Paylaş
Hem ÖTV hem de kurun fiyatlara yansımasıyla özellikle lüks otomobillerdeki kayıplar toplam pazardan daha fazla oldu ve manşet haberde de okuduğunuz gibi bazı lüks markaların satışları yüzde 45’e yakın düştü. Tabi bu düşüşlerde önemli bir ‘destek’ ayrıntısı da var. Düne kadar Türkiye’de satışlara markaların merkezlerinden ciddi fiyat desteği alınıyor, bu da hem pazar payında hem de rekabette büyük avantaj sağlıyordu. 2016 yılında hatırlayın bir çok marka satışlarda kendi rekorunu kırmıştı. Ancak özellikle Avrupa’da satışların artması markaların Türkiye’ye desteğini bu yıl biraz geri çektirdi. Çünkü dışarıda işler yolunda gittiği için Türkiye’deki satışların artması markalar için çok da önemli olmaktan çıktı. Yani markaların merkezleri bir bakıma ‘Siz bu yıl çok satıp pazar payına oynamak yerine biraz durun ve kâra odaklanın’ dedi. Orta sınıfta yer alan bazı markaların ilk 6 aydaki kayıplarının asıl sebebi de işte bu. Merkezden destekleri kesildi. Destek olmayınca ÖTV ve kur artışları fiyatlara tam olarak yansıdı ve bu da satışlarda ciddi kayıplar yarattı. Şimdi bakalım bu markalar merkezlerini ikna edip yılın kritik ikinci yarısı için destek alabilecekler mi. Eğer alamazlarsa pazarda özellikle Türkiye’de üretim yapan markalar ön plana çıkacak ve yıl sonunda ipi göğüsleyecek. Bu da kuşkusuz devletin sürekli takip ettiği ithal oto oranlarının düşmesini sağlayacak. Merakla maçın ikinci yarısını takip edeceğiz.
İKİNCİ ELE ÖTV GAZI
KUŞKUSUZ ÖTV ve kurlardaki artışın fiyatlara yansıması sonucu sıfır otomobil satışlarındaki düşüş ikinci el otomobil rakamlarına olumlu yansıdı. İlk 6 ayda sıfır otomobil satışları yüzde 9’a yakın düşerken, ikinci el otomobilde yüzde 6’yı bulan yükseliş gerçekleşti. TÜİK verilerine göre ocak-mayıs ayı döneminde ikinci el pazarında 2 milyon 87 bin 708 adet otomobil el değiştirirken, geçtiğimiz yılın aynı döneminde bu rakam 1 milyon 962 bin 868 adet olmuştu. İkinci el şirketlerinden Otoshops’un Genel Müdürü Tuğrul Denizaşan, ikinci el pazarında en hareketli dönemi yaşadıklarını belirterek “Referandum dönemine kadar yaşanan durgunluğun ardından, bayram öncesi yaşanan hareketlilik 2. el pazarının yükselmesini sağladı. Şu anda da kurban bayramı öncesi hareketlilik yaşanmaya başlıyor. İlk yarıda gerçekleşen 3 milyon adedin üzerindeki satış, yılı 6-7 milyon aralığında tamamlanabileceğini gösteriyor” yorumunu yapıyor. BMW, Jaguar, MINI ve Land Rover markaların satış ve satış sonrası hizmetlerini veren Borusan Oto Genel Müdürü Uğur Sakarya ise, özellikle lüks sınıfta ikince elin hızlı büyüdüğünü belirterek, “İkinci el satışlarında ciddi bir potansiyel var. İkinci el satış oranımız 3-4 yıl öncesine kadar yüzde 25 civarlarındaydı. Bugün toplam 20 bin adetlik satışımızda ikinci el satış adedi yeni aracın yüzde 50’si seviyesine yükseldi. Uzun vadede sıfır kadar ikinci el araç satmayı hedefliyoruz. İkinci ele yapılan yatırımlar karşılığını veriyor. Ama hâlâ birçok bayi ikinci eldeki potansiyelin farkında değil” açıklamasını yaptı. Yani hem Denizaşan hem de Sakarya’nın söylediklerinden çıkan sonuç şu; ÖTV artışları ve kurdaki dalgalanmaların devam etmesi ikinci el otomobil pazarını büyütmeye devam edecek.
Paylaş