Karsan’ın ciro hedefi 3 ayda yarı yarıya düştü

2007 yılında otomotiv sektöründe en çok dikkat çeken şirketlerden biri kuşkusuz Karsan’ndı.

Geçtiğimiz yıl neredeyse her ay Karsan’dan yeni yatırım, üretim ve işbirliği haberleri gelirken ortada cirolar, rakamlar adeta uçuşuyordu. Mart ayında Hyundai Trucks’la kamyonet üretimi için anlaşma imzalayan, Mayıs ayında Renault Trucks’la kamyon üretimi için işbirliği yapacağını söyleyen Karsan, yine mayıs ayı içinde ABD için taksi üreteceğini duyurmuştu. Bir anda otomotiv sektöründe tüm dikkatleri üzerine çeken Karsan, hız keseceğe de benzemiyordu. /images/100/0x0/55ea48b8f018fbb8f875eee6Temmuz ayında Renault Trucks’la üretim için anlaşma imzalayan Karsan, ağustos sonunda ise ilk Hyundai markalı kamyonetleri üretmeye başlamıştı. Bunların her biri basında geniş yer buluyordu.

PSA ANLAŞMASI, TAKSİ İPTALİ

Biz artık Karsan’da sular durulur diye beklerken, Eylül ayında bu kez önce uluslararası ajanslara sonra da bizlere PSA Grubu’nun Karsan’la yeni bir işbirliği yapacağına dair haberler ulaştı. Karsan, Peugeot Partner’lerden sonra Türkiye’de Citroen Berlingo da üretecekti. Her ne kadar eski kasa Berlingo ve Partner üretimini kapsasa da kapasitenin artması adına önemliydi. Ancak bu haber bizlere ulaştığında ne tesadüftür ki ABD taksi projesinin iptal edildiği de aynı anda bildirildi. Sonuçta Karsan için oldukça önemli bir yıl geride kalmıştı. Uzun süredir, atıl duran fabrikaları bu yeni projelerle hareketlenecekti. 2007 yılında tüm bu gelişmeler yaşanırken, eski Genel Müdürleri Mehmet Can Karabağ, cirosal hedefleri söylemekte hiç çekinmiyordu. 200 milyon dolar olan cirolarının yapılan son anlaşmalarla birlikte 2010 yılında 1.5 milyar dolara, 2012 yılında ise 80 bin adetlik üretimle 2 milyar dolara çıkacağını söylüyordu. (bknz 1 Mart Hürriyet) Karabağ, Nisan ayı sonunda görevinden ayrılmadan önce de, "Minivan, minibüs, hafif ve ağır kamyon üreten Karsan bir ticari araç üretim ve ihracat merkezi haline geldi. Ürün gamımızda ticari araç olarak tek eksik otobüs. Henüz açıklayamayacağım bazı projeler var. Bundan sonra ürün gamımıza otobüsü de ekleyebiliriz" açıklaması yapmıştı.

Sonra ne olduysa Karsan’da yönetim baştan aşağıya değişti ve Can Karabağ’ın yerine Otoyol-Iveco’nun eski Genel Müdürü Murat Selek geldi. Karsan’ın Murahhas Azası olarak ise otomotiv sektörünün yakından tanıdığı ve Karsan’ın ortaklarından olan Jan Nahum atandı. İşte bu yeni ekip geçtiğimiz hafta, ’Karsan’da değişim’ konseptiyle bir basın toplantısı düzenledi. Basın toplantısında geçtiğimiz yıl ve bu yıl başında açıklanan projelerden başka yeni bir gelişme yoktu. Kamuoyunda konuşulan ve eski Genel Müdürün gitmeden sinyalini verdiği, otobüs ve hatta Iveco üretimine ilişkin, "Şu an için böyle bir şey yok" açıklamasıyla yetinilirken, cirosal hedefler ise yarı yarıya düşürüldü. Aslında yeni yönetim ciro hedefiyle ilgili bir bilgi vermek istememesine rağmen gazetecilerin baskıları neticesinde "2012’de milyar dolarlık ciroya ulaşmak istiyoruz" açıklaması yapıldı. Ama bu Karsan’ın 3 ay önce açıkladığı ciro hedefinin tam yarısıydı. Ne oldu da Karsan’da hedef bir anda bu kadar düşmüştü. Veya soruyu belki de şöyle sormak daha doğru, "Son verilen hedef doğruysa Karsan’da rakamlar son 1 yılda biraz şişmiş miydi?"

DEĞERİ 500 MİLYON DOLARA ÇIKTI

Tabi bu durum kafalarda birçok soru işareti yaratıyor. Neden yönetim değişmiş ve neden rakamlar havada uçuşurken, biranda herşey değişmişti. Açıkçası daha fazla detay öğrenmek için halka açık olan Karsan’ın son bir yıldaki hisse performansına baktım ve analistlerle konuştum. 2007 Mart ayında Hyundai Trucks’la yapılan anlaşmadan önce Karsan’ın hisse değeri 1.2 YTL iken, tüm bu anlaşmalar sonrasında Ekim ayı gibi değeri 4.2’ye çıkmıştı. Yani 7-8 ayda 4 katlık bir artış yaşanmıştı. Hisseler 4.2 YTL olduğu dönemde Karsan’ın piyasa değeri ise tam 468 milyon dolara yükselmiş. Bugün ise değeri sadece 147 milyon dolar. Ortaya atılan cirolar, üretim rakamları gördüğünüz gibi şirketin değerini bir anda 500 milyon dolara yaklaştırmıştı.

Peki, ne oldu da hisseler 4.2’den bugün yine 1 seviyelerine gerilemişti. Karsan’la ilgilenen analistlerin yorumları çok açık: "Karsan kapasitesinin çok altında üretim yapıyordu. Yeni projeler kapasitenin artacağına ve ihracata yönelik üretimin başlayacağını gösterince hisseleri değer kazanmaya başladı. Ama ABD taksi projesinin iptali hisse sahiplerini etkiledi. ’Diğer projelerde taksi projesi gibi iptal olur mu’ endişesiyle hareket edip ellerinden hisseleri çıkardılar. Bunda PSA Grubu’yla yapılan anlaşmanın imzalanmasının ertelenmesinin de etkisi var. Ama şimdi Karsan’ın önü daha açık. Projeler imzalandı ve sonuçları bekleniyor. Açıkçası çok spekülatif bir durum yok."

Benim kafam ise hala Karabağ’ın ayrılmasında. Acaba Karsan’ın ortakları yönetimde değişikliğe giderken, hisselerdeki bu değişimi mi dikkate almışlardı.
Yazarın Tüm Yazıları