60 milyon dolarlık deodorantta ’metroseksüel rüzgárı’ esiyor

ERKEKLERE yönelik bakım ürünlerinde yaşanan canlanma, yılda 40 milyon adetlik satışın gerçekleştiği pazarda firma sayısının 50’ye çıkmasını sağladı.

Yılda 23 milyon adet deodorant, 11 milyon adet roll-on, 5 milyon adet de parfümün satıldığı Türkiye’de, son dört yıl içinde erkeklere yönelik ürünlerde yüzde 40 artış yaşandı. Bu oran, kadın ürünlerinde yüzde 12 seviyesinde kaldı.

SON dört yıldır metroseksüel rüzgarını arkasına alan parfümcüler, gözünü kadınlardan, Türk erkeklerine çevirince, pazar bir anda yüzde 40 büyüdü. Firmalar, başta deodorant olmak üzere erkeklere yönelik bakım ürünlerinde satış rekorları kırmaya başladı. Pazar 115 milyon dolarlık hacme ulaştı. Bunun 60.7 milyon dolarlık kısmını deodorantlar oluşturuyor. Erkeklere yönelik bakım ürünlerinde yaşanan canlanma, yılda 40 milyon adetlik satışın gerçekleştiği pazarda, rekabet eden firma sayısının da 50’ye çıkmasını sağladı. Türkiye’de yılda 23 milyon adet deodorant, 11 milyon adet roll-on, 5 milyon adet de parfüm satışı gerçekleştiriliyor. Deodorantlar, kişisel bakım ürünleri pazarından yüzde 68 pay alırken, 13 milyon dolarlık satışın gerçekleştiği roll on’un payı da yüzde 19’a ulaşıyor. Eau De Toilette’ler de toplam, ’parfüm’ satışlarının yüzde 81’ini oluşturuyor.

YAZIN ARTIYOR: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, Türk tüketicileri, kişisel bakım ürünleri pazarında en hızlı büyüyen ürün grubu olan deodorantla ilk kez 1960’ta tanıştı. Yaz aylarında yüzde 40 oranlarda artan deodorant tüketimi, nisan ayında yükselmeye başlıyor. Temmuz ayında ise en yüksek seviyesine ulaşıyor. Deodorant kullanım alışkanlığının hızla artması, piyasaya sürekli yeni ve farklı özelliklere sahip ürünlerin sürülmesine neden oluyor.

TEN RENGİNİ AÇIYOR: Bu da yeni geliştirilen ürünlerin ter ve koku önleme fonksiyonlarının yanı sıra, farklı işlevleri de yerine getirmesini sağlıyor. Artık, içerdiği inci özü sayesinde, sıcak ağda kullananlarda koyulaşan koltuk altı rengini açarak, yeniden ten rengine dönüştüren, 24 saat terlemeyi önleyen, cilt bakımı yapan ürünler ön plana çıkıyor. Geçtiğimiz yıllara kadar giysilerde iz bıraktığı için kullanımı bir türlü yaygınlaşamayan pudralı ürünlerin satışları da iz sorununun giderilmesiyle birlikte yeniden artmaya başladı.

BÖCEK İLACI KUTUSU: Ayrıca, eskiden böcek ilaçlarını püskürtmek amacıyla üretilen aerosol kabı, bugün koku kalıcılığını artırdığı gerekçesiyle deodorantlarda kullanılıyor. Gaz karışımının atmosfer ile temasa geçer geçmez buharlaşmasını sağlayan aerosol, kap basıncı sayesinde parfümün cilt tarafından emilmesini ve daha kalıcı olmasını sağlıyor. Deodorant pazarında en fazla satılan ürünler de yüzde 70’lik payla aerosollar oluyor.

ERKEK HAKİMİYETİ: 50 firmanın 800 farklı ürünle rekabet ettiği deodorant pazarında, bu ürünlerin 450’sini erkeklere yönelik olanlar oluşturuyor. Satışların ise yüzde 45’ine erkek, yüzde 50’sine kadın, yüzde 5’ine de Unisex ürünler hakim bulunuyor. Son dört yıl içinde erkeklere yönelik ürün satışları yüzde 40 artarken, bu oran kadınlarda yüzde 12’lerde kalıyor.

Pazarın yüzde 80’i 7 şirketin elinde

50 firmanın rekabet ettiği deodorant pazarında satışların yüzde 80 ’ini 7 firma gerçekleştiriyor. Pazardaki hızlı büyüme her yıl ortalama 5 yeni üreticinin pazara girmesini sağlıyor.

Pazardan yüzde 25 pay alan Eczacıbaşı, Nivea ve 8x4 marka deodorantlarla lider konumda bulunuyor.

Eczacıbaşı’nı Dove, Axe ve Rexona ile Unilever, yüzde 22’lik payla izliyor.

Caldion, Jagler, Viva cappio, Equal, Sensation, Ivrindi, Extory, Black Magic ve She’nin üreticisi Hunca’nın payı da, yüzde 17’yi buluyor.

Aromel; Kopaş, ve Henkel de öne çıkan firmalar arasında yer alıyor.

En hızlı roll-on büyüyor

TÜRKİYE’de toplam deodorant tüketiminin yüzde 45’ine Marmara Bölgesi’nin hakim olduğunu söyleyen Eczacıbaşı Pazarlama Müdürü Kemal Gül "En hızlı büyümenin gerçekleştiği ürün grubunu da yüzde 26 ile roll-on’lar oluşturuyor" dedi.

Kadınlar daha hızlı tüketiyor

KADINLARIN deodorantlarını gün boyunca yanlarında taşıdığını söyleyen Hunca Grup Ürün Müdürü Esin Çağlar, "Bu da tüketim hızının kadınlarda erkeklere oranla daha yüksek olmasını sağlıyor" dedi.

Türklerin ayak ve elleri de terliyor

TÜRKİYE’de koltuk altlarından sonra el ve ayaktaki terlemenin yaygın bir sorun olduğunu söyleyen Maxim Anti Perspirant’ın ithalatçısı Ahmet Günay, "Terleme sorunun gidermek için botox gibi uygulamalara gidilebiliyor. Anti perspirant kullanımı ise çok düşük kalıyor" dedi.

Amaç, güzel kokmak değil, terlememek

TÜRKİYE’de deodoranttan beklentinin güzel kokmak yerine, terlemeye karşı korumaya dönüştüğünü söyleyen Rexona, Axe, Ürün Müdürü Aslıhan Gürüz, "Bu da geçtiğimiz yıla kadar ağırlıklı olarak alkollü deodorantları tercih eden Türklerin pudralı deodorant pazarını büyütmeye başlamasını sağladı" dedi.
Yazarın Tüm Yazıları