tarihteki bedellerinin taahhütnamede de açıkça,  koyu harflerle belirtilmesi gerekiyor.
4- Cihaz temini içeren taahhütlerde işletmeci de cihazın ayıbından sorumlu tutuluyor. Bu sebeple ayıplı cihaz için aboneden ek bedel istenemiyor.

Haberin Devamı

Abone kapma yarışı yaşanıyor

İLETİŞİM şirketlerinin mevcut aboneleri rakiplere kaptırmamak amacıyla devreye soktuğu taahhütlü paketler, 12 ile 24 ay arasında değişen dönemlerde aboneliği iptal etmeyeceği garantisi veren üyeleri kapsıyor. Bu paketlerde tarife, genellikle rakip firmaların benzer paket tarifelerine göre ayarlanıyor. Böylece, tarifeyi yüksek bulan abonelerin rakip firmaların daha cazip tarifelerine geçmesi önleniyor. Ancak, yüzde 10’dan başlayıp, rakiplerin fiyat politikalarına göre değişen oranlarda indirimleri kapsayan bu paketlerde abone şayet taahhüt süresi dolmadan üyeliğini iptal etmek isterse, bu kez ceza  bedelleri devreye giriyor. Bu durumda taahhüt süresinin  bitmesinin beklenmesi daha avantajlı hale geliyor.

Yazarın Tüm Yazıları