10 milyon YTL’ye dayanan cappuccino sıkıştırıyor Türk kahvesi küçülüyor

PEŞ peşe açılan kahve zincirleri sayesinde çözülebilir kahvelerin 280 milyon YTL’lik toplam kahve pazarından aldığı pay yüzde 81’e ulaştı. Türk kahvesinin yüzde 18’e kadar gerilediği pazarda, Cappuccino’nun aldığı pay yüzde 2.8’i buldu. Firmalar, geçtiğimiz yıl yüzde 25’lik büyüme oranını yakalayarak 8 milyon YTL’lik satış hacmine ulaşan Cappuccino’da bu yıl 10 milyon YTL hedefliyor.

GLORIA Jeans ile başlayan, Starbucks, Barney, Coffee and Chocolate, Johns, Schiller, Gimm, Illy, Cafe Crown ve Kahve Dünyası’yla tüm Türkiye’de hızla yaygınlaşan kahve zincirleri, sonunda mocha, latte, Americano, macchiato, coffee press, frappuccino gibi 100 farklı çeşitle Türkleri damak tadından yakalamayı başardı. Bunun sonucunda, çözülebilir kahvelerin 280 milyon YTL’lik toplam kahve pazarından aldığı pay, yüzde 81’e ulaştı. Cappuccinonun bundan aldığı pay da daha şimdiden yüzde 2.8’u buldu. Firmalar, geçtiğimiz yıl yüzde 25’lik büyüme oranını yakalayarak, 8 milyon YTL’lik satış hacmine ulaşan Cappuccino’da, bu yıl 10 milyon YTL hedefliyor.

Türk kahvesi geriliyor

Arkadaşımız Mert Temizkan’ın yaptığı araştırmaya göre, yılda 280 milyon YTL’lik hazır kahvenin pazarlandığı Türkiye’de, Türk kahvesinin payı yüzde 18’e kadar geriledi. Buna karşın, çözülebilir kahvelerin payı hızla artarak 226 milyon YTL’ye kadar ulaştı. Bunun 151 milyon YTL’lik kısmını kahve karışımları, 54 milyon YTL’lik kısmını da hazır kahveler oluşturuyor. Geri kalan 21 milyon YTL’lik kısmı ise espresso, cappuccino, filtre gibi farklı tat ve lezzete sahip kahveler elinde bulunduruyor.

Cappuccino yükseliyor

Sert espresso kahvesi sütle yumuşatıldığı hazır cappuccinonun, bol köpüklü, şekerli, şekersiz, çikolata parçacıklı, İrlanda kremalı ve Fransız vanilyalı çeşitleri bulunuyor. Hazır cappuccino üreten firmalar, ürünlerini de kahve zincirlerinde olduğu gibi köpük açısından zenginleştirerek, pazardaki payını daha da artırmaya çalışıyor. Nielsen Araştırma Şirketi’nin verilerine göre, cappucino pazarında 2007 yılı için gerçekleşen 363 bin 107 kilogramlık satışla 8 milyon 64 bin 780 YTL ciro elde edilirken, 2008 yılının ilk 9 ayında 332 bin 711 kilogram olarak gerçekleşti. Yılın ilk üç çeyreğinde 6 milyon 653 bin 420 YTL’lik ciroya ulaşılan cappuccino’da yıl sonu beklenti ise 10 milyon YTL’yi buluyor.

Dört farklı marka

Türkiye pazarına ilk olarak 2001 yılında giren hazır cappuccino ürünlerinde rekabet, üçü ithal olmak üzere dört farklı marka arasında devam ediyor. Kraft Gıda’nın Jacobs, Nestle’nin Nescafe Cappuccinno, Ülker’in de Cafe Crown Cappuccino ve Maccoffee’nin de kendi markasıyla rekabet ettiği pazarda, sade, çikolatalı, vanilyalı İrlanda Kremalı ve Fransız Vanilyalı şekerli ve şekersiz çeşitleri bulunuyor. Bu firmalar irili ufaklı birçok market zinciri için de hazır cappuccino üretimi gerçekleştiriyor.

İkinci Viyana Kuşatması’ndan sonra Capuchin rahibi buldu

OSMANLILAR’ın Viyana kuşatmaları, sadece turtanın değil, cappucinonun da doğmasına vesile oldu. Birinci Viyana Kuşatması’nın sonunda zafer coşkusuna kapılan bir Fransız pastacı, kutlamalar için turtayı yaratırken, İkinci Viyana Kuşatması’nın ardından da Capuchin tarikatı rahiplerinden Marco D’Aviano, Osmanlılar’ın bıraktığı Türk kahvelerinden cappuccinoyu geliştirmeyi başardı. Keşiş D’Aviano, Türkler’in bıraktığı kahvelerin tadını yumuşatmak için süt ve balı kullanınca, ortaya yeni bir kahve çeşidi çıkmış oldu. Buna da, bağlı olduğu tarikatın isminden esinlenerek, cappuccino adını verdi. Türkler’den kalan kahveler tükenince, bu kez İtalyanlar’ın espresso’su kullanılmaya başlandı. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra espresso makinelerinin tüm dünyada hızla yaygınlaşması, cappucinonun da yaygınlaşmasını sağladı.

45 yaşın üzerindekiler Türk kahvesi içiyor

FARKLI tat ve aromalarda pazara sunulan hazır cappuccinolar da hedef kitle gençler oluyor. Tüketip, özellikle 20’li yaşlardaki gençlerde yoğunlaşıyor. Ayrıca, 30-40 yaş arası çalışanlar da pratik kullanımı açısından tercihini hazır cappuccinodan yana kullanabiliyor. Bunda da, ofis ortamında hazırlamasının kolay olması önemli etkiyi oluşturuyor. 45 yaş üzeri ise geleneksel Türk kahvesinden vazgeçmiyor.
Yazarın Tüm Yazıları