Paylaş
2001 yılında, Toyotasa’daki yüzde 25’lik hissesini 49 milyon dolara Japon Toyota’ya devredip üretimden tamamen çekilen Sabancı Holding, 2009 yılı sonunda da perakende ve satış şirketi ToyotaSa’daki yüzde 65’lik hissesini 85 milyon dolara Toyota’nın dünyadaki en büyük distribütörü ALJ Grup’a satmıştı.
Toyota ortaklığının bitmesinin ardından Sabancı Holding, otomotiv sektöründe faaliyetlerine kendi markası olan Temsa ile devam ederken, Japon Mitsubishi’nin de Türkiye distribütörlüğünü sürdürmeye devam etti. İşte bu nokta çok kritik.
Dünyada iflas sürecine giren, Türkiye’de de satışları oldukça düşen Japon Mitsubishi kısa bir süre önce yandaki manşet haberde de okuyacağınız gibi Nissan’ın kontrolüne geçti.
Yüzde 34’ünü 2.2 milyar dolara Nissan’ın almasının ardından Mitsubishi, Renault-Nissan ittifakının bünyesindeki 8’inci marka oldu. Şimdi soru şu; “Bu yeni yapı sonrası Türkiye’deki durum ne olacak?” Sabancı Grubu, uzun süredir pek varlık gösteremeyen Mitsubishi’nin distribütörlüğünü de Toyota gibi satabilir mi, yoksa yeni grubu altında büyüme potansiyeli görüp tutar mı? Tabi burdaki asıl kritik nokta, Nissan’ın bu ortaklık sonrası stratejisinin ne olacağı? Nissan, Mitsubishi’yi kendi bünyesinde görmek isterse o zaman Sabancı ile masaya oturulması gündeme gelebilir.
Tesla, Türkiye’den neden vazgeçti?
GEÇTİĞİMİZ günlerde Sebati Ladikli isimli bir okuyucum elektrikli otomobil üreticisi Tesla ile ilgili elektronik posta göndermiş. Ladikli, Tesla’nın Türkiye operasyonuyla ilgili bir değişikliği fark etmiş. Bilmeyenler için elektrikli otomobil konusunda hızlı adımlar atan Tesla, ücretsiz ve hızlı şarj istasyonu ağı olan ‘Supercharger’ı 2016 yılında Türkiye’de 9 şehre kurmayı planlamıştı.
Bunu küresel olarak hazırladığı haritasında da göstermişti. Nitekim bu yılın mayıs ayında biri İstanbul’da biri de Bolu’da olmak üzeri 2 adet şarj istasyonu açacağını resmi olarak duyurmuştu. Bu konuda ağustos ayına kadar hiç bir gelişme yaşanmadığı gibi bir açıklama da yapılmadı.
Ağustos ayında küresel ‘Supercharger’ haritasını internet sitesinde güncelleyen Tesla’nın sürpriz bir şekilde Türkiye’de planlanan tüm istasyonları kaldırdığı görüldü. Hem Sebati Ladikli hem de ben Tesla’nın California ofisine ulaşmaya çalıştık ama herhangi bir geri dönüş alamadık.
Bu konuda Türkiye’de ne gibi sıkıntı yaşandığını açıkçası merak ediyoruz. Çünkü eğer Tesla bu ağı Türkiye’de kurmazsa, yine büyük bir treni daha kaçırmış olacağız.
Paylaş