Paylaş
BANKALAR başta olmak üzere, mağaza, market zincirleri, restoran ve benzin istasyonlarının cep telefonu abonelerine zamanlı zamansız gönderdiği reklam içerikli mesajlar, yıllık hacmi 135 milyon TL’yi bulan dev bir pazar oluşturuyor. Gecenin bir vaktinde uyandıran, toplantının tam ortasında dikkatleri dağıttıran, telefonların hafızalarının dolmasına yol açan bu mesajlar, sayıları 350’yi bulan bayi ağına sahip, 7 ana firma üzerinden gönderiliyor. Bu kuruluşların 50 bin firma adına her ay toplu olarak gönderdiği mesaj sayısı da 100 milyonu buluyor.
Mesaj başına 11 kuruş
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, toplu gönderilen her 10 bin mesajın maliyeti firmalara, mesaj başına 11 kuruş oluyor. Bu bedel, toplu gönderilecek mesaj sayısı 100 bini aştığında 9 kuruşa düşüyor. Bu da toplu gönderilen mesajların maliyetini bireysel olarak gönderilen SMS mesajlarına oranla 4’te bir daha düşük olmasını sağlıyor. Bu mesajlar için GSM operatörü kuruluşların abone profillerinden yararlanılabildiği gibi, banka ve zincir mağazalar da kendi bilgi bankalarında yer alan müşteri portföylerini kullanabiliyor. GSM kuruluşlarıyla çözüm ortağı yöntemiyle çalışan bu firmalar, toplu mesaj göndermek isteyen kuruluşların mesajlarını alarak, portföylerindeki cep telefonu abonelerine yolluyor. Kendi portföylerini kullanmak isteyen firmalar, toplu gönderim gerçekleştiren yazılımlar sayesinde kendi reklam içerikli mesajlarını yine kendileri gönderebiliyor. Yazılım desteğini de bu çözüm ortağı kuruluşlar sağlıyor.
İstemeyene gönderilmiyor
Aslında, Turkcell, Avea ve Vodafone’un abonelerine imzalattığı sözleşmelerde toplu mesaj gönderimleriyle ilgili maddeler de yer alıyor. Bu maddelerde, reklam içerikli mesaj gönderilsin ya da gönderilmesin seçenekleri bulunuyor. Şayet abone sözleşmede yer alan bu seçeneklerden gönderilmesini işaretlerse, reklam içerikli mesajlardan da kurtulabiliyor. Ne varki, sözleşmelerin dikkatli olarak incelenmemesi, abonelerin toplu gönderilen bu mesaj bombardımanından etkilenmelerine yol açıyor. Ancak aboneler, diledikleri taktirde, GSM operatörlerinin müşteri hizmetlerinine başvurarak reklam içerikli mesaj gönderimini engellettirebiliyor. Bu uygulamadan zincir mağazalar da nasibini alabiliyor. Abone, mesajını almak istemediği kuruluşu GSM operatörüne bildirerek, pazarlama amaçlı kısa mesajıların gönderimine de engel koydurabiliyor.
Sistem nasıl çalışıyor
ÇÖZÜM ortağı kuruluşlar, GSM operatörleriyle tek tek anlaşmalar yaparak, yüklü miktarlarda toplu mesaj gönderim kotası satın alıyor. Satın alınan toplu mesaj hakkı ne kadar fazla olursa, mesaj başına ödenen bedel de o aranda düşüyor. Satın alınan bu mesajlar daha sonra cep telefonlarına reklamlarını göndermek isteyen firmalara pazarlanıyor. Bu firmaların anlaşma imzaladığı firma sayısı da 50 bini buluyor. GSM operatörü kuruluşların, çözüm ortağı olmayan ya da anlaşması bulunmayan firmalar tarafından toplu gönderilen mesajlarda da para cezası uygulama hakkı bulunuyor. GSM operatörü kuruluşlar, anlaşma imzaladıkları firmalara kendi abone portföylerini de açabiliyor. Bunun firmalara maliyeti de 7 bin 500 dolardan başlıyor.
Paylaş