Türkiye az kazandırıyor diye Formula 1, 2009’da gidebilir

İstanbul’un 4’üncü kez evsahipliği yaptığı bir Formula 1 organizasyonunu daha iyisi ve kötüsüyle geride bıraktık. İyi tarafı 4 yıldır Formula 1 sayesinde Türkiye’nin ve İstanbul’un parayla yapılamayacak bir dünya tanıtımının yapılması. Kötü tarafı ise İstanbul Park’ın da işletmesini yapan F1 patronu Ecclestone’nin Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’e seyirci azlığıyla ilgili yakınmasıydı.

Daha doğrusu Eccelstone yarışa ilginin aradan geçen 4 yılın ardından artmamasından şikayetçiydi. Kuşkusuz, tanıtım ve sponsor eksikliği, bilet fiyatlarının yüksek olması bunun en büyük sebebi. Ama Eccelstone’nin kendi işlettiği pistin seyirci sorununu Cumhurbaşkanına şikayet etmesi bana çok ilginç geldi.

’SİZ MEMNUNMUSUNUZ’ SORUSU

Bunun gerekçelerini öğrenmek için yarışlardan sonra Ecclestone’nin Türkiye’deki sağ kolu Can Güçlü’yü aradım. İstanbul Park pistinin Genel Müdürü de olan Can Güçlü’nün verdiği yanıtlar gerçekten hem şaşırtıcı hem de üzücüydü. Eccelstone’nin Cumhurbaşkanı Abdullah Gül’le olan dialogu hakkında Güçlü’nun yorumları şöyle: "Ecclestone bugüne kadar Türkiye’ye karşı hep pozitifti. Tüm olumsuzluklara rağmen bu pozitifliğini kaybetmemişti. Ancak bu yıl da seyircilerin beklediği ilgiyi göstermemesi moralini bozdu. Cumhurbaşkanı Gül, "Türkiye’nin tanıtımına büyük katkı sağlayan bir organizasyon düzenliyorsunuz. Teşekkür ederiz" dedikten sonra Eccelstone’ye ’Peki siz memmunmusun’ sorusunu sorunca o da doğal olarak, "Görüyorsunuz seyirci az" cevabını verdi."

BİR GÜNDE EN FAZLA SEYİRCİ

Aslında seyircinin az olmadığını 2007 yılıyla aynı olduğunu üstüne basa basa vurgulayan Güçlü, "Bizzat pazar günü için 30 binin üzerinde ben bilet sattım. 10 bine yakında VIP vardı. 8 bin çalışanı da buna eklerseniz pazar günü yaklaşık 50 bin kişi İstanbul Park’ı doldurdu. 3 günde ise yaklaşık 90 bin kişi izledi. Tribünler büyük olduğu için çok kalabalık gözükmüyor. Formula 1, bugün Türkiye’de bir günde en fazla seyirci çeken spor organizasyonu. Galataray-Fenerbahçe derbisini 20 bin kişi izledi. Bizim sadece ana tribünümüz 26 bin kişi kapasiteli. Dünyanın en büyük ana tribününe sahibiz. Bu tribünde bilet fiyatlarının 200 ila 700 YTL arasında değiştiğini düşünürseniz 20 bin kişinin bile gelmesi büyük başarıdır."

BİLET FİYATLARI DÜŞMEYECEK

Konu bilet fiyatlarına gelince Güçlü’nün tavrı çok netti: "Bilet fiyatları konusunda eleştirilere katılmıyorum. Bedava mı vereceğiz. Belli kalite standardını korumamız gerekiyor. Türkiye’de herşeyin bedavaya yapılması isteniyor. Biz para verip F1’i izleyen müşterilerimizi üzmek istemiyoruz. Kesinlikle bilet fiyatlarında indirim yapmayacağız. Sadece, çocuklara ve okullara yönelik çeşitli kolaylıklar sağlayacağız. Okulları F1’e çekmek istiyoruz."

Daha önce bir çok şirkete ve kuruluşa bedava bilet dağıtıldığını söyleyen Güçlü, "Ben tüm kuruluşların tepkisini çekmeme rağmen kimseye ekstra bilet ve davetiye vermedim. Yoksa tribünleri doldurmak çok kolay. Dağıtırsan geçmişte olduğu gibi bedava davetiyeleri ve ucuz biletleri, her yer dolar. Ama biz bunu kesinlikle yapmayacağız" yorumunu da yaptı.

