Fiat’ın yeni modeli Bravo’nun Roma’da gerçekleşen uluslararası lansmanına giderken uçakta, Tofaş’ın Kurumsal İletişim Müdürü Banu Arman Onur, gerçekten dikkate alınması gereken bir konuya parmak bastı.
Onur, Türk otomotiv basının yazdığı ses getiren haber ve yorumların artık uluslararası platforma taşınması gerektiğini belirtip, bu konuda girişimlere başlayacağını söyledi.
Evet, son dönemde otomotiv sektörünün büyümesine paralel olarak, Türk otomotiv basını da hızla gelişip sadece Türkiye için değil, uluslararası öneme sahip haberlere de imza atar hale geldi. Bugün gelinen noktada hemen hemen her gazetenin bir otomotiv editörü, özel bir sayfası hatta haftalık ve aylık eki olduğunu görüyorsunuz. Otomotiv sektöründe yaşanan büyük rekabet, otomotiv editörleri arasında da çok çetin bir şekilde yaşanıyor. Bu da okuyucuların hemen hemen her gün gazete sayfalarında çok önemli otomotiv haberlerini okumasına olanak sağlıyor.
Bugün gelinen noktada Türkiye dünyanın en önemli üretim merkezlerinden biri durumuna geldi. Hem de adını kalitesiyle duyurarak. Bu yüzden otomotiv dünyasının gözü Türkiye’nin üzerinde. Bizim yazdığımız haberler de artık sadece Türkiye’de değil, dünyada ses getirmeye başladı. Türkiye’de yapılan yorumların ve yazılan haberlerin artık daha fazla yurtdışına pazarlanması gerekiyor. Bunun için de öncelikli olarak çalıştığımız kurumlara ve sektör temsilcilerine iş düşüyor. Türk otomotiv basını bugün nasıl yurtdışında yayınlanan önemli haberleri kullanıyorsa, Türk basının haberleri de artık yurtdışında kullanılmalı.
Tabi ki öncelikli olarak çalıştığımız kurumların internet sitelerinde önemli haberler (hatta tüm haberler) düzgün bir şekilde İngilizce’ye çevrilmeli. Bu çevrilen haberler uluslararası internet sitelerine bizim veya otomotiv firmalarının Türkiye temsilcileri tarafından servis edilmeli.
Bu konuda son dönemde yaşadığımız çok önemli bir örnek var. 2006 yılı sonunda, ’Ford’un anavatanına Ford satıyoruz’ başlıklı haberin getirdiği ses sadece Türkiye’de değil tüm dünyada duyuldu. Bu haberi Businessweek dergisindeki bir yazar, Türkiye’yle ilgili bir yazısında kullandı. Haberin yayınlanmasından bir ay sonra ise Ford CEO’su açıklama yaparak, Amerika’da Türkiye’de üretilen Transit Connect satacaklarını açıkladı. Görüyorsunuz, sadece otomotiv üretimi ve satışında değil, basın olarak da hızla büyüyoruz.
Hyundai, Türkiye’de otobüs üretir mi
Biliyorsunuz, bir Türk şirketle Türkiye’de ortaklık yaptıktan sonra, bu ortaklığı bozarak kontrolü ele alan uluslararası otomotiv firmalarına Koreli Hyundai de eklendi. Önce Honda, Anadolu Grubu’yla daha sonra Toyota, Sabancı Grubu’yla ortaklığını bitirerek, Türkiye’de kurdukları fabrikanın tüm kontrollerini ele almıştı. Biz bu durumu biraz Japon şirketlere özgü diye düşünüyorduk ama Koreli Hyundai de aynı taktikle, yüzde 50 ortak olduğu Hyundai Assan’daki çoğunluk hisseyi aldığını açıkladı.
