Paylaş
YILDA 30 milyar dolarlık elektronik cihaz satışının gerçekleştiği Türkiye’de, İngilizler’in Darty ve Electro World’ü ile Almanlar’ın Media Markt’ın ardından Alman Saturn ve son olarak da ABD’li Best Buy’ın pazara girmesi, sadece “ürün iade garantisi” uygulamasının 365 güne kadar çıkmasını değil, aynı zamanda satış sonrası hizmetlerin de satış öncesine çekilmesini sağladı. Bunda da Türkiye’de her 3 cihazdan birinin elektronik zincir marketler üzerinden satışının gerçekleşmesi etkili oldu.
Ambalajı açıldı
Yıllık satış hacmi 10 milyar dolara ulaşan tekno market zincirlerinde iade talebinde bulunanların oranı yüzde 2’yi geçmeyince, rekabette koşulsuz müşteri memnuniyeti ön plana çıktı. Kısa süre öncesine kadar sadece üretim hatası ürünlerde değiştirme ve para iadesine giden, “ambalajı açıldı” gerekçesiyle sattıkları ürünleri değiştirmekten kaçınan bu kuruluşlar, artık koşulsuz iade gerantisinde bulunuyor. Tekno marketler arasında yaşanan bu rekabette, Teknosa, Gold ve Vatan gibi yerli markaların da Darty, Electro World, Media Markt, Saturn ve Best Buy gibi uluslararası kuruluşlardan geri kalmaması, bazı uygulamalarda da öncülük etmesi etkili oluyor.
Hizmette sınır yok
Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, Media Markt mağazalarında ürünün alındığı tarihten itibaren 14 gün içerisinde koşulsuz iade ve değişim imkanı sağlanırken, bu süre Vatan Bilgisayar’da 15 güne, Teknosa, Electro World ve Best Buy’da 30 güne kadar çıkıyor. Darty ise bu süreyi ambalajı açılmış ürünlerde 7 günle sınırlarken, ambalajı açılmamış ürünlerde ise 30 gün olarak uyguluyor. Gold Bilgisayar ise bu süreyi bir yıla kadar uzatıyor. Tüketici eğer aldığı üründen memnun kalmazsa 365 gün içinde iade edebiliyor. Saturn ise 14 gün olarak belirlediği bu uygulamayı, kullanılmama şartıyla sınırlı tutuyor. İadede, Gold, Vatan, Elektro World, Media Markt ve Darty, kutu ve aksesuarı bulunan ürünler için herhangi bir bedel talep etmezken, Teknosa ve Best Buy ise yüzde 15 hizmet bedeli kesintisine gidiyor.
Satış öncesi hizmet
Yerli yabancı tekno marketler arasında yaşanan rekabet, satış sonrası hizmetlerinin satış öncesine kadar çekilmesini de sağladı. Teknosa ve Elektro World, zincir mağazalarında teknik servis ağları oluşturarak, ürün mağazadan çıkmadan bilgisayar ve cep telefonları başta olmak üzere donanım, yazılım yükleme, aksesuar ekleme, uyumsuzluk sorunlarını giderme, ürünler arasında bilgi aktarma gibi hizmetleri de vermeye başladı. Satış öncesi hizmet birimleri, arıza tespit etme ve servis raporuna gerek kalmadan iade ve değişim işlemlerini gerçekleştirme gibi işlemleri de üstlendi.
Ek ödeme yapana 5 yıl garanti var
ELECTRO World, Media Markt, Saturn, Best Buy gibi tekno marketler, sattıkları ürünlerin 2 yıllık yasal garanti sürelerini belli bir bedel karşılığında 5 yıla kadar uzatabiliyor. Ayrıca, ‘En ucuz fiyat garantisi’ uygulamasında da bulunuluyor. Electro World, Saturn, Media Markt gibi kuruluşların uyguladığı bu yöntemde, sattıkları ürünü başka bir mağazada daha ucuza bulan, bunu diğer mağzaların kataloğu, broşürü, gazete ilanı, inserti ile kanıtlayan müşterilere fazlasıyla para iadesi yapılıyor. Bu uygulama, Satürn’de sadece fiyat farkıyla sınırlı tutulurken, Electro World’de ürünün fiyatına yüzde 20, Media Markt’da ise farkın 2 katı hediye karta yüklenerek, daha sonra kullanımı sağlanıyor.
Hangi teknomarket müşteri için neleri öne çıkarıyor
ELECTRO WORLD: Mağazalarından satın alınan tüm ürünlerin 30 gün içerisinde değişimi yapılıyor. Cep telefonu ve notebooklar da uygulama kamsamında yer alıyor. Ayrıca garanti süresi içinde müşterilerin ihtiyaç duydukları tüm teknik servis takibi de gerçekleştiriliyor. Satış öncesi servis merkezleri, Electro World’den alınmayan ürünlere de bedeli karşılığında teknik hizmet verebiliyor.
SATURN: 14 gün içerisinde Saturn mağazalarında iade ve değişim imkanı bulunuyor. bunda da ürünün kullanılmamış olarak orijinal ambalajında ve aksesuarları yanında bulunmak şartı aranıyor. SIM kart takılmış cep telefonları, iade uygulamasının dışında tutuluyor.
MEDIA MARKT: Fatura tarihi itibariyle 14 gün içerisinde iade imkanı sağlanıyor. Bunun için satın alınan bir ürünün kullanılmamış olarak faturasıyla birlikte getirilmesi gerekiyor. Bazı ürünlerde, ürün kullanılmış olsa bile bu süre zarfında herhangi bir para kesintisi yapılmadan ürün iade alınıyor.
GOLD: Tüketici eğer aldığı üründen memnun kalmazsa 365 gün boyunca iade edebiliyor. 365 gün iadenin dışında özellikle kendi ithalatı olan ürünlerin teknik servis, onarım ve değişim hizmeti de veriliyor. Onarım ve değişim hizmetinde yasal süre olan 30 iş gününü 7 işgünüyle sınırlıyor.
TEKNOSA: Sağlam Ürün Garantisi’yle müşterilerin satın aldığı üründe 72 saat içinde mağazalarda tespit edilebilen bir arıza görülürse ürünü anında değiştiriyor. Serviste Çözüm Garantisi’nde ise garantisi devam eden ve sorunu serviste 30 iş günü içinde çözülemeyen ürünün yenisini veriyor. Tüketicilerin satın aldıkları ürünlerden vazgeçmeleri veya herhangi bir arıza ile karşılaşmaları durumunda, 30 gün içerisinde ürün değiştirebilme imkanı sunuyor.
VATAN BİLGİSAYAR: Satın alınan ürünler 15 gün boyunca herhangi bir neden göstermeksizin değiştirilebiliyor. Ürünün kutusunu açıldıysa, kutuya, ürüne ve aksesuarlara zarar vermeden, hatasız ve eksiksiz olarak yeniden yerleştirildiği ve ürünün kullanılmamış olması durumunda değişim işlemi yapılıyor.
BEST BUY: Müşteriye 30 gün içinde iade ve değiştirme hakkı tanıyor. Ancak, bu süre içinde ambalajı açılıp, kullanılmış ürünlerde yüzde 15 oranında hizmet bedeli talep ediliyor.
Paylaş