Güçlü’nün anlattıklarında üzücü taraf ise Formula 1’in İstanbul’da istenilen ekonomik büyüklüğe ulaşmamasıydı. Güçlü, bugün İstanbul’un Formula 1’de en az gelir elde edilen yarış olduğunu belirterek "Bizden sonraki pist bizim neredeyse 3 katımız kazanıyor" diye konuşuyor. Güçlü bu durumun Ecclestone’yi zor durumda bıraktığını ifade ederek şunları söylüyor: "Bugün Formula 1’de Türkiye’nin karşısında Rusya, Hindistan, Kore ve Abu Dabi ülkeler var. Bu ülkeler F1’i almak için büyük paralar öneriyorlar. Takımlarda büyük yatırımlar yaptıklarını söyleyip, para kazandıracak pistleri istiyorlar."

TÜRKİYE’DE YATIRIMI OLANLAR

Ecclestone’nin kafasının karıştıran durumun ise Türkiye’de yatırım olan 4 takım olduğunu kaydeden Güçlü, "Bugün F1 takımlarından Renault, Toyota, Honda ve Mercedes’in Türkiye’de yatırımları var. Üretim yapıyorlar ve satışları oldukça iyi. Bu yüzden yeni ülkeler devreye girdiğinde, bunu gerekçe göstererek, "Türkiye bizim için önemli. Sadece para için Türkiye’den vazgeçmeyin" baskısı kuruyorlar. Ecclestone, bir tarafta para diğer tarafta bu baskıların ortasında kalmış durumda. Türkiye’ye ilişkin son kararını verecektir. Ama bizim sabırlı olmamız lazım. İspanya’da ilk yıllarda aynı sorunu yaşadı. Ama sonra Alonso çıktı ve herşey tamamen değişti" diyor.

Formula 1’le ilgili tanıtımlara ve sponsorlara daha fazla önem vereceklerini söyleyen Güçlü, "Tanıtım eksikliğimizin olduğunun farkındayım. Sponsorlarda son hafta F1 çalışması yapınca, tanıtım için geç kaldık. Sonuçta bu yıl yarışın mayısa çekilmeside bizi zaman açısından olumsuz etkiledi. Çünkü geçtiğimiz yılki yarışın üzerinden 7.5 ay geçmeden yenisini düzenledik. Hatalarımızdan ders alıp Formula 1’i daha etkin hala getireceğiz" özeleştirisini yapıyor.

Can Güçlü’yle yaptığım konuşmadan sonra ortaya çıkan sonuç çok net. Formula 1’in İstanbul geleceği tehlikede. Sırada birçok ülke elinde para "F1’i bize ver" diye bağırıyor. Fransa 2009’da F1 takvimine yeniden giriyormuş. Yani rakibimiz çok. Ama şu an Ecclestone’nin kararını beklemekten başka yapacak bir şeyimiz yok.

Sabancı’yı otomotivde Uzer’den takip ediyoruz

Sabancı Grubu’nun otomotiv sektöründeki faaliyetlerini artık otomotiv editörü olarak internet üzerinden takip etmeye başladım. Elinde fotoğraf makinası eksik olmayan Sabancı Lastik ve Otomotiv Grubu Başkanı Turgut Uzer, kendi adına kurduğu internet sitesinde özel hayatının dışında, tüm iş seyahatlerinin ve toplantılarına ilişkin çektiği özel fotoğrafları da yayınlıyor. Temsa’nın Mısır’daki fabrikasına ait Uzer’in objektifinden resimleri veya Güney Afrika’daki bayi toplantısına ait özel görüntüleri görmek istiyorsanız www.turgutuzer.com isimli siteye girmeniz yeterli. Sabancı Grubu’nun Toyota, Temsa ve Bridgestone’den oluşan F1’deki paddock salonunda karşılaştığım Turgut Uzer’e, " Turgut Bey, sizi en son Tayland’da görmüşler" deyince şaşırdı. "Artık Sabancı Grubu’nun lastik ve otomotiv işlerini sizin sitenizden takip ediyorum" yorumuma ise karşılıklı güldük.
Yazarın Tüm Yazıları