Şimdi tabi Hyundai’den de Toyota ve Honda gibi Türkiye’de yatırım atağı bekleniyor. Çünkü Toyota, Sabancı’yla ayrıldıktan sonra Türkiye’deki yatırımlarını artırıp fabrikayı büyütmüş, dünyada sadece Corolla Verso’yu Adapazarı’nda üretmeye başlamıştı. Aynı şekilde Honda da özellikle son dönemde büyük bir yatırımla kapasiteyi 100 bin adede çıkartacağını açıkladı.
Hyundai Assan’da İcra Kurulu Başkanlığı ve CEO’luğa atanan Joong-Geol Kim, Türkiye’de Toyota’yı örnek aldıklarını ve hisse artışıyla birlikte Türkiye’de daha büyük yatırımlar yapacaklarını açıkladı. Bu yıl Türkiye’de Accent ve Starex’in dışında Hyundai’nin MPV modeli Matrix’de üretilmeye başlanacak ama Kim, yeni bir modelin daha gündeme gelebileceğini söylüyor.
Türkiye’de bu gelişmeler olurken, Hyundai, otobüs üretimini Kore dışına taşıyabileceğini açıkladı. Çünkü Kore’deki fabrika sendikanın engelleri karşısında talebi karşılamaya yetmiyormuş. Hyundai sözcüsü Jake Jang, bu problemler nedeniyle 5 bin 600 otobüs ihraç edemediklerini belirtiyor. Jang, bu nedenle üretimi Kore dışına taşımayı planladıklarını belirterek, "Özellikle Çin, Rusya ve Ortadoğu’nun çok ciddi otobüs talebi var" açıklamasını yapıyor.
İşte hem Hyundai’nin Türkiye’deki hisse değişimi hem de Kore dışında otobüs üretme planını üst üste koyunca, aklıma geldi. Acaba Hyundai, Türkiye’de otobüs üretecek mi. Bugün Mercedes, MAN gibi dev firmalar Türkiye’yi otobüs üretiminde merkez durumuna getirirken, Hyundai bunu niye yapmasın. Hem de sözcünün açıkladığı gibi otobüs talebinin en yoğun olduğu bölgelerin tam ortasındayken. Bence Hyundai Türkiye’ye böyle bir sürpriz yapabilir. Bekleyip göreceğiz.
Peugeot’da finale kalan Türk, Murat Günak hayranı
Geçtiğimiz yıl 18 yaşındaki Emre Hüsmen’in ilk 10 finalist arasına kaldığı Peugeot’nun uluslararası tasarım yarışmasında bu yıl daha tecrübeli bir Türk genci finalde. ’910’ adlı tasarımıyla 4 binden fazla projenin arasında ilk 10’a kalan 26 yaşındaki Ertuğ Yenidemir, Uludağ Üniversitesi Bilgisayar Destekli Tasarım Bölümü mezunu. 5 yıldır tasarım üzerine çalıştığını söyleyen Yenidemir, çizim yapmaya küçük yaşlarda başlamış. Ama önce Ankara Üniversitesi Jeoloji Mühendisliği bölümüne girmiş. Sonra bu bölümü bırakıp tasarım okumaya başlamış. Yenidemir, genç Emre Hüsmen’in geçtiğimiz yılki başarısının bir çok genç için cesaret verici ve teşvik edici olduğunu belirterek, örnek aldığı tasarımcıların başında da Murat Günak’ın olduğunu söylüyor. Hüsmen ve Yenidemir gibi genç tasarımcıların sayısı inşallah hızla artar. Bu gençler sayesinde ileride otomotiv sektöründe sadece fason üretim yapmaktan daha öteye gidebiliriz.
Teşekkür
Geçtiğimiz hafta babamın ani vefatıyla ailece çok büyük bir acı yaşadık. Bana bu acı dönemimde gerek mesajla, gerek telefonla ve gerekse cenazeye gelerek destek olan herkese çok teşekkür ediyorum. Otomotiv firmalarının yönetici ve temsilcilerinden, meslektaşlarıma, halkla ilişkiler şirketlerinden, sektör derneklerine kadar ne kadar önemli ve büyük bir ailenin üyesi olduğumu çok daha iyi anladım. Tekrar teşekkürler.