250 şirket ’türbancı’ oldu pazar 1 milyar YTL’ye çıktı
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
YILDA 70 milyon adetlik satışın gerçekleştiği eşarp pazarı, 1 milyar YTL’lik hacme ulaştı. Toplam satışların yüzde 85’ini başörtüsü ve türban oluşturdu.
Bu da pazarda, faaliyet gösteren firma sayısının 5 yılda 100 den 250’ye çıkmasını sağladı. Ancak, asıl patlama, fiyatları 700 YTL’ye kadar çıkan saf ipek ve kısıtlı sayıda üretilen özel tasarımlarda yaşandı.
YILDA 70 milyon adetlik satışın gerçekleştiği eşarp pazarı, 1 milyar YTL’lik hacme ulaşınca, Başbakan Tayyip Erdoğan’a, "Sizin çevrenizin taktığı bir başörtüsünün parasıyla, yoksul bir aile, bir ay geçiniyor" diyen DYP Genel Başkanı Mehmet Ağar’ı haklı çıkardı. Toplam satışların yüzde 85’inin başörtüsü ve türbandan oluştuğu pazarda, faaliyet gösteren firma sayısı da 5 yılda 250’ye çıktı. Ancak, asıl patlama, fiyatların 400 YTL ile 700 YTL arasında değiştiği saf ipek ve kısıtlı sayıda üretilen özel tasarımlarda yaşandı. Bundan da, Türkiye’nin önde gelen ipek eşarp üreticilerinin yanı sıra, Escada, Emillio, Pucci, Burberry’s gibi dünyaca ünlü eşarp markaları da nasibini aldı.
YILDA 4 EŞARP: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven’in yaptığı araştırmaya göre, başörtüsünde yaşanan talep artışında, yılda alınan eşarp sayısının yükselmesi de etkili oldu. Tekbir Giyim’in Sahibi Mustafa Karaduman, "Artık, başörtüsü modanın bir parçası haline geldi. Sürekli değişen ve yenilenen modeller, başörtüsü kullanan kadınların da yılda ortalama 4 eşarp satın almasına yol açtı" dedi. Tesettür giyim ve türbanla ilgili yapılan defilelerin, yoğun ilgi görmeye başladığını da söyleyen Mustafa Karaduman, "Düzenlediğimiz defileler, ünlü modacılarınkinden daha fazla ilgi görmeye başladı. Artık, düzenlediğimiz defilelere 3 bin kişi katılıyor. Aşırı ilgi yüzünden defileleri, spor salonu ya da Mydonose Showland gibi büyük mekanlarda gerçekleştirmek zorunda kalıyoruz. Bir yanda tesettürde moda olur mu tartışmaları sürerken, diğer yandan da tesettür modası gün geçtikçe yayılıyor" dedi.
FİYAT FARKI: İpek ve marka eşarplarda yaşanan artış, saten ve sentetik eşarplara da yansıyor. Sentetik eşarpların fiyatı, 5 YTL ile 15 YTL arasında değişirken, bu satenlerde 70 YTL’ye kadar çıkabiliyor. Vakko, Beymen, Aker gibi firmaların ürettiği ipek eşarpların fiyatı ise 50 ile 250 YTL arasında değişiyor. İthal eşarplarda fiyatlar ise asgari ücreti aşıyor. Escada’da 450, Emillio Pucci’de 490, Burberry’s de 600 YTL’yi buluyor. Ayrıca, dantel işlemeleli, boncuklu seçenekleriyle türbanın kaymasını önleyen penye bonelerde de fiyat, 3 YTL’den başlayıp, 10 YTL’ye kadar ulaşıyor. Türkiye’de gerçekleştirilen türban ve başörtüsü satışlarının 600 binini ipek eşarplar oluşturuyor. İpek eşarpları 3 milyon adetle saten eşarplar izliyor. En fazla satılan ise sentetikler oluyor. Türkiye’de gerçekleştirilen eşarp satışları, firmadan firmaya değişiyor.
En fazla türban değil başörtüsü satılıyor
TÜRKİYE’de en fazla eşarp satışı İstanbul’da gerçekleştiğini söyleyen Aker yetkilileri, "Ekonomik refah düzeyi arttıkça kalite arayışı da artıyor. Türkiye’de düşünülenin tam tersine, türbandan çok başörtüsü satılıyor" dedi.
Talep 40 yaş ve üzerinden
TÜRKİYE’de başörtüsüne en fazla talep, 40 yaş ve üzeri kadınlardan geliyor. Türban kullanıcılarının yaşı ise 16’ya kadar düşüyor. Bahar ve yaz aylarında kıyafet ve renk seçeneğinin artması, satışların yüzde 70’inin bu dönemde gerçekleştirilmesini sağlıyor.
Talep ağırlıklı olarak kırmızı, mor, pembe gibi renklerde ve canlı desenlerde yoğunlaşıyor.