EĞER dün gece İstanbul álemine takılıp birkaç kadehten sonra direksiyona oturarak evin yolunu tuttuysanız...
Ve bu sabah ehliyetiniz hálá cebinizdeyse şansınızı bir daha zorlamayın. Çünkü İstanbul’da geçen yıl 27 bin şoförün ehliyetine alkollü araç kullandıkları gerekçesiyle el konuldu.
Bu yılın ilk beş ayında direksiyonda alkollü yakalanan 6 bin 620 sürücü ehliyetini kaptırdı. Geçen yılın aynı döneminde bu rakam 5 bin 800 kadardı. Dolayısıyla yıl sonuna kadar 6 ay süreyle trafikten men edilen sürücü sayısı 30 bini aşacağa benziyor.
* * *
Sayılarla ikna olmayabilirsiniz... Bir de olayın magazin yönünü deneyelim.
Laila (veya yeni adıyla Sortie) ile Reina’nın kapısında bekleyen ve müşterilerin araçlarını getirip götüren valelerin işleri çok kesat.
Çünkü Ortaköy’deki sahil yolu her gece üç noktada kesiliyor, alkol kontrolü yapılıyor. Lüks mekánların müşterileri de çaresiz taksi kullanıyor.
İstanbul Trafik Denetleme Şube Müdürü Ali Kemal Hanlı anlatıyor:
‘Laila ve Reina’nın valelerine işler nasıl diye sordum. ‘Yüzde 40 azaldı müdürüm’ diye yakındılar. Ama gece hayatı yoğun bir arkadaşım da geçenlerde beni aradı ve ‘Allah senden razı olsun, sayende masrafım azaldı’ diyerek yanı şaka yarı ciddi teşekkür etti.’
* * *
Trafikte sistem nasıl değişti, başlıklar halinde sıralayalım:
Son iki yılda İstanbul’daki radarlar hep aynı noktaya konuldu. Böylece sürücülerde ‘algılanabilir yakalanma riski’ bilinci yaratıldı. Sürücüler tehlikeli bölgelere yerleştirilen radarlara yakalanma korkusuyla sürat kesti, kazalar azaldı.
Denetleyen de denetime açıldı. Alkol muayenesinde kullanılan araçlara çip konuldu. Böylece kaç kişide alkol çıktığı merkezden kontrol edilebildi. O kadar sayıda ehliyete el konulması garantilendi.
Sonuçta 2002 yılında 320 olan trafikte ölüm sayısı 2003’te 268 ve 2004’te 270 olarak gerçekleşti. Bu yılın ilk yarısında düşüş sürdü.
Bütün bu işleri 41 yaşındaki Ali Kemal Hanlı başardı. Üstelik hayrettir, bu kez devlete hizmet cezasız kaldı. Hanlı terfi etti!
Bir duble alkol= iki kat risk
Bağdat’ın ışıkları
Bağdat Caddesi gibi riskli bölgelerde ışık düzeni değişti. Örneğin Bağdat Caddesi’ndeki trafik ışıkları gece saatlerinde kırmızıya ayarlı. Yani bir ışıktan geçip süratlenip diğerini yeşilde yakalamak mümkün değil. Yine geç saatlerde caddenin bir veya birkaç şeridi iptal edilerek hız pistine dönmesi önleniyor.