Küresel kriz döşemelik deride fırsat yarattı

KÜRESEL krizin hala devam ettiği, ABD ve Almanya’daki son büyümede duraklama gösteren verilerle teyit edildi.

Haberin Devamı

Belli ki normalleşme dönemi daha zaman alacak ve olağanüstü koşullar bir süre daha devam edecek. Küresel krizin asıl etkisi para bolluğunun sürmesi biçiminde kendini gösterirken, ülke ve sektörler itibariyle de önemli değişimler yarattığı gözleniyor. İşte Deri Sanayicileri Derneği Başkanı Burak Uyguner ile sohbet ederken, küresel krizin deri sektöründe, özellikle de döşemelik deride Türkiye için önemli fırsatlar yarattığını öğrendim. Bu arada Uyguner ile görüşürken, hangi sektörde olursa olsun, dışarıdaki gelişmeleri yakından izlemenin, değişimlere açık olmanın, hem işletmeler hem ülke için ne kadar önemli olduğunu gördüğümü de söylemeliyim.
Deride katma değeri yüksek ürünlere yönelmenin önemi yıllardır konuşulur. İşte Burak Uyguner, Yönetim Kurulu Başkanı olduğu Uyguner Deri için bu hareketi başlatmış. İtalya’da yaşanan kriz nedeniyle deri fabrikaları da kapanıyor. Burak Uyguner krizi fırsata çevirerek, İtalya’da kapanan döşemelik deri fabrikasının makine ve ekipmanlarını satın alarak Bursa’ya getirmiş ve yeni yapılan Organize Sanayi bölgesinde Döşemelik Deri Fabrikasını kurmaya başlamış.
Uyguner mobilya sektörünün talebini hedeflemiş. Sektörün iç ekonomide payı yüksek görünse de küresel pazar içindeki payının ancak yüzde 1.2’de olduğunu, ihracat içindeki payının ise arttığını ama ancak yüzde 2 olduğunu söylüyor.
Dolayısıyla sektörde alınacak daha çok yol olduğunu, yeni ve katma değeri yüksek ürünlerle, hem iç pazarın hem de dış pazardaki paylarını deri sektörü olarak yükseltebileceklerini düşünüyor.
Şu anda pazarın en önemli oyuncuları olan Çin, ABD, Almanya ve İtalya’nın dünya mobilya üretiminin yüzde 55’ini oluşturduğu, yine dünya üzerinde mobilya sektörü ihracatında ise bu 4 ülkenin 72’lik paya sahip olduğu görülüyor. Bu fotoğrafa fırsatçı olarak yaklaştıklarında son 3 yıl içinde Çin’de maliyetlerin giderek artması, İtalya’da  ekonomik kriz nedeniyle fabrikaların kapanması, Almanya’da uygulanan sıkı tedbirlerin, ABD’de ise Çin menşeili ürünlerden korunma politikalarının öne çıktığını gözlemlediklerini kaydeden Uyguner, “Mobilya- koltuk üreticilerimizin son yollarda bu fırsatlar ışığında pazarlama ve satış kanallarını hızla geliştirmeye başladıklarını ve kıtalar ötesi konumlanma faaliyetinde bulunduklarını gözlüyoruz” dedi.

Haberin Devamı

SEKTÖR BÜYÜYOR

Haberin Devamı

Mobilya sektöründeki bu gelişmenin döşemelik deride yeni fırsatları da beraberinde getirdiğini kaydeden Burak Uyguner, küresel anlamda 7.7 milyar dolarlık döşemelik doğal deri pazarının Türkiye’deki büyüklüğünü ise 47.5 milyon dolar olarak hesapladıklarını söylüyor. İç pazarın tedarik kanalına bakıldığında ise doğal derinin yüzde 95’lik kısmını ithalatın oluşturduğunu kaydeden Burak Uyguner, İtalya, İspanya, Pakistan, Hindistan, İskoçya ve İngiltere’den ithalat yapıldığını kaydediyor.
Döşemelik deri kapsamına neler girdiğini sorduğumuzda ise genel olarak oturma grubuna sahip tüm alanların yani evler, ofisler, hastaneler, hava-kara ve deniz ulaşım araçları, otel, stadyum, ve tüm toplu yaşam alanlarını sayıyor.
Döşemelik deride otomobil sektörünü büyük bir potansiyel olarak gördüklerini, döşemelik deri fabrikasını Bursa’da kurmalarında hem otomotiv, hem mobilya sektörünün merkezi olmasının önemli rol oynadığını söylüyor.
Burak Uyguner, kendi şirketiyle uygulamaya koyduğu bu yeni anlayışı, katma değeri yüksek ürünlere yönelme, gelişen çevre bilincine bağlı olarak üretimin Anadolu’ya yayılması gibi fikirleriyle birlikte hayata geçirebilirse, hem sektör hem ekonominin tümü için ciddi bir katkı sağlayabilir diye düşünüyorum.

Yazarın Tüm Yazıları