Türkiye’de bir dönem Doğuş Otomotiv’in ve OSD’nin başkanlığını yapan İlhan Çetinkaya’yla geçtiğimiz hafta birkaç gazeteci arkadaşımla birlikte yemekte karşılaştık.
Çetinkaya’nın Hintli Mahindra markasıyla otomotiv sektörüne giriş yaptığını ilk yazan gazeteci olduğum için beni görür görmez, "Beni zor durumda bıraktın" diyerek sitemde bulundu. "İlhan bey, showroom’u bile açmışsınız ben yazmasaydım başkası yazacaktı" cevabını verince, beni onaylayarak eşiyle birlikte bize katıldı.
KİTAP YAZACAK
Evet Çetinkaya, Mahindra’nın Türkiye distribütörü olmuştu ama hükümetten bir türlü onay alamadığı için 11 aydır faaliyete bir türlü geçememişti. Konuyla ilgili ayrıntılı haberi pazartesi günü ekonomi sayfasında verdim. Benim esas merak ettiğim Çetinkaya’nın neden yeniden otomotiv sektörüne döndüğüydü. Veya 30 yılı aşkın bir süre otomotiv sektöründe üst düzey yöneticilik yapmış biri dönmek için neden Hintli bir markayı seçmişti. Tüm bunları Çetinkaya’ya sorunca, "İleride bir kitap yazacağım ve içinde neden otomotive geri döndüğümde yer alacak" cevabını verdi. Üstelememe rağmen başka bir açıklama yapmadı. Şimdi merakla İlhan Çetinkaya’nın kitabını bekliyorum.
MUDURNU’YU 10 TRİLYONA ALDI
Çetinkaya ile sohbetimizde konu bir ara Mudurnu’ya geldi. Bilmeyenler için Doğuş Grubu’ndan ayrıldıktan sonra iş hayatına İlçe Taşımacılık şirketiyle devam eden Çetinkaya, geçtiğimiz yıl iflas eden tavuk şirketi Mudurnu’yu yaklaşık 10 triyona alarak gıda sektöründe büyüme yolunu seçmişti. Hintli Mahindra’yla otomotiv sektörüne yeniden giriş yapmasına rağmen Çetinkaya, Mudurnu’yu büyütmekte kararlı.
"Mudurnu’yu aldıktan sonra kuş gribinin patlaması herhalde sizin için kötü bir şans oldu" diye söze girince Çetinkaya, "Hayır çok fazla etkilemedi. Biz zaten yeniden bir yapılanma içindeydik" cevabını verdi.
6 AYDA SİSTEM TUTTU
Mudurnu’yu satın aldıktan sonra yönetimi yeniden yapılandırdığını kaydeden Çetinkaya şunları söyledi: "Tavukçuluk sektörü bugünkü otomotiv sektörünün 30 yıl önceki hali gibi. Ben otomotiv sektöründeki deneyimimi ve birikimi ortaya koyarak tavukçuluk sektörünü baştan yaratıyorum. Mudurnu’yu bir otomotiv şirketi gibi yönetiyorum. Herkes önce karşı çıktı ama 6 ay sonra ’gerçekten bu yöntem çok başarılı oldu’ dediler."
Çetinkaya’nın söyledikleri gerçekten ilginç. Son yılların parlayan yıldızı otomotiv sektörü bir taraftan kendi büyümesini devam ettirirken, diğer taraftan başka sektörleri de etkiliyor. Çetinkaya’nın tavukçulukta otomotiv yönetim tarzını kullanması, sektördeki diğer şirketleri de harekete geçirecektir.
100 firma, Çin malı oto için sıraya girdi
İlhan Çetinkaya ile görüşmemizde konu, Çin malı otomobillere geldi. Kendisine bir çok firmanın Türkiye’ye Çin malı otomobil getirmeye çalıştığını söyleyince, "Toplam 100 şirket Çin’den otomobil ithal etmek için başvurmuş. Bu şirketlerin içinde büyük kuruluşlar da var" cevabını verdi. 100 firma. Gerçekten inanılmaz. Şu anda ne biz ne de Avrupa Çin’den otomobil ithal edemiyor. Sebebi, belirli normlara uymamaları. Ama bunun önü açılırsa, Çin malı motosikletten sonra Türkiye’ye Çin malı otomobil akınına da uğrayacak. Çin malı otomobillerin peşinde kimler yok ki. Otomotiv sektöründe yer alan büyük kuruluşların dışında, küçük esnaflar bile Çin malı otomobil ithal etmek için sıraya girmiş.